Hatsekeflats, de gebruikelijke emmer leeggooien

Renkie

Forumguru
Ik krijg een beetje het gevoel dat ze hopen dat je geen zin hebt om de auto te houden en daar wat anders koopt.

Die bakolie verversen dat hadden ze echt wel doorgegeven en vermeld, idem met bijvullen. Dat zou ook wel op je factuur horen te staan. En vraag het anders na voor de zekerheid. Ik verwacht dat ze niets hebben bijgedaan qua bijvullen en/of verversen en dan mag je toch wel een kritische vraag stellen waarom ze daar niets aangedaan hebben terwijl ze blijkbaar wel gezien hebben dat er olie zou lekken......
 

Richard8266

Nieuw lid
Hee dat klinkt bekend bij mij een zelfde mededeling van de dealer, bak kapot er hing zelfs een klein druppeltje olie aan kosten 7000eu. Nu wil het geval dat ik nog wel eens in Slowakije kom en dacht daar is het vast veel goedkoper, dus afspraak gemaakt met de dealer in Presov eerst even een onderzoekje wat precies het probleem zou zijn uitkomst; mijnheer uw skoda verkeert in top conditie; kosten 30 eu voor onderzoek welke kwijtgescholden zijn toen ze hoorde wat de rede was dat ik de bak wilde laten repareren.

ps ik rij nu inmiddels alweer een jaar met deze kapotte bak
 

mwhite

Forumguru
243dkm en dan al een bak wissel.
die van mij staat op 306dkm
met zijn eerste bak, koppeling, en schijven...

even elders laten controleren...
 

frusty83

Senior Member
Ben stiekem ook benieuwd, heb laatst mijn bak van mijn Octavia 2 1.4 TSI bij 168duizend laten reviseren ivm dat mijn lagers versleten waren. Was nog geen duizend euro kwijt.
 

Slider

Forumguru
Ben stiekem ook benieuwd, heb laatst mijn bak van mijn Octavia 2 1.4 TSI bij 168duizend laten reviseren ivm dat mijn lagers versleten waren. Was nog geen duizend euro kwijt.
Herkenbaar, zelfde probleem bij mijn 1.4 TSI met toen 190k op de teller.
Samen met de andere problemen, Skoda weg gedaan vanwege de grote kostenpost.
 

VAG-man

Forumguru
Ik verbaas mij er echt over. Handbakrevisie nodig bij nog geen 200.000 km. Ik ken alleen maar auto's (niet bekend met Skoda) waarbij handbakken zeker het dubbele halen.

Welke problemen had je nog meer @Slider?
 

catch me

Forumguru
Verbaas me er niet over, veel van die "kleine" 6 bakken van VAG groep ( wat eigenlijk een 5 bak is met een 6 eraan geplakt zeg maar) en met 1.2/1.4/1.6 motoren draaien stuk, allemaal door te weinig olie, fabriek doet er 1.8 liter olie in, dat is net aan zeg maar, door de jaren heen gaat er toch bakolie uit, of door lekkage en andere oorzaken, de 6 loopt dan eigenlijk droog zeg maar, dan duurt het meestal niet lang voordat de bak verder stuk gaat.
Bij komend probleem is dat de bak een beetje schuin hangt, met de vulplug iets naar beneden, als de bak gemonteerd zit is het bijna niet mogelijk om de voorgeschren 1.8 liter te vullen.
Als wij een gebruikte of gereviseerde versnellingsbak verkopen zeggen we ook altijd, vullen op de werkbank voor montage met 2,3 liter olie, daarna monteren.
Wat ook kan is schakelvork/mechanisme eruit en via daar ( extra ) vullen.
Met genoeg olie erin gaat dit type bak bijna niet stuk, en er rijden er inderdaad genoeg rond die ook heel blijven uiteraard
 

catch me

Forumguru
@VAG- man klopt die ook, rijden er alleen wel iets minder van rond, is wel iets minder vraag naar.....
 

frusty83

Senior Member
Verbaas me er niet over, veel van die "kleine" 6 bakken van VAG groep ( wat eigenlijk een 5 bak is met een 6 eraan geplakt zeg maar) en met 1.2/1.4/1.6 motoren draaien stuk, allemaal door te weinig olie, fabriek doet er 1.8 liter olie in, dat is net aan zeg maar, door de jaren heen gaat er toch bakolie uit, of door lekkage en andere oorzaken, de 6 loopt dan eigenlijk droog zeg maar, dan duurt het meestal niet lang voordat de bak verder stuk gaat.
......Met genoeg olie erin gaat dit type bak bijna niet stuk, en er rijden er inderdaad genoeg rond die ook heel blijven uiteraard
Helemaal mee eens, hier ook na de revisie werd mij uitgelegd dat er veel te weinig olie in zit en de 6 "ver" weg zit en amper olie krijgt.

