Halogeen H7 lampen vervangen voor LED

Frup

Forumguru
Ik heb de Led’s van Ali ontvangen. Het gaat om deze.
Ze werden 12 dagen na bestellen bezorgd via DHL. Hoe kan het voor € 11.
Géén foutmelding en een enorme bak licht. Nog niet geprobeerd hoe het zicht achteruit is, maar dat lijkt me wel,oké.
Voor de goede orde: op de foto is het rechterlampje vervangen door led. Links nog een gloeilampje.
0D0BFA2F-6298-4D2B-A81F-A9DF44463707.jpeg
 
Wereld van verschil toch. Ik heb net mijn pakketjes met H7 lampen binnen gekregen, samen met eventueel benodigde canbus led decoder adapters. We kunnen dus gaan testen.
 

Eltjo

Forumguru
Ben benieuwd. Ik heb ook diverse LED's besteld voor thuis en de auto en zal het laten weten zodra ze er een paar dagen in zitten.
 

Cordoba

Forumguru
@Kuiper H
Bedankt voor de info! Even mijn achterlichten gecheckt. Die zijn inderdaad P21W en P21YW (oranje).
De lampjes hadden trouwens een grijze waas (aanslag of stof). Dus nu al 5% meer licht…
Ik ga een stel ledjes voor achteruitrijlicht bestellen. Voor beter zicht als ik achteruit de garage en oprit af rij.
Die grijze waas is wolfraam dat van de gloeidraad is verdampt en neergeslagen op de binnenkant van het bolletje.

Overigens kan een overdaad aan (slecht) ledlicht er ook toe leiden, dat je je koplampunits versneld mag vervangen. Ledlicht bevat veel meer UV-licht dan halogeen, en UV-licht laat veel kunststoffen (zoals het 'raam' van je koplamp) versneld verouderen. Aan de buitenkant is de koplamp daarom voorzien van een (onzichtbare) coating die het UV-licht filtert, zodat het materiaal van je koplamp er weinig last van heeft. Zet je echter een UV-bron in de vorm van een ledlamp aan de binnenkant van de unit, kan diezelfde UV-coating er voor zorgen dat UV-licht van de ledlamp door het koplamp'glas' gaat, en daar gereflecteerd wordt door de coating en wordt dus teruggestuurd de koplamp in....
 

Eltjo

Forumguru
Een grijze waas ontstaat ook op de buitenzijde. Ik heb bij diverse auto's de lampen er uit gehaald en de bolletjes met een doek schoon gepoetst.

Ik denk dat de ene lamp voor UV veel gevoeliger is dan de andere. Sommige jongere auto's zie je al met die gele staar. Dat doet veel afbreuk op het aangezicht
Ik begon er na het poetsen/ontgelen van de ogen van de 15 jaar oude Trevis van mijn vrouw er zin in te krijgen.....
Dus de xenon koplampen en mist/dagrijlamp unit van mijn auto (4/2010) heb ik recent ook maar gepoetst. Niet omdat die geel waren, maar omdat ze zo veel zand/steentje "gezien" hadden dat de ze niet meer helder waren. En dat voelde je ook goed.

Dus het lamp"glas" is ook niet geheel onbelangrijk. Hoe meer vuil en onregelmatigheid met toch een fellere lamp er achter, hoe meer strooilicht. Helaas kan je meestal niet bij de reflector om die schoon te maken, want ook daar zet zich in de loop der jaren een grijze was af.
 

Frup

Forumguru
Bedankt voor de waarschuwing!
In mijn geval zat de grijze waas aan de buitenkant van de lampjes. Dus met een doekje zo schoon geveegd.
Over het UV licht maak ik me geen zorgen, omdat het bij mij alleen de achteruitrijlampen betreft.
Voor de koplampen kijk ik de kat nog even uit de boom. Het zal een kwestie van tijd zijn, totdat die gelegaliseerd zijn. Wellicht komt er dan wel regelgeving v.w.b. filteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Captain Hook

Forumguru
Ledlicht bevat veel meer UV-licht dan halogeen, en UV-licht laat veel kunststoffen (zoals het 'raam' van je koplamp) versneld verouderen.
?!
LED licht is theoretisch gezien idd geen monochromatisch licht. Maar wel degelijk heel beperkt in golflengtebereik.

