Heb accu vervangen maar kan niets aanpassen met OBD11

madpilot

Senior Member
Weird want volgens mij is de accu zelf niet "slim", wat ik daarmee bedoel is de regelapparaten zitten buiten de accu en met de accu zelf kan ie niet communiceren. Het "inleren" is volgens mij niets anders dan wat parameters instellen, die de boordcomputer verder niet kan verifiëren. Enige wat ik me kan voorstellen is dat de accuspanning te laag was. Maar ik laat me graag corrigeren.
 

Tees

Donateur
Volgens mij is het precies zo @madpilot. Tenzij ze in de allernieuwste generatie wagens een slimmigheidje hiervoor hebben ingebouwd, maar dat zou me toch verbazen. Klinkt mij eerder alsof de garage/dealer niet kon coderen vanwege SFD2 en daarom maar een OEM accu erin gelepeld heeft (en dan dus niet gecodeerd heeft).
 

madpilot

Senior Member
Je hebt het over een OEM accu. Is ie bij een dealer geweest? "OEM" is in mijn geval MOLL die blijkbaar veel door VAG gebruikt wordt (moest ook even googelen ;)). Maar heb em door een ander merk vervangen en de computer zeurde nergens over. Wat er precies dan niet lukte zal denk ik niets met het merk te maken gehad hebben. Je kan een keer iemand laten uitlezen wat de accu parameters zijn (heb je geen SFD voor nodig). Als het serienummer nog "1111111111" is dan hebben ze wss niets aangepast destijds.

Edit: parameters van mijn oorspronkelijke accu als attachment toegevoegd. Grappig genoeg klopt het merk vanaf de fabriek dus al niet, dus boeit blijkbaar echt niet. Ik geloof niet dat er eerder een andere accu dan die van MOLL in m'n auto gezeten heeft.
Edit 2: moest ff googelen maar de productiedatum van mn oude accu is week 20/(20)20 dus was nog de originele. Stond op de minpool (je moet het maar weten...).
 

Bijlagen

  • Screenshot_20250806_174527_OBDeleven.jpg
    Screenshot_20250806_174527_OBDeleven.jpg
    129,5 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Met andere woorden. Een betere “vakman/garage” had dit wel gekund?
Volgens mij zijn er nog steeds maar mondjesmaat aanpassingen mogelijk als er SFD2 bescherming op zit. Of een accu coderen op dit moment mogelijk is door de dealer en/of door derden weet ik niet, dat kan iemand als @Antera vast wel vertellen.
 

Tees

Donateur
Sorry, had niet zover gekeken. Dan zit er waarschijnlijk SFD(1) op en geen SFD2. Dat moet een beetje garage ondertussen toch wel kunnen coderen. Al zou het zomaar kunnen dat ze dat niet kunnen hoor zo, volgens mij kan het ook nog steeds niet direct net VCDS?
 

madpilot

Senior Member
Misschien ander type (capaciteit/technologie) gemonteerd, wilden dat aanpassen, geen SFD dus ging niet, dan maar zelfde type erin en hope for the best. Tegen klant zeggen dat alleen "OEM" werkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

madpilot

Senior Member
Mijn lokale dorpsgarage had ook een uitdaging om de achterste remklauwen terug te stellen toen ze de schijven en blokken wilden vervangen. Voor sommige garages is een 2020/2021 VAG model blijkbaar geen dagelijkse kost. Maar voor zoiets ga ik niet naar de dealer/specialist. Specialisme mag wat kosten maar remmetjes en een accu is geen rocket science, hoewel VAG dat er wel van probeert te maken.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan