Heeft chippen echt zo veel effect bij een diesel?

___JC___

Forumguru
Schapen in wolfskleren; de spijker op z'n kop.

Het is inderdaad waar dat je aan het vermogen gewend raakt; je weet dat het er is dus kun je er gebruik van maken. Maar dat wil niet zeggen dat je het niet meer opmerkt. Voor mij geldt dat in elk geval niet.

Daarnaast rijdt ik ook regelmatig met Toyota Landcruiser en 4Runner. Acceleratie van beiden kun je meten met een kalender. Maar het is ook een totaal andere ervaring en ik mis het vermogen of de snelheid totaal niet in die wagens.

Ik rij in het weekend vaak met mn oude Amerikaan. Geweldig geluid, weggedrag van een cruiseschip, lekker relaxed cruisen en ontspannen. Een letterlijke tegenstelling van mijn verlaagde diesel dus. Het voordeel van twee zulke uiteenlopende wagens is dat je beide meer gaat waarderen. Als ik in de Amerikaan rij het geweldige geluid en de duimpjes van medeweggebruikers, als ik in de diesel rij het sportieve weggedrag en de bergen aan vermogen.

Gieliovd

Forumguru
Leuk wat je zegt JC, en daar ben ik het helemaal mee eens! De motoren draaien eigenlijk beneden peil door de marketing, milieueisen en zulke dingen.

Als je met de tuning zoals ik al zei die beperking weg kunt halen dan geef je de techniek meer de kans om zich uit te leven :)

Overigens is vermogen naar mijn idee ook een apart goed. Ergens anders is ook een draadje over een Focus diesel en een Octavia. Deze waren blijkbaar aan het "spelen" waarbij de Octavia het won, naar zijn/haar interpretatie ;)

Volgens de nummertjes heeft de Focus begreep ik meer vermogen, terwijl de Octo het "won".

Ik heb hier ook wel een gevoel bij. Je hebt auto's waar 150 pk in ligt en waar je het gevoel bij hebt dat er helemaal niks gebeurt, waar je auto's hebt waar het helftje in ligt en die aanvoelen als een kanon, terwijl dit eigenlijk niet kan.

Dit hangt van zoveel zaken af. De manier waarop het vermogen vrijkomt (turbo-boost of geleidelijk?), de vering van de auto, het geluid in het interieur en nog veel meer.

Ik heb daar zelf ook wel ervaring mee. Mijn auto voor de Fabia had de helft van het vermogen van de Fabia, terwijl die aanvoelde als een veel fellere auto. Buiten het verschil in gewicht natuurlijk. Dit is puur psychologie want de Fabia was véél vlotter te berijden.

Blijft een leuk ding, die mensheid :)

En zoals ook gezegd, je hebt ook een héél ander gevoel in de ene auto dan de andere. In de ene wagen heb je echt zoiets van "ARGH waar is het vermogen!" waar je in de volgende lekker zit te cruisen en geniet van je omgeving en je lekkere stoelen of je mooie radio, motorgeluid.

Ik heb ook een Fiat Ducato 1.9 TD gereden waar geen fut in zat. Dit was wel enorm veel plezier om in te rijden! Een uitdaging om in een zo hoog mogelijke versnelling met zo veel snelheid mogelijk de bruggen en bergen in Frankrijk te beklimmen :)

___JC___

Forumguru
Klopt Gielovd
De TDI pompverstuiver in onder andere de Octavia voelt veel sneller aan dat ie daadwerkelijk is. Dat heeft met name te maken met manier van vermogensafgave. Deze motor heeft rond de 1.800 - 2.000 toeren opeens bergen koppel. Iets wat in de nieuwe common-rail versies veel minder is.

Dit is bijvoorbeeld ook het verschil tussen de oude 1.8 turbo van VAG en de nieuwe 2,0TFSI. De 2.0 TFSI rijdt als een atmosferische motor.

Psioneer

Actief lid
Daarom vind ik een CR diesel prettiger rijden. Hoe de grafiek er precies uit ziet weet ik niet maar voor m'n gevoel heeft ie vanaf lagere toeren een constanter verloop.

In mijn vorige (Astra-)leven reed ik regelmatig 50 in de vijfde versnelling. Wilde ik wat harder was het gewoon gas geven en gaan. De PD in de Sup is daar niet van gediend. Deze sputterd tegen waardoor ik telkens genoodzaakt ben heel voorzichtig meer gas te geven of terug te schakelen. Je went eraan maar het kan dus beter.

