Handschoenen / dashboard kastje verlichting

Hakar

Donateur
Even een oude koe uit de sloot halen.
Gisteravond ging het lampje in het kastje uit, terwijl klep nog open was.
Vanochtend een nieuw C3W lampje er in gefrut, en op het moment dat beide contactjes contact maken even een lichtpuntje en verder niets geen licht meer.
Geen doorgebrande permanent gevoede zekering kunnen vinden.
Kan het schakelaartje dusdanig op zijn dat deze vals contact maakt waardoor lampje springt?
Lampje namelijk daarna in de Pug 205 gezet, en ook daar brandt het niet meer.
 

Cordoba

Forumguru
Er zit bijna alleen maar kunststof omheen, dus de kans op kortsluiting lijkt mij klein. Als een lampje even oplicht en het dan niet meer doet, is het vaak óf een slecht exemplaar, of een schakelaar of iets die niet lekker contact maakt. Je moet nogal iets bijzonders doen om per ongeluk in een auto op een lampje meer dan 12 Volt te zetten.

@Hakar Check even of je wel een 12 Volts lampje hebt gehad, en niet bijvoorbeeld een 5 Volt exemplaar. Als ik me niet vergis zit ook in het interieurlampje bij de binnenspiegel en in het kofferbaklampje precies hetzelfde type buislampje.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Bijna alleen maar kunststof, klopt.
Her en der wat koper, en een stalen veertje.
12V lampje was ik zeker van, had ik uit de Pug 205 geleend.
Ik wilde er meer van weten, en wilde de volledige unit er uit halen, maar op de één of andere manier zat de stekker dwars.
Kastje los genomen, 3 schroeven boven, 2 schroeven beneden, zijkapje dashboard hoefde er niet eens af.
Slang van de airco kwam vanzelf los, en ik kon overal bij.

Oorzaak gevonden.
Er is een stukje kunststof afgebroken waar normaal het veertje achter haakt en de koperen strip in is geborgd.
Nu maakt veertje contact met koper, en dus sluiting.
IMG_20190629_183732 a.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Stroom loopt nu buiten het lampje om via veertje/koper? Dan loopt er inderdaad zoveel stroom dat de zekering er uit klapt, dus ff veertje/lampje fiksen en dan kan er een verse zekering in. (of anders zolang het niet gefikst is, de stekker van het dashboardlampje loshalen). Als het niet direct lukt gewoon voor een paar euro een exemplaar op de sloop scoren.

Alternatieve donor.

Er zullen beslist veel meer VAG-modellen hetzelfde lampje hebben, maar ik weet niet welke wel en welke niet, en er zijn heel wat F1's op de sloop te vinden. Onderstaande is misschien wel dichterbij, maar vanwege airbags die afgegaan zijn, is de vraag of de constructie bij het dashboardlampje niet beschadigd is.
4bcf0e8accac5c374e4bddb38e6831e6.jpg


Edit: ik zie dat er bij de sloperij in Groningen meer dan 1 staat, dus toch misschien de beste optie.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Fixen van het aanwezige lampje gaat niet meer lukken.
Het stukje kunststof wat mist is net de scheiding tussen veertje en contacten.
Overigens knapte de zekering niet, maar het lampje zelf.

Ga maandag wel even bij Wim informeren of er nog iets bruikbaars is.
Die ene van jouw foto heeft denk ik al wat vochtige momenten gekend, weet niet of dat wel zo gunstig is voor het elektrische gebeuren.
 

Cordoba

Forumguru
Als het lampje zelf is geknapt is er iets heel raars gebeurd. Wat nog wel zou kunnen is dat de punt van het lampje ook (veel) stroom geleidt heeft (dus niet het filament) en dat daardoor de las van het filament aan de metalen punt is losgeraakt.
 

Hakar

Donateur
Uitgevonden dat ze nieuw bij Ali om de hoek op onderdeelnummer verkrijgbaar zijn voor het leuke bedrag van € 5,48.
 

turboturbo

Forumguru
Ik vrees alleen voor de kwaliteit en pasvorm dat die minder leuk zal zijn. Maar voor die paar euro kan je de gok wel wagen, dunkt me...
 

