Guru's help mij - VW Golf Variant 1.4tsi

lugolux78

Forumguru
Hoi allemaal,

Het is héél lang geleden dat ik hier rond heb gehangen.

Inmiddels ben ik op zoek naar een nieuwe gebruikte auto en primair naar een Skoda Octavia II.
Dit komt omdat ik lease-auto af ben (na 15 jaar). Met een nieuwe baan om de hoek ook niet nodig, maar wel nog voor vakantie en tripjes.

Ik ben me dus aan het orientieren maar kan maar helaas geen Skoda vinden die aan mijn eisen voldoet.
Ik heb nu de volgende op het oog, en al proef rit gedaan.

http://link.marktplaats.nl/m1388598027

Auto voelt erg goed, rijdt prima, en ik heb verder geen opmerkingen.
De oh zo vervelende ketting is recentelijk vervangen.
Dus daar heb ik hopelijk geen last meer van.

Moet ik nog op andere zaken opletten?
Zijn er dingen die ik moet weten?

Ik zou jullie hulp erg waarderen.
Thx! Gr. Luc
 

hemi24

Forumguru
Heb je een goed gevoel bij de wagen?

Ziet er goed uit, maar ik zou persoonlijk wel een sluitende historie willen zien, vooral óók voor de periode 2011 tot 2015, dus voordat de auto in NLD werd ingevoerd...
Let vooral op stempels en de datum van het serviceboekje.
 

lugolux78

Forumguru
Ja gevoel is erg goed. Geschiedenis liet hij zonder blikken of blozen zien. Erg aardige man. Gek op auto's. Auto is erg netjes onderhouden.

Krijg ook nog alle facturen en andere stukken overhandigd.
 

lugolux78

Forumguru
Het is en blijft tot op zekere hoogte een loterij maar als het maar enigszins kan, wil ik wel eens miskoop voorkomen...
 

s-line

Forumguru
Een auto blijft altijd een loterij sommige hebben nooit wat en sommige hebben altijd wat.
 

hemi24

Forumguru
@s-line : boekjes kun je ook alle kanten met op, maar het is wel fijn als de kilometerstand chronologisch gezien aannemelijk is én sluitend!

Er komen ook genoeg Jahreswagen uit Duitsland met ruim 60k... Óók benzinewagens!
Dus die 135k over 8 jaar is mooi, en als je de foto's zo bekijkt ook redelijk aannemelijk, maar zoals de Duitsers zeggen : „Vertrauen ist gut, Kontrolle ist besser!“
 

Jee13

Forumguru
Auto zit er netjes uit, aandacht aan besteed en lijkt me ook eerlijke advertentie, als je gevoel goed is en prettig kontakt hebt, wat houd je dan tegen?
 

kwillems

Donateur
Je zou eventueel een aankoopkeuring kunnen laten uitvoeren.
Ik heb dat vorig jaar zelf gedaan bij een garage die is aangesloten bij Vakgarage, zie https://www.vakgarage.nl/diensten/aankoopkeuring
Voor het geld hoef je het niet te laten. Zo'n keuring neemt een kleine 2 uur in beslag was mijn ervaring.

Trouwens, dat iemand erg aardig is en gek is op auto's zegt niets over de kwaliteit van deze auto en al helemaal niks over wat je in de toekomst van deze auto kunt verwachten. Dat weet namelijk niemand.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@lugolux78 Luc, als je wat meer op zeker wil spelen, zou je een keuring door een bedrijf als Vagtechniek kunnen laten doen. Ik heb dat vorig jaar ook met mijn Fabia III gedaan, en die €70 was snel terugverdiend door gevonden mankementen die nu binnen de garantie konden worden gemeld.
 

lugolux78

Forumguru
@lugolux78 Luc, als je wat meer op zeker wil spelen, zou je een keuring door een bedrijf als Vagtechniek kunnen laten doen. Ik heb dat vorig jaar ook met mijn Fabia III gedaan, en die €70 was snel terugverdiend door gevonden mankementen die nu binnen de garantie konden worden gemeld.

Privé aankoop dus garantie is er sowieso niet...
 

lugolux78

Forumguru
Auto zit er netjes uit, aandacht aan besteed en lijkt me ook eerlijke advertentie, als je gevoel goed is en prettig kontakt hebt, wat houd je dan tegen?

Niets, maar ik heb altijd graag een mening van mensen met verstand, vandaar dat ik topicje geopend heb. Behalve de motorketting zijn bij dit type volgens mij niet veel problemen bekend...

Ik ben enthousiast over de auto en wil hem ook kopen maar check check dubbelcheck
 

ertromp

Forumguru
Je zou ook nog kunnen kijken of de nokkenasversteller is vervangen want dat komt nog vaker voor als de ketting op dat type blok
 
Op basis van het kenteken kom ik uit bij de CAXA motor. De EA111 Ik wist me te herinneren dat de oude 1.4 problemen heeft met de supercharger maar die zit niet gemonteerd op de 122pk 1.4.

Waar dit blok wel wat problemen mee heeft is het op temperatuur komen bij koud weer. Ook is het olie verbruik wat hoger.

Hier is een mooie opsomming van deze motor te lezen;

http://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=6

Staat op die website trouwens een mooi iverzicht per type VAG motor. Erg informatief.
 
Laatst bewerkt:

lugolux78

Forumguru
Top thx. Zou extra isolatie van de motorkap gedurende de winter helpen voor het op temperatuur brengen van de motor? Soms zie je in echt koude landen dat ze de front grill dichtzetten.

Olieverbruik zal ik navragen..

Nokkenas @ertromp hoe kan ik daar rekening houden? Denk niet dat dit vervangen is...
 
Isolatie onder de kap kan best werken ja. Ik heb onder de kap van mijn O3 ook de stoffen bekleding geplaatst welke normaal alleen voorbehouden is voor de diesel modellen. Dit meer gedaan voor het oog maar eerdere berichten op het forum hier gaven ook wel aan dat het de temperatuur ten goede kwam.
 

ertromp

Forumguru
Top thx. Zou extra isolatie van de motorkap gedurende de winter helpen voor het op temperatuur brengen van de motor? Soms zie je in echt koude landen dat ze de front grill dichtzetten.

Olieverbruik zal ik navragen..

Nokkenas @ertromp hoe kan ik daar rekening houden? Denk niet dat dit vervangen is...
Kijk in de rekeningen of die ook vervangen is
 
Bovenaan Onderaan