En dat brengt me bij een klein minpuntje van standaard dieseltuning: dit effect wordt door tuning versterkt. De berg vermogen van de PD rond 2000 toeren wordt dan plotseling een enorme berg vermogen waardoor je, om soepel en gelijkmatig te accelereren zonder dat de inzittenden een whiplash krijgen, rond de 2000 toeren even wat gas terug moet nemen.
Ik veronderstel dat dit met custom tuning (chip op maat) wel te voorkomen is of op z'n minst af te zwakken. Maar goed, het is ook iets duurder. En gelezen de reacties van anderen op het forum zijn er ook wel aanhangers van de "schop in de rug".

Kortom: voor elk wat wils. Maar denk wel even na wat je precies wil en wat je ervan verwacht.

Gieliovd

Forumguru
Ik ben niet vies van een duwtje in de rug :)

Ik reed laatst een keer in een Touran met een TSI motor en ik schrok me het apenlazeres haha. Ik leunde een beetje voorover om te kijken of er wat kwam vanuit een bedrijfsterreinuitrit. Dus ik rolde een beetje met het gas en toen opeens BONK! kwam de turbo erbij zetten.

Dit duwtje resulteerde in dat ik met losse handjes zo terug werd geslingerd in mijn stoel, niet echt comfortabel! Wel heerlijk veel trekkracht verder in lage toeren.

Wat betreft comfort zullen de CR's beter scoren ja. Stiller en rustiger vermogensverloop/opbouw.

Klopt Gielovd
De TDI pompverstuiver in onder andere de Octavia voelt veel sneller aan dat ie daadwerkelijk is. Dat heeft met name te maken met manier van vermogensafgave. Deze motor heeft rond de 1.800 - 2.000 toeren opeens bergen koppel. Iets wat in de nieuwe common-rail versies veel minder is.

Dit is bijvoorbeeld ook het verschil tussen de oude 1.8 turbo van VAG en de nieuwe 2,0TFSI. De 2.0 TFSI rijdt als een atmosferische motor.

Ik ben het helemaal eens hiermee, bij mij 1.9tdi zit de power best wel voorin het pedaal, waar ik overigens helemaal niet vies van ben:1761:

Ik denk ook dat het gewenning is, voor mijn fab had ik een voorloop Corsa, 16 klepper 1.4, 90 pk. Toen ik de Fab kreeg was ik helemaal onder de indruk van het vermogen, na een weekje was ik hier weer aan gewend. Denk dat als ik chiptuning zou doen dat ik hier ook redelijk snel aan gewend ben.

Wasptuning

Nieuw lid
Ja, je kan met chippen van een diesel veel meer vermogen en koppel bekomen.
Hoeveel hangt een beetje af van welke motor en ook het gewicht van de auto.
Niet alleen de motorische grenzen zijn belangrijk maar ook van het gedeelte dat de kracht overzet naar het asfalt.

911gt2

Actief lid
Hoe zit het met het chippen en de garantie. Mijne wordt een leaseauto dus ik weet niet precies wat de invloeden zijn van een chip icm bijvoorbeeld motorschade

Desperado

Forumguru
Dat hangt van je leasemaatschappij, de dealer, de tuner enzovoort af.
Even navragen zou ik zeggen en anders zoekfunctie gebruiken.
Hier is al eerder over gesproken.

Leuke posts allemaal, ook ik heb mijn O2 1.9TDI laten chiptunen middels de actie hier op skodaforum ongeveer anderhalf jaar geleden.

Mijn 'winst' was (uit mijn hoofd) van 105PK naar 152PK en een significante koppelwinst. Rokende uitlaat is iets wat mijn O2 gewoon niet doet, of ik moet heel zwaar in trappen en zelfs dan merken collega's op dat het wel verbazend weinig is. Iemand heeft zelfs wel eens gevraagd of ik een benzine motor had. :)

Qua rijgedrag is het een droom, je kan net even extra kracht gebruiken als je dat nodig hebt. Let wel mijn rijstijl is over het algemeen defensief, ben voorzichtig met de auto, jakker hem niet af en netjes warm laten worden. Het verbruik is sinds het tunen enorm gedaald, momenteel rij ik op een volle tank ongeveer 1000km!

