Grootte band/velg

LenK

Forumguru
Het eeuwige misverstand: de omtrek van een wiel met een 18 inch velg is ongeveer net zo groot als dat bij een 16 inch want anders klopt je snelheidsmeter en je km teller niet meer. De wielkast wordt dus niet beter gevuld.

@Ralph
Het aantal inches zegt iets over de doorsnede van de velg. Een 18" velg is als je er een meetlat naast houdt inderdaad 2x25,4 mm groter dan een 16" velg.

Maar om de velg zit een nog een band. Samen het wiel genoemd.

De afstand die de auto aflegt met 1 omwenteling van het wiel (=dus velg met band erom) is de omtrek van het wiel.

Als je een grotere velg neemt dan moet er een plattere band omheen om te voorkomen dat de omtrek van het wiel verandert. Want als die omtrek verandert dan klopt de km teller niet meer en klopt de snelheidsmeter niet meer. Als de omtrek groter wordt dan legt de auto meer afstand af bij 1 omwenteling. De tellers in de auto geven dan te weinig aan (te lage snelheid en te korte afstand). Afwijken tot -2% en +2% toegestaan.

Als je auto 15" heeft en 225/60 banden dan krijg je bij die auto met 18" velgen 245/40 banden. Bandwang hoogte respectievelijk 225*0.6=135mm en 245*0.4=98mm

Wielhoogte 15": 2*135 + 15*25,4 = 651 mm
Wielhoogte 18": 2*98 + 18*25.4 = 653 mm
In beide gevallen is de omtrek ~1980mm.

Oftewel de wielkast is net zo vol.

Van een afstand lijkt de wielkast met 18" meer gevuld omdat de velg dichter bij het spatbord zit. Maar de afstand tussen band en spatbord is hetzelfde. Alleen verlagen kan hier iets aan doen.
 
Duidelijke uitleg. Helaas kom je in de auto-wereld heel veel halve waarheden tegen van mensen die denken dat ze het begrijpen ;) Vooral bij tuning zie je dat soort dingen vaak gebeuren.

Oh, en als aanvulling:
De tellers in de auto geven dan te weinig aan
Tellers in een auto geven standaard te veel aan. Als de afwijking door de bandenwissel kleiner is dan de standaard tellerafwijking is er nog niks aan de hand :) Op deze site kun je zien hoeveel (zowel exact als procentueel) je nieuwe banden van de oude afwijken.

Rijd je nu bijvoorbeeld op 16", dan heb je volgens mij 205/55R16 als bandenmaat. Upgrade je dan naar 17", dan is de meest logische stap die naar 205/50/R17. Die band heeft een anderhalve cm grotere omtrek, dus is je afwijking 0,8% negatief. Heeft je snelheidsmeter normaal gesproken een procent of 5, dan kom je nu dus op ongeveer 4% tellerafwijking uit.
 
Dank je wel voor deze heldere uitleg van een 'probleem' dat ik me wel eens half gerealiseerd had, maar zonder er verder over na te denken. Dat laatste hoeft nu nooit meer. Wat kan een mens toch gelukkig zijn ...
:laugh:
 
Bovenaan Onderaan