GPS snelheid zichtbaar?

andrehj

Forumguru
Weet iemand of het mogelijk is om de snelheid zoals het GPS systeem (Amundsen of Columbus) die berekent ergens uit te lezen? Bij voorkeur op de display van de navigatiesystemen of op de maxidot. Anders evt. via VAG-COM.
Deze snelheid (die ik nu altijd op mijn PDA bekijk) is nl. erg handig om precies op de limiet langs flitspalen en trajectcontroles te rijden :winkie:.
 

Eppiegrande

Actief lid
Weet iemand of het mogelijk is om de snelheid zoals het GPS systeem (Amundsen of Columbus) die berekent ergens uit te lezen? Bij voorkeur op de display van de navigatiesystemen of op de maxidot. Anders evt. via VAG-COM.
Deze snelheid (die ik nu altijd op mijn PDA bekijk) is nl. erg handig om precies op de limiet langs flitspalen en trajectcontroles te rijden :winkie:.

Misschien is die grote klok links in je dashbord iets, geeft ook de snelheid aan.
( en dat is je huidige snelheid) GPS met je net gereden snelheid.

:2133:
 

___JC___

Forumguru
Ik heb laatst een stuk gereden in een nieuwe RS met Columbus systeem en ik miste twee dingen ten opzichte van mn TomTom. Inderdaad de huidige snelheid (teller wijkt ongeveer 5% af) en de flitspalen !
 

MarcoO2

Forumguru
Misschien is die grote klok links in je dashbord iets, geeft ook de snelheid aan. ( en dat is je huidige snelheid) GPS met je net gereden snelheid.

Deze snap ik ff niet... die grote klok links is de toerenteller... :crazy:

Ik heb laatst een stuk gereden in een nieuwe RS met Columbus systeem en ik miste twee dingen ten opzichte van mn TomTom. Inderdaad de huidige snelheid (teller wijkt ongeveer 5% af) en de flitspalen !

Eens. De Columbus is echt een wereldapparaat, maar die twee toch wel erg handige opties mis ik ook!
 
S

superbII

Op de maxi-dot onder MDF kun je digitaal je snelheid zien, weet echter niet of dit van GPS af is... :smirk:
 

Bakkertje

Forumguru
Voor je echte snelheid kun je ook je climate control gebruiken. Even econ en het voorruitknopje tegelijk indrukken. Dan met de linkerdraaiknop -19 kiezen. Daarna kun je op het rechter diusplay je echte snelheid aflezen. Uiteraard werkt dit ook zonder GPS..

Oh ja, om weer terug te schakelen gewoon even het econ knopje indrukken..

Zo werkt het voor de oude climatecontrol bediening, ik neem aan dat de nieuwe dit ook kan.. (hoe weet ik niet)
 

MarcoO2

Forumguru
klinkt erg bijzonder maar als het werkt is het super... alleen gaat mijn cc niet naar -19... ;)
 

MarcoO2

Forumguru
Daarna kun je op het rechter diusplay je echte snelheid aflezen. Uiteraard werkt dit ook zonder GPS..

Even als leek: waar baseert dit truukje de snelheid dan op als dat niet de GPS is? En wat is dan het verschil met de snelheid van de snelheidsmeter?
 

Ronnie

Forumguru
Dit signaal wordt door het ABS systeem (via de wielsensoren) aangeleverd (snelheidsmeter ook) wordt in de navi gebruikt, motormanagement, comfortmodule(car-jack), het wordt via de can-bus highway overal verspreidt door de auto.
 

andrehj

Forumguru
Even als leek: waar baseert dit truukje de snelheid dan op als dat niet de GPS is? En wat is dan het verschil met de snelheid van de snelheidsmeter?

