HEEEL MOOOOOI nieuws voor de greenliners

Status
Niet open voor verdere reacties.

Snoopy

Lid
Hier moet natuurlijk niet bij vergeten worden dat er nog steeds veel co2 de lucht wordt ingeblazen om de electriciteit op te wekken (ook voor het laden van electrische auto's, dus helemaal zonder co2 uitstoot zijn ze nog niet).
 
Kan iemand een link geven waaruit blijkt, welke wijziging(en) op stapel staan (anders dan de periodieke wijzigingsvoorstellen waar niets over bekend is) m.b.t. heffing BPM en houderschapsbelasting van zuinige auto's met compressieontsteking (diesel)? Dank.

Er schijnt iets op het Ministerie van financiën gepubliceerd te zijn (Greenline?), maar ik kan niets concreet vinden.
 

MarcoO2

Forumguru
Een aantal van deze links geven geen antwoord op de vraag, omdat ze uitgaan van de oude belastingplannen. Zo kom je via de link naar het Ministerie van Financien uit bij belastingplan 2009... ook de links van milieucentraal en energielabel geven de oude informatie weer.
 

Greenliner

Senior Member
@sgl49,

Ik bedoelde het belastingplan 2011. Hieruit blijkt oa dat de toeslag voor motoren met "compressie-ontsteking" de komende jaren stijgt. Deze toeslag is onderdeel van de BPM en staat los van de CO2 uitstoot. Deze geldt dus ook voor de "zeer zuinige auto's" met "compressie-ontsteking" zoals bv. onze Faab Greenline. In dit geval betekent "compressie-ontsteking" gewoon diesel neem ik aan.
 
@RobS


Voor ons verandert er niets tot 2013!
Dus geen motorrijtuigenbelasting betalen voor 2011 en 2012
Daarna zitten we in de laagste klasse CO2, dus kan niet beter!

Je interpretatie klopt dus :)
 

Noord26

Forumguru
Omtrent de duidelijkheid vanaf 2013; laat het te wensen over. Wat gaat er gebeuren? Komen er klassen waarin uitstoot bepalend is voor de wegenbelasting, of worden de grenzen verder aangedraaid qua uitstoot gekoppeld aan BPM en wegenbelasting?

Tot die tijd staat alles vast, maar hoe het daarna exact loopt met betrekkening tot wegenbelasting en BPM vrijstelling is nog de vraag. Erg jammer.
 

FredV

Banned
Daarna zitten we in de laagste klasse CO2, dus kan niet beter!
Tenzij er nog schonere diesels met nog lagere uitstoot komen, of een dermate groot aantal electrisch aangedreven voertuigen, dat daardoor de FCGL niet meer in de laagste klasse valt.
Alles onzeker dus na 2013.
 
@FredV

Ja, ik heb er aan gerekend.

Over 10.000 Km
Scheelt mij 900 euro brandstof, 600 euro houderschapsbelasting= 1500 Euro p/jaar.

Minus verschil tussen All-risk en WA 250 euro; blijft er nette een voordeel over van 1250 euro per jaar.
Zeg maar 104 euro per maand.
Daarbij kan je nog het afschrijvingsvoordeel berekenen van de auto.
Dit heb ik even buiten beschouwing gelaten.
 

Noord26

Forumguru
10.000km is zelfs er weinig voor een diesel. Ik zit momenteel op 6000Dkm in 2 1/2 maanden. Maar zoveel besparing zelfs met weinig kilometers is behoorlijk.
 
Ja, alleen krijgen we weer op ons flikker, omdat we off-topic zijn,
Beter een apart draadje openen met de titel:

Wat is je voordeel (t.o.v. je vorige auto) met de Nieuwe Fabia...
 

Noord26

Forumguru
Dit topic is toch al behoorlijk dood, want de regering heeft totaal nog geen besluit van de wegenbelasting en BPM vrijstellingen vanaf 2013. Laat ze daar maar eens aan werken, duidelijkheid voor de consument. Ken genoeg mensen die nog geen GL/Bleumotion/Ecomotive hebben durven kopen, omdat de regels nog niet voor langere duur bekend zijn.

Die mensen kopen allemaal voor minimaal 4/5 jaar een auto; of zelfs nog langer. Als na 2 jaar dan blijkt dat ze vrijwel geen besparing hebben gehad, omdat voor de komende jaren na 2012 de kosten veel hoger worden als ze hadden gedacht, wellicht een totaal andere auto hadden gekozen.

Komt de auto-verkopen weer ten goede. Win-win situatie? Want ook al in de auto BPM en wegenbelasting vrij, BTW moet er nog steeds afgedragen worden aan de regering hoor. Als blijkt dat er vanaf 2013 de volle mep wegenbelasting betaald moet worden ga ik spijt krijgen dat ik geen Fabia RS Combi heb besteld. Dan betaal ik die ruim €4500,- aan BPM erg graag. Kortom, de regering schiet behoorlijk te kort in duidelijkheid naar de autobezitter- die zelf geld uit wil geven aan een nieuwe auto.
 
Ja.
Als rekeningrijden in 2013 niet doorgaat, dan zal er wel wat veranderen aan de houderschapsvrije belasting (MRB) voor de Fabia en andere auto's die hiervoor vrijgesteld zijn.
Maar als ze dan weer de diesels dubbel gaan belasten, dan garandeer ik je dat je een meer dan kleine opstand krijgt.
Dan rijden er dik honderdduizenden belastingvrije auro's
Ik zit dan gelijk met een advocaat bij Pauw en Witteman (als iemand mij al niet voor is) :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan