Greenline Combi uitvoering achteraf opties

marcokootstra

Nieuw lid
Hallo Allemaal,

Binnenkort zal ik in het bezet zijn van een vonkel nieuwe Octavia Combi Greenline Businessline. Na een aantal jaren in een Passat te hebben gereden stap ik dan nu over op Skoda, bijtelling technisch erg aantrekkelijk!! Om een Passat op ongeveer hetzelfde uitrusting nivo te krijgen zou deze circa €7000.- duurder uitpakken (toch circa €50.-/mnd netto…..).
Hij/zij moet nog definitief besteld worden bij de dealer, en naar verluid krijg ik een vrije dealer keuze.
Nou zit ik op voorhand dit forum uit te pluizen om alvast van alles te weten te komen over mijn nieuwe bolide. Toch vroeg ik mij een aantal zaken af welke wellicht door jullie beantwoord kunnen worden.

• Trekhaar: de dealer adviseert een afneembaar exemplaar aan te schaffen ivm het iets verlaagde onderstel. Wie kan dit beamen en wat zijn jullie ervaringen?
  • Kleur: Wie heeft de auto in Antracite Grey? Kun je hiervan misschien een aantal foto’s van laten zien? Ik zit te twijfelen tussen zwart en deze grijze kleur. Bij de greenline kunnen de dakrails niet in chroom worden besteld vandaar mijn dubio. Bij grijs krijg je door het contrast met de lak een ander effect dan met een hele zwarte auto. Iemand nog andere kleur suggesties? Blijft persoonlijk natuurlijk…..
  • Velgen: Ik kan via de dealer 17” regelen; wie heeft hier ervaring mee op een Greenline. Wordt het een schuthok of valt dat wel mee. Zelf jaren Alfa gereden (155 en 156), strak sturen en gevoel met de wielen bevalt mij dus wel…..
  • Navigatie: Standaard wordt een Amundsen geleverd, ik zit te overwegen om de Columbus achteraf te laten inbouwen. Wat zijn nu de belangrijkste verschillen en wat rechtvaardigt de aanzienlijke meerprijs? Wat ik weet, de Columbus heeft:
    • Groter scherm
    • Harde schijf
Wat ik niet (zeker) weet:
    • Kun je DVD’s afspelen met Columbus?
    • Zit er een andere/betere versterker in?
    • Kun je meer instellen (klankkleur etc)
    • Geven beide systemen ook info op het Multi-Dot scherm?
In mijn huidige auto heb ik een 40GB harde schijf achter mij Radio hangen wat heel goed bevalt. Ik draai bijna nooit meer gewone CD’s. Als ik een MDI achter de Amundsen hang en daar mijn harde schijf op aansluit lijkt mij dit een aardig compleet en werkend systeem. Maar als de Columbus meer voordeel biedt wil ik die kans niet laten liggen, er is budget voor!!!!!

• Zijn er nog andere leuke dingen die achter af door de dealer geregeld kunnen worden? Suggesties?
Ik zie de reacties graag tegemoet!

Groet van een bijna Skoda rijder………..

Ewoud

Nieuw lid
Hallo marco, welkom op het forum! Dat zijn een hoop vragen die je stelt. Over al deze vragen loopt er wel ergens een draadje op dit forum, dus kijk nog maar eens even goed rond. ik zal je i.i.g. mijn bevindingen laten weten (Heb zelfde auto nu een maand in bezit):

-Trekhaak:
Ik heb een vaste trekhaak laten monteren. Als er bagage of passagiers achterin zitten moet je uitkijken met drempels. De O2 zakt nogal door, waardoor de trekhaak nogal eens over de grond sleept. Met een afneembare heb je dit probleem ook, maar dan alleen als je hem eronder monteert! Veel mensen laten voor +/- 250 euro hulpveren monteren waardoor het probleem verholpen is. Misschien iets om gelijk mee te bestellen? Over dit onderwerp loopt een eigen draadje.

-Kleur:
mijn voorkeur ging altijd uit naar een donkere kleur, maar voor mijn nieuwe auto heb ik gekozen voor Aqua Blue. Dit geeft een mooi contrast tussen o.a. dakdragers, wielen en auto. En het is weer eens wat anders dan al die leaserijders die een zwarte nemen. Uiteraard is dit vooral een kwestie van smaak ;)

- Velgen:
De verhouding van de standaard velgen vond ik niet mooi. Helaas is het af fabriek niet mogelijk om andere velgen te kiezen, dus ik heb door de dealer achteraf 16' crateris velgen eronder laten zetten. Rijdt prima en ziet er een stuk beter uit. Volgens mijn dealer zouden de 17' banden minder confortabel zijn. (en voor mij nog duurder)

- Navigatie:
Grootste verschil tussen de systemen? De Columbus wordt gegarandeerd binnen een paar maanden uit je auto gejat, het Amundsen systeem niet ;) Ik wilde ook achteraf een Columbus laten monteren, maar dit mocht niet van de leasemaatschappij. De kans is zéér groot dat deze ongevraagt uit je auto verdwijnt. Na een eventuele diefstal zou ik dan geen Columbus meer krijgen, maar een systeem met afneembaarfront van bijv. JVC met alle nadelen van dien!!!

De Columbus heeft een HD van 32 Gb waar de navigatiekaarten naartoe kunnen worden gekopieerd. De Amundsen heeft geen HD, maar wel de ondersteuning voor een 32 GB SDHC kaart. Ook hier kun je de navigatiekaarten naartoe kopieren vanaf je originele CD.
Columbus kan inderdaad DVD's spelen (default alleen stilstaand), Amundsen speelt alleen CD's. Op deze SD kaart kunnen overigens ook audio bestanden worden gezet, welke ook tijdens het navigeren kunnen worden beluisterd. Dit werkt prima!
Beide hebben MixiDot integratie en de optie voor koppeling met een MDI.
Ook de carkit functionaliteit wordt niet bepaald door het systeem, maar door de lossen carkit module (onder bijrijdersstoel). Wel is het alléén bij de Columbus mogelijk om via het display te kunnen bellen e.d. Via het Mixidot kan het met beide systemen (i.c.m. premium carkit).
I.c.m parkeersensoren wordt op beide systemen

Het scherm van de Culubus is iets groter, maar beide zijn touchscreen. Het inwendige van beide systemen is wel heel verschillend. De Amundsen is een eigenlijk een Blauwpunkt Travelpilot FX. De Columbus is een systeem van VDO

Zoals gezegd heb ik een Amundsen i.c.m. een Ipod-MDI interface. Ondanks dat ik eigelijk een Columbus wilde ben ik nu toch erg tevreden over dit systeem. Ook de gedachte dat ik niet continu bang hoef te zijn voor een inbraak, is toch wel lekker. Geluid is prima, zeker i.c.m. de 8 speakers (zeker wel uitbreiden als dit niet meer standaard is!).

marcokootstra

Nieuw lid
Gelukkig woon ik in een stukje Nederland waar ze niet mogen stelen......:grin:
Ik heb nog geen idee of de lease maatschappij moeilijk gaat doen.

Technisch is het verschil dus niet mega... Ok geen DVD's afspelen en iets kleiner scherm. Krijg je bij de Columbus ook meeer landen meegeleverd?

Hallo Marco,

Misschien is het een optie om voor hulpveren te gaan, ipv de afneembare trekhaak.
Mede gezien je verlaagde onderstel.
Kijk de draadjes hierover maar eens na.

Ik heb een anthracite o2 maar hij staat inTjechië, hij is gisteren net geboren!
Dus nog geen foto's.

Ik heb Octavia's voor de kleur opgezocht op Autoscout24, als je daar als kleur grijs opgeeft komen er ook een paar anthracite uit.

Succes met je keus!

Falcon

Donateur
Maar zijn hulpveren wel mogelijk met het verlaagde onderstel van de Greenline? Iemand die dit weet?

Bakkertje

Forumguru
Na een eventuele diefstal zou ik dan geen Columbus meer krijgen, maar een systeem met afneembaarfront van bijv. JVC met alle nadelen van dien!!!

Wat zijn deze nadelen dan? Het enige wat ik kan bedenken is dat je geen integratie meer hebt met de maxidot en dat het iets minder mooi oogt.

Maar daar krijg je wel de volgende voordelen voor terug:
- USB aansluiting (waar je ook een HDD op aan kunt sluiten, die je heel makkelijk kunt vullen ipv de omslachtige Columbus methode)
- Ingebouwde Bluetooth carkit
- Geen diefstal meer (ook niet onbelangrijk..)
- Betere eindversterker
- Betere afstemming van je geluid (ook geen overbodige luxe in de O2 met de slagwoofer bij je achterwerk..)
- Standaard DVD kijken onder het rijden

Ik kan het weten, heb zelf een columbus gehad en heb nu een JVC KW-NX7000..
Sterker nog ik zou het serieus overwegen om de JVC op voorhand te laten plaatsen ipv een Columbus.

Logic

Actief lid
Trekhaak absoluut afneembaar nemen. Heb 1 Octavia gehad met vaste trekhaak. Gevolg: veel blauwe schenen(ik moet vaak achterin zijn) en nog vaker samengeknepen billen bij drempels. En afneembaar staat natuurlijk veel mooier.....
Kleur: ik heb nu een zwarte, i.c.m. sunset ramen ziet hij er onweerstaanbaar uit.
Amundsen: navigeert prima, ja hij heeft wat minder mogelijkheden maar ik kan zonder goed leven(had hiervoor wel een Columbus).
Je merkt: hier spreekt een tevreden Škoda rijder.

Een oud collega van me heeft ook een greenline. Kleur zwart. De dakdragers heeft hij chroom laten spuiten, staat erg mooi. Verder heeft hij er 17" skoda pegasus velgen onder laten zetten ... ook heel mooi. Hij was tevreden over het weggedrag ... hij kwam uit een Althea met sportonderstel en was dus al gewend aan minder comfort.

16" Crateris velgen staan ook prima en daarmee hou je nog wat meer comfort over.

Trekhaak ... ik heb een vaste en krijg volgende week hulpveren. Wel bewust voor een vaste gekozen vanwege het gemak. Ik gebruik hem regelmatig en heb dan geen zin om elke keer de afneembare te moeten monteren.

Succes met je verder keuzes, het wordt vast een mooie complete bak.

Cideart

Nieuw lid
Hey Marco,

Als je wil, moet je maar eens naar mijn foto's gaan kijken.
Ik bezit namelijk een Greenline combi in anthracite grey, met 17" trifid velgen onder. Alsook heb ik de zilveren dakrails laten monteren.

Heb nog geen secondje spijt gehad van de kleur. Hierop al veel positieve reacties gekregen.
En die 17" velgen, daarvan ondervind ik geen hinder. Zeker niet te stug , maar wel een goede baanligging.
Zou deze zeker overwegen want deze maken de auto een heel pak mooier.

Mvg
Maarten

marcokootstra

Nieuw lid
Zoals ik het nu bekijk ga ik denk voor het volgende:
-anthracite grey
-17'' (uitvoering nog bepalen Pallas??)
-afneembare trekhaak
-hulpveren
-Zenec NC2010
-dakrailing spuiten ??

Hulpveren

Beste Marco, Hulpveren zou ik niet doen als ik jou was. De greenline heeft nl een aangepast onderstel en extra vlakke bodem. Hij is volgens mij 5mm lager dan een gewone Octavia.:baby012:

marcokootstra

Nieuw lid
Ik zie de meerwaarde van de hulpveren eerlijk gezegd ook niet helemaal. Ik rij zelf eigenlijk nooit met een aanhanger/caravan maar moet de trekhaak plaatsen voor de zaak. Alleen met de vakanties is de auto afgeladen. Ik heb twee kleine kinderen, de oudste zal over 4 jaar 8 zijn.
Hangt de skoda dan zo in zijn kont bij een beetje gewicht erachter???
Besteed die €250?? liever aan iets anders..................17" ???!!

17"is prachtig maar ik houdt het bij de standaard 15' die op de greenline zitten. K had 17"onder mijn Alfa, super mooi maar bij lange ritten niet echt confortabel. Ik ga van 6000 naar 60000km dus ik kies voor nu wat minder voor het uiterlijk.:923:

Bovenaan Onderaan