Dit is gewoon de snelheid zoals die ergens op de CAN-bus digitaal aanwezig is, waarschijnlijk gegenereerd door het ABS/ESP systeem aan de hand van de sensoren in de wielen (althans, zo zit het in mijn huidige auto).
Het verschil met de snelheid die de snelheidsmeter aangeeft is dat dat een analoge wijzer is die best wat kan afwijken (ergens in het instrumentenpaneel zit een chipje die de digitale snelheid uit de CAN-bus plukt en vertaalt in een analoog signaal waar de wijzer mee aangestuurd wordt.)

Waar ik echter naar op zoek ben is een manier om de GPS snelheid uit te lezen, want dat mis ik tot nu toe bij alle ingebouwde navigatiesystemen. En ik had gehoopt dat de Columbus en Amundsen hier positieve uitzonderingen waren, maar blijkbaar is dit ijdele hoop.. :407:
 

Maarten

Forumguru
Dit signaal wordt door het ABS systeem (via de wielsensoren) aangeleverd (snelheidsmeter ook) wordt in de navi gebruikt, motormanagement, comfortmodule(car-jack), het wordt via de can-bus highway overal verspreidt door de auto.

Zeg je hiermee dat de truc ook werkt met de nieuwe automatische airco systemen in alle Skoda types?
 

Ronnie

Forumguru
Ik weet het niet, gewoon proberen. in mijn T5 op mijn werk wordt het ook digitaal weergegeven op de maxidot, bij een Merc. sprinter (bouwgelijk aan VW LT) idem, alles werkt tegenwoordig via Can-Bus. Het snelheidssignaal wordt door veel modules/onderdelen gebruikt.
 

MarcoO2

Forumguru
Maar dit is dus nog steeds onzuiver, door onder andere wielmaat, slijtage van de banden, bandendruk en dergelijke. Dat zal ook dezelfde snelheid zijn die in mijn maxidott staat.

Ik hoopte inderdaad dat er ergens een GPS-snelheid aanwezig zou zijn, maar helaas...
 

Ronnie

Forumguru
Vandaar ook het feit dat je de navi (althans de mijne) na een bandenwissel opnieuw moet calibreren. Dit duurt zo'n 15 km. Het signaal van de ABS wordt dan vergeleken met dat van de GPS en aangepast.(evenals het achteruitrijsignaal)
 

MarcoO2

Forumguru
Vandaar ook het feit dat je de navi (althans de mijne) na een bandenwissel opnieuw moet calibreren. Dit duurt zo'n 15 km. Het signaal van de ABS wordt dan vergeleken met dat van de GPS en aangepast.(evenals het achteruitrijsignaal)

OK, dat is ook nieuw voor mij... heb inmiddels een bandenwissel achter de rug en heb daar niets mee gedaan. Ben deze optie ook nog niet tegengekomen in de Columbus.
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb het gelezen op een Duits naviforum, de nieuwere VWRNS modellen (software) doen dit automatisch. De mijne is ook al van 2005.
 

MarcoO2

Forumguru
Voor je echte snelheid kun je ook je climate control gebruiken. Even econ en het voorruitknopje tegelijk indrukken. Dan met de linkerdraaiknop -19 kiezen. Daarna kun je op het rechter diusplay je echte snelheid aflezen. Uiteraard werkt dit ook zonder GPS..

Oh ja, om weer terug te schakelen gewoon even het econ knopje indrukken..

Zo werkt het voor de oude climatecontrol bediening, ik neem aan dat de nieuwe dit ook kan.. (hoe weet ik niet)

Dit truukje werkt op de nieuwe CC's in ieder geval niet met dezelfde toetscombinatie, tenminste, niet op de mijne.
 

Bakkertje

Forumguru
Even als leek: waar baseert dit truukje de snelheid dan op als dat niet de GPS is? En wat is dan het verschil met de snelheid van de snelheidsmeter?

Volgens mij is dit gebaseerd op de snelheid die afgegeven wordt via de versnellingsbak. De wijzers van de km-er teller wijken bewust af en geven meer aan dan de echte snelheid. De gereden km-ers worden gebaseerd op de echte snelheid. (anders zou je km-erstand ook niet kloppen)
 
Bovenaan Onderaan