Handschoenen / dashboard kastje verlichting

turboturbo

Forumguru
Pas viel het me op dat er wel een wit glaasje in het dashboard / handschoenen kastje zit, terwijl er geen licht brandt bij openen. Ook 's avonds niet, of als de verlichting aan is.

Ik dat glaasje er af gewipt, en ik zag dat de stekker los zat, én er geen lampje in de 'fitting' zat. Ik kon geen lampje vinden die paste, vanuit de reserve-doos, dus ik vandaag even langs de Skoda dealer. Die gaf me zo een gratis lampje mee. Ik blij, lampje er weer in teruggezet; en ja hoor: het brandt. Rijden maar.

Een tijd later, zonet, begon me net een gevoel te bekruipen: waarom zat er überhaupt geen lampje in de fitting houder? Zou het misschien kunnen dat het lampje niet uit gaat, wanneer de klep dicht zit? Ik herinnerde mij een koelkast die we vroeger hadden, waar m'n vader het lampje uit gehaald had, omdat die bleef branden.

Ik ging het zojuist even checken: en ja hoor. :eek:oo: Mijn telefoon op filmen gezet, en in het handschoenen kastje gelegd. Even de klep open en dicht doen, het contact even op 'aan' zetten (de blower etc. gaan aan) maar het lampje binnenin blijft branden.....

Wat nu? Maar weer braaf ontmantelen? Ik heb al even gekeken, of er misschien een druk-sensortje is die ingedrukt zou moeten worden als de klep dicht zit, maar zie het zou gauw niet.
Iemand die me hier meer over kan vertellen...?

(pff wat een verhaal voor een klein lampje)
 

Cordoba

Forumguru
Ik dacht dat er in de bovenrand van de sluiting ergens een pinnetje zat, dat ingedrukt wordt. Ik zal eens kijken waar ie nu precies zit bij mij en een fotootje voor je maken.
Mogelijk zat er bij jouw uitvoering standaard geen lampje in, en heeft men er een lampje ingebouwd en de schakelaar/pinnetje vergeten?
 

Monteurtje

Forumguru
Aan de fitting zit ook een schakelaar. Die komt tegen een gedeelte van de klep. Je moet het dashboardkastje eruit halen om erbij te kunnen. Misschien moet je het contact van de schakelaar iets verbuigen of is er iets afgebroken.
 

turboturbo

Forumguru
@Cordoba, graag, als je dat wilt doen voor me. Ik meen echter niets over het hoofd gezien te hebben, dus ik vrees voor Monteurtjes analyse. Dat zou betekenen dat ik het kastje eruit moet halen, en dat durf ik niet zo goed. Ik maak wel eens wat stuk ;) Maar vooruit, ik zal eens in het download centrum kijken, of er een in- uitbouw handleiding is voor het dashboard.
Ik weet iig vrijwel zeker dat het er niet achteraf ingebouwd is, want het 'gat' voor het lampje ziet er keurig uit, heel netjes, lijkt er niet op dat het zelf gedaan is. (of het moet heeeel netjes gedaan zijn, maar dan begrijp ik niet waarom dit probleem genegeerd is als het zo zorgvuldig gedaan zou zijn...)

Het zou ook kunnen dat er iets van de fitting afgebroken is, de hele armatuur voor het lampje was verbogen (zodat de plus en min tegen elkaar kwamen zelfs :shocked:) en het stekkertje lijkt een keer half gesmolten te zijn (waarschijnlijk vanwege het continu branden)
 

Ronnie

Forumguru
Het bedoelde lampje is inclusief schakelaartje, de geleider van het dashboardkastje schakelt door er tegenaan te komen bij het sluiten van het klepje.
Rechts bovenin (no 4) het bestelnr. van Skoda.
 

Bijlagen

  • ScreenHunter_01 Apr. 19 13.00.jpg
    ScreenHunter_01 Apr. 19 13.00.jpg
    193,4 KB · Weergaven: 196

Monteurtje

Forumguru
Dashboardkastje heb je zo los. Kap aan zijkant van dashboard loswippen. Daar achter zit 1 schroefje. Klep openen. Daar zitten ook 3 schroefjes bovenin. Aan de onderkant van het dashboardkastje zitten ook nog 2 schroefjes. Een rukje naar voren en het kastje komt los. LET OP de stekker van de schakelaar van de airbag. Deze moet je gewoon laten zitten. Eventueel de slang voor de koeling/verwarming loshalen. Dat is alles.
 

turboturbo

Forumguru
@monteurtje, @Ronnie, dank wederom voor jullie hulp! Ik ga vanmiddag toch langs de dealer voor een (graties) zomercheck, dus ik laat de reparateur er even naar kijken. Ik neem de screenshots van Ronnie mee voor de onderdelen van het lampje en het type plaatje (ander topic) (mag dat van jou, Ronnie?)