Zo heb ik recent voor wat natuurkunde experimenten met een spectrometer wat rode, groene, blauwe en gele LEDs gemeten. En die piekten aardig in hun specifieke kleurbereik. En vrijwel GEEN emissie aan de UV, noch aan de IR kant.


Dus imho; nee, 'normaal' wit LEDlicht bevat nauwelijks een UV component.
Tenzij je een specifieke UV-LED gebruikt natuurlijk. (en die zijn er uiteraard ook, voor diverse doeleinden)


1669566255958.png
 

Cordoba

Forumguru
Wat was het golflengte bereik van je spectrometer, en welke meetmethode heb je gebruikt?
Overigens laten je grafiekjes wat anders zien: als ik me niet vergis is alles onder 440 nm golflengte UV. Overigens gaat het bij de veroudering van 'plastic' koplampen om twee zaken: de absorbtie van de lichtenergie én het feit dat die kortere golflengte dus veel meer energie bevat.

Voor de goede orde: de enige monochromatische lichtbronnen zijn lasers en de ouderwetse monochroom monitoren (groen of amber) kwamen daar ook goed in de buurt.
 

Tees

Donateur
Onder de 400 nm is volgens mij UV. En daar zit heel weinig emissie te zien aan die grafieken. Een stuk minder dan halogeen iig.

Kleur-LEDs (zoals de eerste rode LEDs) zijn inderdaad niet strikt genomen monochromatisch, maar hebben wel een behoorlijk smalle emissieband. Praktisch gezien scheelt t dus niet enorm veel.
 

Cordoba

Forumguru
Dat ligt aan de toepassing @Tees voor een laser is het heel belangrijk dat het echt monochromatisch is, en er bestaan ook zogenaamde laserleds. Voor serieuze lasers is het daarnaast belangrijk dat het licht niet alleen monochromatisch is, maar dat ook de fase van het licht gelijk loopt (vergelijkbaar met de fase van een elektrische wisselstroom).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
BMW en Audi hebben anders ook laserLEDs in zn laserkoplampen! Heel belangrijk dat die monochromatisch zijn ;)
Ow, wacht, wit licht kan niet monochromatisch zijn :pieker:
 

Cordoba

Forumguru
@Tees Ze roepen het, maar dat wil niet zeggen dat het klopt, is gewoon een of andere marketingkreet geworden zonder echte inhoud. Ik ben er een half jaar terug eens ingedoken, maar uiteindelijk heeft het (gelukkkig) bar weinig met lasers te maken. Echt laserlicht is zelfs met hele lage vermogens zeer gevaarlijk voor het menselijk oog: de ooglens bundelt dat evenwijdige licht, net als een brandglas, waardoor je netvlies ter plekke van het brandpunt verdampt, en je een extra blinde vlek krijgt. Bij echt laserlicht kan zelfs 1 milliWatt blijvende oogschade opleveren (1mW aan lichtvermogen, dus niet het vermogen dat gebruikt wordt om het licht op te wekken).

(Jarenlang met vooral diverse Nd-YAG lasers gewerkt, maar incidenteel bijvoorbeeld ook met CO2-lasers, met golflengtes tussen 266 nm en 10,6 micron.)
 

Tees

Donateur
Volgens mij zijn dit laser-diodes, en die werken wel met het laser (gestimuleerd emissie)-principe, alleen dan op het n-p vlak van de diode. Dus de naam is niet incorrect, en het fysische principe hetzelfde. Alleen is de uitwerking anders, in de zin van dat er geen extreem geconcentreerde bundel ontstaat.
 