EdK

Forumguru
Ik vrees alleen voor de kwaliteit en pasvorm dat die minder leuk zal zijn.
Valt wel mee in algemeen.
Heb onlangs een derde remlicht bij Ali besteld en onlangs dus ontvangen en geplaatst
Psvorm was prima in orde, moest alleen de oude pakking ( rubber tussen lamp en wagen )gebruiken omdat deze te dik was en ik hem dan niet goed vast kreeg met de bestaande schroeven...
 

turboturbo

Forumguru
Het zal idd wel mee vallen; maar ik lees dat de pasvorm van de pakking dus niet afdoende was in jouw geval. Was de licht opbrengst wel goed (niet te fel of juist te zwak?)

Zo heb ik zelf een vergissing gemaakt met een Ali midden arm steun deksel, het geheel zat net zo los als de al afgebroken deksel. Als ik ‘m open deed viel ie eruit :tongue:.

Nogmaals, voor de prijs is het de gok waard.
 

EdK

Forumguru
Was de licht opbrengst wel goed
Is gewoon goed...
Maar had de keuze bij een tien leveranciers voor zo'n derde rem achterlicht, en heb de keuze gemaakt waar het meest besteld was en het goedkoopst was incl verzending
Want dat laatste word ook steeds minder, zie steeds vaker dat er voor verzending ook betaald moet worden....
 

Hakar

Donateur
Ik ben inmiddels niet meer zo huiverig voor de eventuele kwaliteit bij Ali.
Inmiddels voor de Fab al een interieurverlichting, versnellingspookhoes, nieuwe kentekenplaat unitjes een verdeeldoos en wat ledjes bij Ali gehaald, en tot nu toe geen klagen.
Het zal misschien wat korter meegaan, maar de Fab heeft niet het eeuwige leven.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hoihoi. Betreft lampje. Bij mijn Faab van 2003 was het lamp montuurtje ook kapot gegaan. Een hele tijd wezen frutten om het weer in orde te krijgen. Ik had geen zin om een prijzig origineel lampje te bestellen dus ik heb eens gekeken bij Ome Ali. Die had passende armatuurtjes met ingebouwde LED. Dat paste uitstekend, is ook automatisch en geeft een paal licht. Veel meer dan het originele gloeilampje. Kosten rond €6 compleet. Zit er nu anderhalf jaar of zo in. Top!!
 

Hakar

Donateur
Dat is dan wel weer een poosje geleden denk ik @Stripedkrijn ?
Bij Ali hebben ze inmiddels ontdekt dat wij Ollanders die dingen massaal stuk maken, en bieden ze ons de armatuurtjes nu aan met een simpel staaflampje.
Met Led zijn ze bij Ali ook wel, maar dan prijziger.
Hoewel ik geen Zeeuw ben, ben ik toch voor de goeie koopoptie bij Ali gegaan en krijg als het goed is binnenkort een nieuw armatuurtje met staaflampje.
 

Stripedkrijn

Forumguru
@Hakar : Toch nog eens nagekeken hoe dat zat met dat LED lampje. Binnengekomen bij mij op 18 januari 2018 en kostte €6,39. Maar ook nu betaal je ongeveer hetzelfde! Dus valt wel mee, zelfs voor Drenthen. :D:cheers:
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ja die dus. Dank @turboturbo. Ik ben zelf helaas niet zo handig in het werken met knippen, plakken en doorsturen van dat soort plaatjes op mijn slimfoon. Er komt VEEL meer licht vanaf zodat je ook op een zonnige dag nog prima in het handschoenenkastje kunt kijken. Een prima verbetering dat LED-spul.
 

Hakar

Donateur
Ow jee, had even geen tijd en iedereen dendert al weer over me heen.
@verhulstr tja dat zit er nu eenmaal ingebakken, bij Zeeuws denk ik gelijk aan dat meisje met dat mooie mutsje wat geen cent te veel betaalde voor een pakje boter :bloemen:

@Stripedkrijn Dan heb ik maar mooi weer € 1,32 bespaart, en daar weer twee kabeltjes voor andere doeleinden kunnen kopen :jaja:

@turboturbo bedankt voor de assistentie ;)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan