Heeft iemand hem al laten chiptunen?

pvaken

Lid
De berekeningen op dat forum zijn puur theoretisch.
Wat een gechipte 60PK op topsnelheid en acceleratie zal doen blijft gissen, ik persoonlijk denk dat het verschil vrij klein zal zijn met de 75PK.
Volgens mij zien die bakken niet 100% identiek aangezien ze in alle versnellingen een ander toerental draaien.

De 75PK heeft een hogere topsnelheid door zijn kortere eindoverbrenging, dit omdat hij meer toeren kan maken en hierdoor verder door kan trekken.
Verder merk je het verschil door de langere overbrenging in alle versnellingen, motorisch tot 5000 toeren is er eigenlijk geen verschil.

Vind het persoonlijk teveel geld om te proberen.
De 60 PK rijdt prima, enige voordeel van het chippen van een 60PK is dat je minder toeren draait en dus zuiniger rijdt en door te chippen toch dezelfde acceleratie hebt als de 75PK.
Maar laten we wel wezen, een citigo koop je niet voor de snelheid :)
 
Ze chippen niet echt, er wordt een box tussen geplaatst. Verder zie ik niet hoe dit mogelijk is, want de 60pk en 75pk versies hebben hetzelfde koppelverloop tot 4500RPM. Dat van de 75pk loopt dan vlak verder door, dat van de 60pk zakt.
Nu zie je dat het koppel groter is, maar het vermogen toch kleiner; dat geeft een rare kromme met een piek op een toerental waar je er niks aan hebt denk ik.

Zuiniger rijden slaat helemaal nergens op, want je kunt al naar V bij 1000RPM; wil je nog lager?

VAG heeft er alles aan gedaan die motortje zo zuinig mogelijk te krijgen, zouden ze zelf niet een met een kleine software-aanpassing hetzelfde kunnen bereiken? Zeer waarschijnlijk niet dus.
 

pvaken

Lid
Als het echt van 60 naar +/- 75PK kan dan zullen de meer gerenommeerde tuners zoals JD het ook wel aan gaan bieden.
Het is en blijft toch bijna 20% vermogenswinst en zeker het hogere beloofde koppel ga je goed merken denk ik.

Misschien JD binnenkort eens mailen of ze nog plannen hebben met de drieling UP! / MI / Citigo
 
Op de site van JD kun je zien dat hij niet meer dan een % of 8 extra uit NA motoren kan toveren. Als hij er niet op een betrouwbare wijze meer uit kan halen moet je het bij een ander niet proberen, en al helemaal niet geloven.
De enige hoop die je kunt hebben is dat de software van de 75pk versie kan worden overgezet naar de 60pk versie. Maar door de langere overbrenging wordt het nooit een even snelle auto.
Dus: schroef er een flinke turbo op ;)
 

pvaken

Lid
Op de site van JD kun je zien dat hij niet meer dan een % of 8 extra uit NA motoren kan toveren. Als hij er niet op een betrouwbare wijze meer uit kan halen moet je het bij een ander niet proberen, en al helemaal niet geloven.
De enige hoop die je kunt hebben is dat de software van de 75pk versie kan worden overgezet naar de 60pk versie. Maar door de langere overbrenging wordt het nooit een even snelle auto.
Dus: schroef er een flinke turbo op ;)

Ik hoop inderdaad dat de 75PK motor alleen wat andere software heeft en dat het dus bij de 60PK alleen een kwestie van waardes aanpassen is.
Echt snel zal hij idd nooit worden, maar vooral het verhoogde koppel ga je denk ik goed merken.
 

EdK

Forumguru
Heb alleen niet zo een lekker gevoel bij deze club.
Nemen wel gratis de garantie op de motor over.

hehe, ga maar eens hier op zoek op het forum, is al een hele discussie over en waar ook het verhaal van de garantie ter sprake komt !
Wel je zal lezen dat het een wasse neus is !
 

MarcoO2

Forumguru
hahaha ja, die garantie is echt onzinnig. Ik heb daar ergens op dit forum een word-documentje van gepost, daar wordt je echt niet blij van.
 

Blackciti

Senior Member
Okee, dus de bakken zijn identiek, maar de 55kw heeft een kortere eindoverbrenging. Daardoor dus een lagere topsnelheid, maar hij trekt wel beter door. Zal bewust gedaan zijn omdat de hogere top door het toegenomen vermogen niet wenselijk of noodzakelijk is.
Het forum van achter naar voor eens doorgespit, wat ik wel vaker doe om eens te zien wat er zoal is langsgekomen en kom deze interessante reactie van je tegen waar ik toch nog even op wil reageren als je het niet erg vindt, ook al is het al een paar jaar geleden.

Hoe het nu werkelijk met die overbrengverhouding zit, weet ik niet, maar dat de 75 pk versie een kortere eindoverbrenging heeft dan de minder gespierde uitvoering geloof ik niet, om de doodeenvoudige reden dat mijn Citigo een 75 pk versie is waarvan de software waarschijnlijk in Tsjechië onderhanden is genomen en die vorige week op de Duitse Autobahn op de snelheidsmeter exact 195 km/h op de snelheidsmeter liep, wat tevens via de gps exact 185 echte km/h was. Daarbij draaide de motor 5700 rpm. De gebruikte brandstof is super 98. Daar loopt de motor beter op dan super 95.

Wat wil ik hiermee zeggen: als de eindoverbrenging van de 75 pk versie korter is dan die van de 60 pk versie, dan zou die snelheid nooit te realiseren zijn zonder binnen het rode toerengebied te blijven, ofwel, die snelheid zou sowieso nooit te realiseren zijn.

Overigens wijkt de snelheidsmeter beneden de 100 km/h 5 tot 6 km af en boven de 100 wordt het steeds meer, tot max. 10 km bij de echt hogere snelheden.

Dat een hogere top door het toegenomen vermogen in dit segment niet wenselijk zou zijn acht ik onzin, daar mijn Citigo zelfs op de hoogste snelheden nog altijd rijdt als op rails en dus betrouwbaar aanvoelt. Met andere woorden: de auto kan deze snelheden aan en dat bevalt mij zeer.
 

Canon-Eye

Forumguru
Overigens wijkt de snelheidsmeter beneden de 100 km/h 5 tot 6 km af en boven de 100 wordt het steeds meer, tot max. 10 km bij de echt hogere snelheden.
Dat is normaal. Sterker, al sinds 1977 is het een Europese typegoedkeuringseis dat een snelheidsmeter:
  1. Nimmer een afwijking naar beneden heeft.
  2. De afwijking naar boven niet groter is dan 10%+ 4 km/u, te meten bij een aantal aangegeven snelheden (uiteraard voor zover het voertuig die kan bereiken).
Dus zolang hij bv. bij 100 echte km/u minimaal 100 maar niet meer dan 114 aangeeft, valt het binnen de norm.
 
Bovenaan Onderaan