Hier is 3 liter olie ingegaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

catch me

Forumguru
De gaten die erin zitten om de 6 te voorzien zijn ook relatief klein, Bij een o.a. een 2.0 sdi naar de 5de versnelling ook.

3 liter lijkt me iets teveel maar bij de revisie weten ze meestal wel wat ze aanraden, wij krijgen regelmatig gebruikte of revi bakken terug met de zes kapot, dan tappen we de bak af, komt er net 1 liter olie uit :thinking::thinking:.....

En raad eens wie er dan een verkeerde of slechte bak geleverd heeft .......
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Slider

Forumguru
Ik verbaas mij er echt over. Handbakrevisie nodig bij nog geen 200.000 km. Ik ken alleen maar auto's (niet bekend met Skoda) waarbij handbakken zeker het dubbele halen.

Welke problemen had je nog meer @Slider?
Eens kijken:
- 6 bak revisie nodig: Lagers en/of diff tandwielen versleten. non-stop bonk geluid door de hele auto heen, op rolsnelheid ritme.
- Motor liep slecht, horten en stoten, alleen met dure RON98 op te lossen. Motor is veel te gevoelig mijn inziens.
- Lekke airco, ijzeren buis diep in motor ruimte moest vervangen worden, erg dure grap.

Had eerst een O2 Combi 2.0 TDI Pre-FL 5 jaar lang, bij aanschaf meteen de gescheurde cilinder kop. Skoda dealer Almere had er nog nooit van gehoord (mijn reet), maar wel onder Bovag gereviseerde kop er in. Ook die auto kreeg lekke airco, zelfde plek. Verder heerlijke auto.

Diesel werd te duur na verhuizing en nieuw werk. O2 1.4TSI Combi FL, nog niet eens 1 jaar gehad. (te)Veel geld aan uitgegeven bij aanschaf, helaas niet weer 5 jaar van kunnen genieten.

De bak problemen waren er al bij aanschaf, garage deed alsof neus bloedde en liet garantie periode verlopen. Wijdde alles op cupping van banden en stuurde me weg.

Ik ben het vertrouwen in VAG verloren en rij alweer tijdje een heerlijke Ford Focus station. Ik mis soms de enorme ruimte van de O2 Combi, maar voor mij niet meer.
 

VAG-man

Forumguru
Ja je hebt pech gehad als ik dit lees.

(te) Veel geld uitgegeven bij aanschaf kan de auto niks aan doen.

Jammer van de negatieve ervaringen.
Veel plezier in ieder geval met de Ford Focus.
 

frusty83

Senior Member
Jeetje, ik snap je helemaal...wat een ellende. Ik hoop dat die van mij het nu minimaal 5 jaar volhoudt zonder problemen.
 

Slider

Forumguru
Ja je hebt pech gehad als ik dit lees.

(te) Veel geld uitgegeven bij aanschaf kan de auto niks aan doen.

Jammer van de negatieve ervaringen.
Veel plezier in ieder geval met de Ford Focus.
Te veel betaald bij aanschaf, bedoel ik voor de auto (met problemen vanaf de koop) erbij. Gekocht met 168k op de teller en al die problemen waren er al.
 

Desperado

Forumguru
De bak problemen waren er al bij aanschaf, garage deed alsof neus bloedde en liet garantie periode verlopen. Wijdde alles op cupping van banden en stuurde me weg.
Binnen garantietermijn gemeld is ook garantie na afloop. Dat jij je daarmee hebt laten afschepen is je eigen fout. Had je aan kunnen kaarten bij Bovag.
 

Slider

Forumguru
Binnen garantietermijn gemeld is ook garantie na afloop. Dat jij je daarmee hebt laten afschepen is je eigen fout. Had je aan kunnen kaarten bij Bovag.
Klopt, maar was geen Bovag. Maar eigen garantie op motor en bak.
Die zagen de bui al hangen, dus hebben ze het nooit erkent. Had geen poot om op te staan.

Was geen vakkundig garage, daar in Nijkerk.
 
Bovenaan Onderaan