Ik heb puur en alleen een stekkertje aan een fitting. klopt niks van.
Ik haal het dashboard kastje daarom (nog) niet los, ik laat me eerst even adviseren. Zonodig doe ik het alsnog zelf, maar dan weet ik iig zeker dat ik de juiste onderdelen heb.

Net terug van Skoda dealer. De zomercheck was helemaal niet gratis, dat is alleen op een door Skoda bepaalde actie dag. Goed. Die 2 tientjes word ik niet arm van. Aan de arm van de klep van het handschoenenkastje zat alleen nog een soort elastiekje / rubbertje. Adh van Ronnie's screenshot een nieuwe besteld.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb even gezocht en kon geen schakelaar vinden in de opening van het dashboardkastje. Daarom het lampje eruit gehaald en verder gekeken: onderop het lampje zit een schakelaar, waar blijkbaar een scharnier van de klep tegenaan drukt om het licht uit te doen. (gecheckt met telefoon op videomode in het kastje, en dan kastje dicht).
Hier de foto's die ik even heb gemaakt. Een foto met lampje aan, 1e foto met lampje uit door met een balpen tegen de schakelaar te drukken. Overigens werkt de schakelaar 2 kanten op, als je het vlakje de andere kant op drukt gaat het lampje ook uit. verlichting dashboardkastje.jpg verlichting dashboardkastje2.jpg
 

turboturbo

Forumguru
@Cordoba
Props! Heel erg bedankt. Het is lastig te bedenken wat ik nu precies voor onderdeel mis, maar nu zie ik het meteen: het is dat zwarte dingetje onderaan op de foto, waar je met de balpoint tegen aan komt.
Zo wordt het een heel stuk duidelijker voor me.
Ik hoop en ga er vanuit dat het onderdeel dat Ronnie me aanreikte, afdoende is :laugh:
Ik ben nog niet gebeld, zodra de dealer het binnen heeft, en ik heb het erop gezet, post ik het weer hier.
 

Cordoba

Forumguru
Zit deze stekker er ook als je nu geen lampje hebt?
Of moet je dan bedrading trekken?

Ik denk dat je het beste even kunt kijken of de stekker in de buurt ligt, maar ik denk van niet. Ik vermoed dat ie op dezelfde zekering zit als de sigarettenaansteker: werkt buiten contact en deurschakelaars om, en tot aan de middenconsole kunnen ze in dezelfde kabelboom.

De reden dat ik denk dat je beter zelf kunt zoeken: ik belde gisteren met de dealer of het bestelde lampje voor mijn kofferbakverlichting al binnen was. Volgens de magazijnmedewerker zou mijn auto standaard al een kofferbakverlichting hebben :ahum: Zijn 'wijsheid' was op basis van het kenteken, maar klopte dus niet. Wel lag de bedrading er compleet met stekker.

Succes, Gert
 

turboturbo

Forumguru
@ Djinn_4fun
Je kunt best even kijken of er een stekkertje hangt. Zoals bij mij op foto 2 te zien is. Het handschoenenkastje loshalen is nl. heel erg simpel. Je klikt de rechterzijkant v.h. dashboard los (zie foto 1; waar links de zekeringkast achter zit), dan schroef je 2 torx schroeven helemaal onderaan de klep (aan de buitenkant) los. Dan open je de klep en schroeft de drie torx aan de binnenzijde aan de bovenkant los. En het handschoenen kastje is los. Terugzetten gaat hetzelfde in omgekeerde volgorde.


Zo. Klusje geklaard.
Ik heb wat foto's gemaakt.

Voordat je het dasboard kastje los maakt, moet je even de rechter zij kant losklikken. Die zit met een soort klemmetjes vast:


1. zoek de verschillen. Links is de nieuwe. Er zit een klein zwart plastic dingetje / voetje via een veertje (zoiets als wat op een knijper zit) op het fittinkje. Dit veertje is de eigenlijke contactmaker tussen de 2 polen. Zodra de klep van het handschoenenkastje dichtgedaan wordt, duwt het linkerscharnier dit zwarte voetje iets naar achter, waardoor het veertje nog maar 1 pool raakt, en er dus geen stroom kring meer is.

tip: als je het handschoenenkastje los hebt; haal daarna voorzichtig de airco slang los voordat je verder gaat. Bij mij is 1 van de pootjes van het 'poortje' waar de slang aan vast zit, afgeknapt, omdat ik de slang liet zitten en de slang het poortje alsnog uit de opening in het kastje rukte...