Argumenten dat tunen voor cijfertjesmensen is of zeer sportieve rijders gelden, denk ik, voor een groot segment van de bestuurders niet eens. Is comfort, lager verbruik en natuurlijk ook de extra kracht die je *kunt* gebruiken maar zeker niet constant doet. Dat lijkt me meer iets voor de gepimpte auto's waar ook erg groot over de achterruit TUNED BY - xxxx op staat met veel plastic spoilers en harde housemuziek uit de auto komt bonken.. ;)

911gt2

Actief lid
Van het weekend bij de dealer geweest om te vragen wat chippen zou opleveren voor mijn 1.9 TDI en wat het zou gaan kosten. Van 105 naar 130 PK en behoorlijk alleen de prijs is helaas net zo behoorlijk... € 1199,= dat vind ik nogal prijzig. Jammer maar helaas.

911gt2

Actief lid
Ja ik probeerde het mijn baas nog te laten betalen door aan te geven dat het zuiniger was, maar je moet wel heel veel rijden om zelfs maar quite te spelen ;) Dus hij wilde niet meehelpen :(

Psioneer

Actief lid
Dat moet voor minder dan de helft kunnen! Ik heb een dikke €500 betaald en dat was dan inclusief vervangend vervoer. Ook dat was niet de goedkoopste mogelijkheid. Alleen de tuning zou meen ik op een €400 uit komen. En dat is dan van 115pk naar zo'n 145pk.

D

Deleted member 1943

Ik heb het voor 450 euro laten doen door chiptuning experience uit Nieuwegein. Deze komt het op locatie afhandelen. In mijn geval bij mij voor de deur en hij was nog geen half uur bezig. En het is egt de moeite waard maar je moet het alleen niet bij een dealer laten doen want die zijn veel duurder. Ik heb een 1.9TDI 100pk met 240 Nm koppel en het is 135pk met 310 Nm koppel geworden.
Zo zijn er veel meer bedrijven die het doen en deze leek mij wel betrouwbaar. www.chiptuningexperience.nl

MarcoO2

Forumguru
Ik heb het voor 450 euro laten doen door chiptuning experience uit Nieuwegein. Deze komt het op locatie afhandelen. In mijn geval bij mij voor de deur en hij was nog geen half uur bezig. En het is egt de moeite waard maar je moet het alleen niet bij een dealer laten doen want die zijn veel duurder. Ik heb een 1.9TDI 100pk met 240 Nm koppel en het is 135pk met 310 Nm koppel geworden.
Zo zijn er veel meer bedrijven die het doen en deze leek mij wel betrouwbaar. www.chiptuningexperience.nl

En hoe zit het dan met (fabrieks)garantie? Is de voorwaarde dan niet dat het tunen door de dealer gedaan wordt? Als alle garantie inmiddels toch al verlopen zou zijn maakt dat niet meer uit natuurlijk.

911gt2

Actief lid
Dat moet voor minder dan de helft kunnen! Ik heb een dikke €500 betaald en dat was dan inclusief vervangend vervoer. Ook dat was niet de goedkoopste mogelijkheid. Alleen de tuning zou meen ik op een €400 uit komen. En dat is dan van 115pk naar zo'n 145pk.
Ja maar ik moet van Leaseplan de fabrieksgarantie behouden, dus daar zit het addertje :smirk:

Psioneer

Actief lid
Ik heb de leasemaatschappij niet ingelicht. Voor de vorige wagens heb ik dit ook niet gedaan. Wel heb ik normale garantie van de dealer.
Wellicht een soort van gecalculeerd risico. Ik denk niet dat er bij een ongeval snel naar het vermogen gekeken zal worden. Wellicht zal de leasemaatschappij zich eens achter de oren krabben wanneer je binnen een jaar drie motoren kapot rijdt of zo. Maar ook die kans is nihil. Heb nog nooit één enkel probleem gehad met een getunede auto.

911gt2

Actief lid
Ik heb de leasemaatschappij niet ingelicht. Voor de vorige wagens heb ik dit ook niet gedaan. Wel heb ik normale garantie van de dealer.
Wellicht een soort van gecalculeerd risico. Ik denk niet dat er bij een ongeval snel naar het vermogen gekeken zal worden. Wellicht zal de leasemaatschappij zich eens achter de oren krabben wanneer je binnen een jaar drie motoren kapot rijdt of zo. Maar ook die kans is nihil. Heb nog nooit één enkel probleem gehad met een getunede auto.
Welke dealer staat andere tuning toe dan ABT tuning dan?

Bovenaan Onderaan