Eltjo

Forumguru
Vandaag de T15 LED voor de achteruitrijlichten ontvangen en eentje gemonteerd. Zouden geen CAN bus storing moeten geven, maar helaas. Geeft wel veel meer licht.

Met deze informatie http://www.skodi.at/Superb 3T/Superb2 Codes.pdf in 09 Central Electric;

MJ2010 BCM ab KW45/2009 (SW 0573, 0575) Es werden keine Widerstände benötigt (ik heb de 0575 erin)
Codierung HALOGEN VCDS Byte 18 = 15
Codierung XENON VCDS Byte 18 = 43
Probleme bei DFL ( Xenon ): NEIN

Ik heb eerst 43 (ik heb Xenon) en toen 15 geprobeerd. De code wordt vanuit Long coding helper overgenomen in het scherm daarvoor.
Na "Do It" wordt deze nieuwe code ook geprogrammeerd en geaccepteerd, maar bij wederom het bekijken van de code is deze toch weer de standaard 00 en staat er dus niet in geprogrammeerd.

Heeft iemand een idee?
 
Beste forum leden/lezers, ik heb de H7 halogeen naar led transitie van mijn Yeti succesvol kunnen afronden. Het werkt en ik heb prachtig (veel) licht!

Heb 5 sets besteld;
  • FireupCar 50 Watt / 16000 Lumen (18,- euro) NIET kopen!!!
  • HLXG 60 Watt / 18000 Lumen (41,- euro)
  • BullVision 80 Watt / 20000 Lumen (37,- euro)
  • Carlitek 110 Watt / 25000 Lumen (38,- euro)
  • Aileo 60 Watt / 18000 Lumen (28,- euro)

Ik ga niet in discussie over de bovenstaande specs,maar wil alleen beschrijven of en hoe het werkt! De eerste set (FireupCar) moet je niet kopen, wat deze heeft een grote fan/koeler achter op zitten. Past niet in de behuizing. Weet niet of er in andere automodellen wel ruimte is voor deze grote lampen in de koplampunits.

De HLXG en de Carlitek lampen werken het beste en zijn inderdaad canbus proof. De BullVision en Aileo werken goed geven geen canbus foutmelding, maar bij het starten aanzetten verlichting knipperen de lampen wel een paar keer. Eenvoudig op te lossen door er een canbus decoder tussen te zetten.

Zelf heb ik de Aileo LED lampen in de auto laten zitten, zien er mooi antraciet uit. Als er lezers zijn die interesse hebben in de overige sets (HLXG, BullVision of Carlitek) ze zijn te koop en ik heb van elk met 4 stuks. Op verzoek kan ik er ook canbus decoders bij leveren.

Tot slot nog even de achterlichten vervangen voor LED. Met de AUXITO led lampen voor achteruitrij licht heb ik goede ervaring Zeker doen! Vergeet niet dat mijn YETI van 2017 al standaard led achterlichten heeft, maar niet voor achteruitrijden, richting en mistlichten. Hiervoor had ik een set gekocht van ALSENT, maar dat leverde veel canbus problemen op. Niet doen dus!
 

Frup

Forumguru
@Kuiper H Mooi verslag, bedankt!
Ik zie dat de lampen een koelingsventilator hebben. Ben je niet bang dat die op termijn problemen geven?
 
