H7 projector koplampen aanpassen naar xenon

Ok, ik ben heel erg tevreden over de Roomster behalve het echt waardeloze licht wat uit de koplampen komt. Heb al het één en ander gegoogled en schijnt een VAG probleem te zijn bij verschillende modellen waar ze die projector lenzen in de koplamp stoppen. Onze 10 jaar oude Megane geeft nog meer licht dan de Roomster...
En aangezien hier in de Franse Alpen straatverlichting buiten de stad niet voor komt wil ik de lampen aanpassen.

Nou kan dat natuurlijk vrij simpel met een ander soort lampje zoals 'nightvision' oid maar de vrij hoge aanschafprijs vergeleken met het resultaat lijkt mij het niet waard.

Op een engels forum stelde iemand dat er zo'n 50% lichtopbrengst verloren gaat in een projector koplamp en hij had er daarom 75W xenon lampen in gedaan omdat je volgens hem met een 35W of 55W een gewone standaard lichtopbrengst van een 55W reflector koplamp haalt (en je raad het al, ik wil een iets hogere licht opbrengst ;) ).

Gelig licht geeft het beste zicht dus mij lijkt me een xenon met een vrij lage Kelvin waarde dan aan te raden in plaats van dat schelle blauwe licht waarmee je ook iedereen irriteert.

Heeft iemand al eens zijn verlichting omgebouwd of tips?

Oh ja, wat houdt dat CAN-bus trouwens in? Is het raadzaam om standaard een CAN bus uitvoering te nemen zodat je geen storings meldingen krijgt?

Merci!

micky

Forumguru
75 Watt xenon lijkt me sterk is het geen 35? en ik zou niet te lage K nemen maar gewoon dicht bij het origineel dus 4300. laat je lichten goed afstellen zodat je niemand verblind/irriteert.
Ga voor een kwaliteitsmerk als Pilot en zorg idd dat je setje geschikt is voor auto's met een controle systeem voor defecte lampen (in de aftermarket "xenonwereld" onterecht canbus setje genoemd), dus een setje met weerstanden om de boordcomputer voor de gek te houden,zodat je geen foutmelding op je dashboard krijgt.

Noord26

Forumguru
75W Xenon? Ik ken wel 55W Xenon ipv de normale 35W, maar dat levert nihil extra licht op en daarom is de 55W af te raden. Vooral veel extra warmte schijnbaar.

Kortom: 35W Xenon in de juiste lichtkleur (4300K) en altijd met Canbus nemen.

50% afname doordat het lenzen zijn ipv reflectoren moet ik meteen naar het fabeltjes-bos verwijzen. ;)

laagvlieger

Forumguru
Zijn die lenzen niet bedoeld om minder verblindend te zijn voor anderen? Met andere woorden, minder strooilicht en een gerichter lichtveld?

micky

Forumguru
Ja dat klopt, het licht wordt aan de bovenkant scherp afgesneden, daarom kun je bij juiste afstelling ook heel goed xenon achteraf monteren zonder overige weggebruikers tot last te zijn.

Canon-Eye

Forumguru
Is de verminderde lichtopbrengst van de Roomster (2008, als ik het goed zie) niet - mede - te wijten aan oude zwartgeworden halogeenpitten?
Een paar nieuwe lampjes kan dan al wonderen doen...

andrehj

Forumguru
De OP bedoelt 75 Watt gloeilampen waar de fabrikant "Xenon" op heeft geschreven... :nono:. Dergelijke lampen hebben diverse problemen:
  1. Door het grotere vermogen leiden ze vaak tot thermische schade aan de koplampbehuizing.
  2. De lichtopbrengst is slecht. In tests scoren ze altijd slechter dan goeie lampen van echte fabrikanten (Osram, Philips e.d.).
  3. De gloeidraad zit vaak niet op de juiste plek, waardoor het lichtbeeld ook nog niet klopt. Hierdoor heb je minder licht op de weg, en meer strooilicht in het licht van tegenliggers.
  4. Ze zijn niet toegestaan. Als je een politieagent met kennis treft, kan hij hiervoor je kentekenbewijs intrekken, wat je pas na het oplossen hiervan weer terugkrijgt.
  5. De levensduur is over het algemeen dramatisch kort.
Kortom: niet aan beginnen.

Hier een voorbeeld van zo'n foute lamp.

Noord26

Forumguru
Enige lamp die ik kan waarderen als directe vervanger is een H7 op een H9 basis van 65W. Osram maakt deze ook. De toename in wattage en hogere warmte ontwikkeling zou geen problemen moet kunnen geven.

Deze zouden 2100 lumen moeten geven. Maar een normale 35W Xenon lamp zou nog circa 50% extra licht geven (3200 lumen, afhankelijk van de gekozen lichtkleur), tegen dus vrijwel 50% minder warmte ontwikkeling.

Nee, de halogeen pitjes die er nu nog in zitten zijn nog goed (Ik heb er gisteren nog eentje uitgehaald).

Wat verder zitten lezen en ik had wel degelijk een 55Wof 75W xenon op het oog maar dat is wettelijk niet toegestaan. Alleen voor rally rijden mag het. 35W is het maximum.

http://www.france-xenon.com/fr/64-h7

Alleen een paar dingen zijn me nog niet duidelijk:
-Stel ik koop een 35W uitvoering en de lichtopbrengst valt me toch tegen, kan ik er dan een 55W lamp in stoppen? Of is de 'ballast' (de franse naam, weet de nederlandse niet) gekoppeld aan het vermogen van het peertje?

