H7 LED

Canon-Eye

Forumguru
Nou vind ik achterlichten (dus ook remlichten) erg belangrijk.
Ik ook, maar als ze typegoedgekeurd zijn dan ga ik er van uit dat ze in elk geval aan bepaalde minimumeisen voldoen.
En als je dáár dan (wat fellere) ledjes instopt, dan zal dat niet snel tot gevaar of overmatige hinder leiden - hoewel, bij regen kan dat ook nog vrij irritant uitpakken, maar goed...
 

Canon-Eye

Forumguru
Op zo'n korte afstand en tegen een enigszins glanzende garagedeur zegt dit beeld nog niet zo veel, eerlijk gezegd.
Wat je nodig hebt voor een goede indruk van de licht/donkergrens en de hoeveelheid strooilicht is een horizontaal terrein met een muur waar je zeker een 5 meter bij vandaan kunt staan.
Dan kun je meteen de afstelling controleren: de bovenkant van de dimlichtbundel moet op 5 meter zo'n anderhalve steen lager schijnen dan wanneer je vlakbij de muur staat.
 

Edwinz

Forumguru
Ik ga eens zien of ik zoiets tegenkom.
Misschien dat ik op mijn werk wel iets van een foto kan maken in de garage maar dit zijn vlakke wanden:D Dan wordt het lastig anderhalve steen te tellen:D
 

Edwinz

Forumguru
Dat zal niet mogen bij de opdrachtgevers:deuk:

Maar er gaat een manier komen om t te controleren:D
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ik ben ook benieuwd of je al seinende tegenliggers hebt ontmoet.
Het lijkt mij bovendien ook dat het lichtbeeld symetrisch is.
Ik zie tenminste geen aanduiding van die bekende schuin oplopende vlakken rechtsboven die bedoeld zijn om beter de berm te kunnen zien.
 

Edwinz

Forumguru
@Peter-036 had ik nog nieteens over nagedacht!:pieker::pardon:

@Stripedkrijn ik heb nog geen tegenliggers gehad die gingen seinen (Heb nu 2 avonden weer gereden).
Ik zie in de foto wel iets ander lichtbeeld ten opzichte van elkaar. Maar wellicht ook omdat ik t wil zien. Berm zie ik prima!:D

Fotootje toegevoegd het lijkt alsof de ene kant net meer bolling heeft boven/onder. Screenshot_20190502-212338_Gallery.jpg
 

Brutus12

Actief lid
Zo maar een paar APK regels, wachten op seiners is geen optie.
Een duidelijke, geheel of ten dele horizontale scheidingslijn tussen licht en donker moet zichtbaar zijn
Het horizontale gedeelte van de scheidingslijn moet zich bevinden tussen of op de lijnen op het scherm van het koplamptestapparaat, die overeenkomen met een daling van de lichtbundel ten opzichte van de horizontale middenlijn van de koplamp van 5 tot 40 mm/m;
upload_2019-5-3_11-44-22.png
 

Edwinz

Forumguru
Dit weekend maar eens goed bekijken dan.

Wilde binnenkort ook langs het bedrijf waar ik vorig jaar gekeurd heb om alvast een check te doen op eventuele afkeurpunten. (Maand 7 vervalt de apk).

Had wel goed licht op een onverlicht stuk snelweg:D
20190502_222728.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
Is dit alleen dimlicht?
Zo ja, dan heb ik wel enige twijfel over het lichtbeeld op de vangrail links. Daar zou je eigenlijk de licht/donkergrens op moeten zien, maar hier heb ik de indruk dat het licht er overheen straalt. Ik meen zelfs een randje schaduw van de vangrail op het groen verder naar links te zien (vergelijkbaar met een flitsfoto). Ben wel benieuwd naar de "muurfoto", of nog beter: naar het beeld op een echt afstelapparaat...
 

Stripedkrijn

Forumguru
@Canon-Eye : die slagschaduw komt omdat de lichtbron lager zit dan de cameralens.
Het lichtbeeld op de weg van de linker- en rechterkoplamp ziet er voor mij symmetrisch uit. Ik weet werkelijk niet, als dit binnen de voorgeschreven vlakjes valt (!!) of dit nu wél of niet afkeur zou zijn. M.a.w: MOET je een asymmetrisch lichtbeeld hebben of MAG het ook symmetrisch zijn ALS je maar binnen de grens van het toegestane blijft.
 

Edwinz

Forumguru
Ik ben stiekem ook wel benieuwd of het afkeur is of dat het nog binnen de grenzen valt.

Gisteren haalde een vrij nieuwe Mercedes mij in (ledverlichting) en deze lampen straalden recht vooruit symetrisch (de lijn was duidelijk te zien).

Ik zie wel tijdens het rijden dat links iets lager schijnt, althans dit lijkt zo. Controleren dus:D



P.s.
De foto was van alleen dimlicht.
Heb alleen dim en stadslicht vervangen met LED.
Als mn fabia door de keuring komt met deze lampen wilde ik ook voor groot en mistlicht LEDlampen bestellen.


Zoek ook nog iemand die een setje velgen met banden te ruil heeft. Heb namelijk nog 4x108 aluminium league 357 velgen liggen met continentals. (Even afwachten wie er reageert op marktplaats).
 

Canon-Eye

Forumguru
die slagschaduw komt omdat de lichtbron lager zit dan de cameralens
Het feit dat er überhaupt een duidelijke slagschaduw is, doet vermoeden dat de licht/donkergrens aan de (te?) hoge kant zit.
Naar mijn ervaring zie ik op een donkere snelweg die lichtdonkerlijn afgetekend op de linker vangrail, naar voren toe uiteraard aflopend. En die mis ik hier op de foto, dus dat maakt me een beetje wantrouwig.
 

turboturbo

Forumguru
Kan ook nog zijn dat bij de eerstvolgende APK keuring de koplampen iets bijgesteld moeten worden. En dat de lichtbundel daarna wel iets naar beneden toe af zal lopen.
 

Canon-Eye

Forumguru
@turboturbo daarom schreef ik al
Ben wel benieuwd naar de "muurfoto", of nog beter: naar het beeld op een echt afstelapparaat...

Alleen zou ik het niet op de apk laten aankomen, maar al eerder een afstelapparaat raadplegen. Dan kun je zien of het met alleen afstellen op te lossen is, of dat er eigenlijk weer gewoon H7 halogeenpitten in zouden moeten.

Overigens zijn daar ook goedgekeurde versies van die meer licht geven dan standaard, bv. Philips XtremeVision en RaceVision. En ik meen dat Osram ook zoiets in het programma heeft, maar dat weet ik niet zeker.
 

Skodiak

Senior Member
Ook leds in autotje van de vrouw gezet.. lichtbeeld lijkt me prima toch? Fotos genomen voor en na montage zonder 1 cm te verplaatsen
36134147df4baffe9a6ef6bd357a0623.jpg
 
Bovenaan Onderaan