GPS snelheid zichtbaar?

andrehj

Forumguru
GPS snelheid WEL op Columbus!

Op het Duitse Octaviaforum kwam ik het volgende tegen in de draad:
http://www.octavia-forum.de/forum/viewtopic.php?f=18&t=33691
Möglicherweise für einige interessant: Ich habe den Motor gestartet, das Columbus eingeschaltet, den "Skoda"-Schirm gesehen und gedacht, ich drücke mal die Setup-Taste ein bisschen länger, etwa 30 Sekunden. Und siehe da, ich kam bei laufendem Motor genau in dieses Menü. Und dort kann man dann beispielsweise unter Navigation - GPS die gefahrene GPS-Geschwindigkeit erfahren... Und noch einiges mehr.
Het lijkt er dus op dat de GPS snelheid wel zichtbaar gemaakt kan worden op de Columbus. Kan iemand met in het bezit van een Columbus dit eens proberen en bevestigen?:1819:

edit:
Verderop in de hierboven genoemde draad noemen sommigen nog dat hiervoor eerst via VAG-COM een variabele veranderd moet worden om het setup-testmenu te enablen, terwijl volgens anderen het wel meteen werkt... :icon_smile_question

Nog meer info (oa. over hoe je zelf POI's kunt toevoegen in je Columbus) in deze draad:
http://www.skodacommunity.de/index.php?page=Thread&postID=390273#post390273
 

MarcoO2

Forumguru
Ik kom op die manier (setup +/- 15 seconden ingedrukt houden als je de motor start) in het setup menu terecht. Daar kun je heel veel data zien, waaronder de snelheid. Alleen, dat zie je alleen zolang je in de setup zit, en niet als je 'm gewoon normaal gebruikt.
 

Huyzen

Lid
vogelen met instellingen...

Voor je echte snelheid kun je ook je climate control gebruiken. Even econ en het voorruitknopje tegelijk indrukken. Dan met de linkerdraaiknop -19 kiezen. Daarna kun je op het rechter diusplay je echte snelheid aflezen. Uiteraard werkt dit ook zonder GPS..

Oh ja, om weer terug te schakelen gewoon even het econ knopje indrukken..

Zo werkt het voor de oude climatecontrol bediening, ik neem aan dat de nieuwe dit ook kan.. (hoe weet ik niet)

Heb vandaag eens lekker gevogeld, bij mij werkt de toetscombinatie van econ en de druktoets van de ventilatie linksboven. Heb er nog niet mee gereden om te testen of ie dan echt de snelheid aangeeft, maar dat lijkt me wel dan.

Ik kom op die manier (setup +/- 15 seconden ingedrukt houden als je de motor start) in het setup menu terecht. Daar kun je heel veel data zien, waaronder de snelheid. Alleen, dat zie je alleen zolang je in de setup zit, en niet als je 'm gewoon normaal gebruikt.

Dit werkt bij mij ook in de Columbus. Verder heb ik geklooid met de maxidot instellingen (ik wist helemaal niet dat dat kon...:blush:). Ook ontdekt hoe je makkelijk de instelling van km/l kunt omdraaien. Verder weet ik nu dat er ook zoiets als rain closing bestaat en allerlei andere leuke dingen. Nuttig dagje dus.
 
Ik heb het getest zowel met de columbus als met de airco displays, en daarnaast een los navigatiesysteem gehouden. Uitkomst: De columbus en airco geven dezelfde snelheid aan en die is consequent 1km/h hoger dan wat de losse navigatie aangeeft, vrij nauwkeurig dus :)
 
Bovenaan Onderaan