- Hoe zit het met de spanning? Werken deze lampen ook op 12V of wordt het eerst omgezet naar iets hogers? (Meen ooit eens ergens gezien te hebben dat het omgevormd wordt naar een paar duizend volt ???).

Dank voor jullie hulp, het wordt steeds duidelijker. :)

Noord26

Forumguru
-Stel ik koop een 35W uitvoering en de lichtopbrengst valt me toch tegen, kan ik er dan een 55W lamp in stoppen? Of is de 'ballast' (de franse naam, weet de nederlandse niet) gekoppeld aan het vermogen van het peertje?

Een normale 35W gaat je niet tegen vallen, onmogelijk. De 55W heeft circa 10% meer lichtopbrengst. Maar wel 40% meer warmte en een stuk kortere levensduur. Let er ook op dat de 55W reflectief soms zelf zo kan zijn, dat het juist voor je perceptie verblindend kan zijn op borden! 55W Xenon: niet doen!

Ik zou een setje bij Lince.nl halen. Dezelfde, of wellicht nog betere kwaliteit als Pilot, tegen een lagere prijs. En met eventuele service zit het daar ook wel goed.

Laatst bewerkt:

dirkkroneman

Forumguru
Ik heb 75W lampen in m'n grootlicht pitten zitten :thinking:.
Die gebruik ik echter alleen om te seinen. Halogeen grootlicht heb je verder ook niks aan icm xenon.

Rallye

Forumguru
Dat laatste ben ik overigens niet met je eens Dirk. Zowel bij mijn huidige als bij mijn vorige Octavia vind ik groot licht op de buitenweg echt wel iets toevoegen aan mijn xenon......

guitar_billy

Senior Member
<SNIP>
- Hoe zit het met de spanning? Werken deze lampen ook op 12V of wordt het eerst omgezet naar iets hogers? (Meen ooit eens ergens gezien te hebben dat het omgevormd wordt naar een paar duizend volt ???).

@mvdlans , even van een website geciteerd, scheelt mij weer een stuk typen :

http://www.marcovw.nl/Motor/Xenon/xenon.htm

Werking:Xenonlampen hebben geen gloeidraden zoals halogeenlampen dat wel hebben. In plaats daarvan wordt een ontladingsbuis toegepast die omgeven is door kwartsglas. De lamp is gevuld met edelgassen en metaal-halogeniden en wordt ontstoken m.b.v. twee elektroden waartussen een lichtboog ontstaat. De lichtboog ontstaat door het toevoeren van een kortstondige ontstekingsimpuls van tussen de 10.000 en 20.000 volt. Daarna zorgt een constante spanning van ongeveer 85 volt ervoor dat de lamp blijft branden.
Om deze hoge spanningen op te kunnen wekken, wordt een voorschakelapparaat toegepast. Dit apparaat heeft verschillende functies. Naast de regeling van spanning en stroom heeft dit voorschakelapparaat een aantal beveiligingsschakelingen.

Merci voor alle reacties.

Een normale 35W gaat je niet tegen vallen, onmogelijk. De 55W heeft circa 10% meer lichtopbrengst. Maar wel 40% meer warmte en een stuk kortere levensduur.

Hoe zou dit kunnen? Het verschil tussen 35W en 55W is namelijk geen 10%?

50% afname doordat het lenzen zijn ipv reflectoren moet ik meteen naar het fabeltjes-bos verwijzen. ;)

Ok, maar de lichtopbrengst is toch een heel stuk minder als ik de Skoda projector koplamp met 55W H7 vergelijk met de 55W H4 reflector lamp die in de Mégane zit.
Hebben beide schone glazen, Apk's zijn beiden nieuw. Rara, ik verlies ergens een hoop licht.

Vooralsnog neig ik nog steeds naar een 55W xenon kit.

Pendragon

Donateur
Ik heb dan wel geen Roomster, maar wel mijn lampen vervangen voor Xenon en die zijn 35W. 55W brengt niks extra's en wordt eigenlijk haast nooit geplaatst. Xenon in Projector lampen zijn echt super.

dirkkroneman

Forumguru
Dat laatste ben ik overigens niet met je eens Dirk. Zowel bij mijn huidige als bij mijn vorige Octavia vind ik groot licht op de buitenweg echt wel iets toevoegen aan mijn xenon......
Nou mijn ervaring is dat als je dimlicht goed staat afgesteld dat het grootlicht niet veel toevoegt. Ja, meer de hoogte in, maar die bomen vind ik niet zo interessant :laugh:

micky

Forumguru
Nou mijn ervaring is dat als je dimlicht goed staat afgesteld dat het grootlicht niet veel toevoegt. Ja, meer de hoogte in, maar die bomen vind ik niet zo interessant :laugh:

Dat is het enige wat grootlicht doet, meer de hoogte in, en het deel recht voor je wat nu ook verlicht is, is de lucht boven de straat, dus zo lang er geen obstakel is zie je dus die extra opbrengst niet:thumbsup:

Canon-Eye

Forumguru
Met grootlicht zul je aan de linkerkant van de weg over een veel grotere afstand de kantstreep en de reflectiepaaltjes zien die door het dimlicht nog niet worden aangestraald omdat dit zich nu eenmaal meer op de rechterberm richt.
Hoe logisch wil je 't hebben... :pardon:

Bovenaan Onderaan