Re: Hartog Tuning aanbieding voor Skodaforum leden
De meting wordt gedaan met behulp van een G-tech performance meter.
Deze meter is voorzien van geavanceerde zeer gevoelige acceleratiesensoren, deze meten de voorwaartse/zijdelingse versnelling en de remkracht.
De meter kan aan de hand van de gemeten g-krachten/het gewicht en het toerental het koppel/vermogen berekenen (om een bepaalde versnelling van een bepaald gewicht te krijgen heb je een bepaald koppel/vermogen nodig)
Hoe groter de versnelling is bij een vooraf ingegeven gewicht, hoe groter het benodigde koppel om dat voor elkaar te krijgen, dit wordt middels een formule berekend.
De meting wordt op de straat uitgevoerd, in de 2e versnelling (de eerste is te kort en geeft teveel wielspin wat voorwaartse vernelling tegenwerkt, hogere versnellingen zijn niet bruikbaar omdat de luchtweerstand een te grote rol gaat spelen door de hogere snelheden)
Het resultaat van deze meting is dus een andere dan de fabrikant opgeeft, de fabrikant plaatst de motor in een proefstand, zonder aandrijflijn/dynamo/servo/airco enz. en hanteert deze waarde als uitgangspunt.
Bij deze meting is alles gemonteerd, de zaken als versnellingsbak/aandrijfassen/banden/dynamo enz. geven een behoorlijk verlies, daarbij opgeteld de luchtweerstand, welke behoorlijk is bij 80-100km/u (meetsnelheid)maakt dat de gemeten resultaten 20-35% lager uitvallen dan de opgave van de fabriek.
Het uitrustingsniveau, type versnellings/automaatbak, luchtweerstand van de gemeten auto zijn dus zeer belangrijk als je wilt terugrekenen naar fabrieksopgave.
De verliesfactor wordt dus bepaald door deze zaken, in het geval van de gemeten RS komt er dus een lager vermogen uit als de fabrikant opgeeft, waarschijnlijk is dat een afwijking in de gewichtsopgave, of de luchtweerstand bijvoorbeeld.
Dit apparaatje is erg vernuftig maar als basismeting niet erg geschikt door deze variabelen, het controleren van de fabrieksopgave is niet exact te doen, het is in die zin een benadering.
Wat het apparaat voor mij geschikt maakt is het feit dat ondanks de verschillen t.o.v. de originele fabrieksopgave van het vermogen/koppel de verschillen wel duidelijk zijn voor wat betreft origineel-getuned, wat mijn primaire belang is, ik wil weten hoeveel ik win (of eventueel verlies
) tijdens mijn modificaties.
In een notendop; de metingen zijn wiel-pk's onderhevig aan verliezen, er is een verliesfactor van toepassing om dit terug te rekenen.
De gemeten waarde kan iets afwijken, de verschillen (origineel-getuned) zijn net zo exact als bijvoorbeeld een rollenbank.
http://www.gtechpro.com/