2. daar hangt het stekkertje:


3. klik.

Onderaan zie je hoe het scharnier van de klep tegen het zwarte 'voetje' van het lampje aan komt.

4. en hij doet het. (nee, niet als de klep dicht zit)
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo: je had helemaal het dashboardkastje niet los hoeven halen. Omdat je alleen het lampje met houder moest wisselen, had je het lampje (voorzichtig, bovenkant eerst) uit het handschoenenkastje kunnen wippen. Stekkertje lostrekken, andere houdertje erop, en voorzichtig weer op zijn plaats drukken.

Djin 4 fun, moet kijken of er bedrading ligt, dus die zal wel de boel los moeten halen.
 

turboturbo

Forumguru
verrek, je hebt gelijk! Iedereen die dit dus ook eens moet doen (ik denk het niet; wie betaalt er nou 16,75 voor een fu*in handschoenenkastje lampje) let op de comment van Cordoba. Idd eerst de bovenkant loswippen, ik had de eerste keer het oude glaasje deels beschadigd bij het loswippen.
 

quidje

Nieuw lid
Hoi, ik had hetzelfde probleem met mijn lampje als hier beschreven. De veer die voor het contact zorgt was er bij mij afgeschoten. Omdat ik dit in 1e instantie niet door had ben ik langs de dealer gereden voor een nieuw lampje (C3W) die niet bij de pompstations/halfords was te krijgen (C5W dan weer wel). Bij het plaatsen van het lampje maakte hij contact en ging branden, echter niet op de plek waar hij vast zit. Hierop weer even naar binnen gelopen met het lamphoudertje en veertje waarop monteurtje zei dat er iets was afgebroken en een nieuwe zo'n 15 euro koste. Bestelling laten doen met het idee ik ga thuis nog wel even pielen. En dat was het, ik zag maar niet hoe die veer erop moest, lukte wel deze zo te spannen dat hij altijd branden maar dat werd hem niet. Hierop gaan zoeken en dit draadje gevonden. Even lid geworden voor de plaatjes en voor de volledigheid hier ook even plaatje van de andere kant van het lampje zodat je daar ook de veer ziet zitten. Deze moet je vrij strak opwinden (gebruik platte schroevendraaier of tang) over de zwarte schakelaar, hierna klik je het systeempje weer in elkaar. Nog een tip voor werken in het donker, laat niet je zaklamp in het kastje liggen wanneer je controleert of het lampje wel uitgaat :tongue:

IMAG0051.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Haha, dus toch wel iemand zo gek als ik...:xyxthumbs:

.... wie betaalt er nou 16,75 voor een fu*in handschoenenkastje lampje)

... waarop monteurtje zei dat er iets was afgebroken en een nieuwe zo'n 15 euro koste. Bestelling laten doen met het idee ik ga thuis nog wel even pielen....

Maar je had toch geen veertje over hoeven zetten? Ik had voor die '15 euro' een compleet nieuwe unit, inclusief veer en veerpoot, lamp en fitting. De hele unit er gewoon ingezet.
 

quidje

Nieuw lid
Maar je had toch geen veertje over hoeven zetten? Ik had voor die '15 euro' een compleet nieuwe unit, inclusief veer en veerpoot, lamp en fitting. De hele unit er gewoon ingezet.

Hij had unit niet op voorraad en moest besteld worden, dus ik heb veertje dat los kwam opnieuw op mijn bestaande unit 'gepield', en dankzij de foto's hier (waarvoor dank) kreeg ik beeld hoe die erop moest zitten. Ik had dus alle onderdelen wel maar doordat het veertje los zat maakte deze geen contact. Vanmorgen nog even gecontroleerd en werkt nog steeds zoals het zou moeten :)
 

quidje

Nieuw lid
Heren ik snap niet hoe die veertje der op moet. Word er gek van en hoe moet ik veertje strak maken

Hoi Skoda555, hier had ik in het begin ook moeite mee. De veer moet een slag strakker dan je zou denken, dus iets verder draaien en dan achter de 'plaatjes' pielen. Succes :)
 

Skoda555

Nieuw lid
Dank je wel. Was mee bezig lukte niet reed langs skoda dealer ze konden ook niks aan doen toen ik thuis kwam probeerde ik weer maar toen was ik die veertje kwijt. Dus morgen nieuwe bestelen 12 euro als ik goed heb.
 
Bovenaan Onderaan