Led-H7.jpg
 

Bijlagen

  • Led-H7-detail.jpg
    Led-H7-detail.jpg
    189,4 KB · Weergaven: 19
  • Lo+Hi-beam.jpg
    Lo+Hi-beam.jpg
    104,9 KB · Weergaven: 18
  • Lo-beam.jpg
    Lo-beam.jpg
    185,6 KB · Weergaven: 18
  • Night-view-HI-beam.jpg
    Night-view-HI-beam.jpg
    180,6 KB · Weergaven: 18
  • Night-view-Lo-beam.jpg
    Night-view-Lo-beam.jpg
    164,4 KB · Weergaven: 20

Me Zelf

Forumguru
Ik heb een setje HLXG overgenomen van @Kuiper H en die werkt prima. Plug en play in de Citigo, het is werkelijk 1:1 vervanging van een halogeen bolletje. Het lichtbeeld lijkt in orde en de lichtopbrengst is uitstekend. Gisterochtend vroeg over donkere wegen gereden en ik was meer dan tevreden over de hoeveelheid licht en waar het scheen. Nog geen seinende tegenliggers gehad.
 

Eltjo

Forumguru
De verkoper van de door mij gekochtte “error free” T15 lampjes voor de achteruitrijlichten wil gratis een paar weerstanden opsturen om het probleem op te lossen. Daarvan vraag me af of ze wel achter de lampunit gaan passen en of ze dan niet andere ellende gaan geven (bij lang in zijn achteruit staan dat het erg heet wordt b.v.).
Nu zitten de lampjes in de auto van mijn vrouw waar geen parkeersensoren op zitten en geven een hoop licht bij achteruit rijden. Op naar T15 lampjes die net zoals de DRL LED’s geen fout geven.

Voor de voetenverlichting heb ik blauwe T10 lampjes gekocht; de lichtopbrengst is daar niet zo belangrijk en branden tijdens de rit toch met de instelbare 20%. Wel is het aardig om hetzelfde witte licht te hebben als in de dakverlichting waar wel LED’s nog goed op de niet instelbare 100% een hoop meer licht geven. Die gaan ieder geval geen gedonder geven en 10 van die lampjes kosten heel erg weinig en er zijn er maar 4 nodig, dus zat reserve.

Voor een armatuur thuis heb ik 10 12VAC 1,2W G4 lampjes gekocht; voor ze er allemaal in zaten begonnen ze al te knipperen en werden ze erg heet. Geen 1:1 vervangers voor de 10W halogeenlampjes die teruggeplaatst zijn; 5 i.p.v. 10 lampjes geplaatst. Dus weer 50W i.p.v. 10x 1,2W met meer licht. Van Ali de aanschafprijs terug gekregen.
De aangeschafte 230VAC G9 lampjes doen het wel goed; bij Action €3,70 per 2, Ali €5,60 per 6.

Leuk alles LED, maar voor thuis moet je de afweging maken hoeveel je wilt uitgeven voor vervanging en hoe lang het duurt om die investering eruit te halen, zeker als zonnepanelen hebt die meer hebben opgeleverd dan je gebruikt hebt en je niet iets hebt als een elektrisch kacheltje om lokaal een ruimte te verwarmen of zo.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
voor de achteruitrijlichten wil gratis een paar weerstanden opsturen
Ja leuk, maar in de unit zelf is het al moeilijk monteren, dus word het vaak al buiten de unit en word het dus knippen in je bedrading !?
En dan moeten de weerstanden ook hun warmte nog kwijt kunnen.
Nee zou niet doen, lekker terug sturen en achter canbus vrije leds aan !

voordat ik ze er alle tien in had begonnen ze al te knipperen en werden ze erg heet. Het zijn dus geen 1:1 vervangers voor de 10W halogeenlampjes die er nu weer inzitten
Blijft altijd een probleem, heeft soms te maken met trafo versus Led driver die je nodig hebt.
Maar ook met dimmen van LED's kan het een grote tegenvaller zijn, en soms zijn er dure dimmers die het minder doen dan goedkopere.
En ook het probleem van knipperend of gedimd en opeens weer vol brandende led's terwijl de dimmer als gedimd staat ingesteld.
Gelukkig word het wel allemaal steeds beter , maw minder problemen. Maar soms is het toch nog net roulette of het wel of niet gaat werken....
 
Bovenaan Onderaan