Goede(koop)(?) dieseltuning?

___JC___

Forumguru
Ik heb m alleen gechipt omdat het stoer is. Gebruik het vermogen bijna nooit. :grin:

Enuh, L&K, werkzaam in de tuningbusiness of niet hij heeft wel gelijk...

Captain Hook

Forumguru
...
Het argument over het onderstel kan ik ook zo van tafel vegen. Een 1.9TDI met 90pk heeft exact hetzelfde onderstel als een 2.0TDI 140pk, evenals de remmen.
Standaard heeft de 1.9 een 5-bak met in de 5de versnelling een overbrengingsverhouding van 1:0,744. Terwijl de 2.0 een 6 bak heeft met in de 5de 1:0,975 en in de 6de versnelling 1:0,814 verhouding. Hoezo geen verschillen? :icon_smile_question

Maar binnen de 2.0TDI's is er wel degelijk verschil in remmen.
Zo wordt de 103KW vaak gechipped naar 125KW.

Maar af fabriek heeft de 103KW 280/260mm remschijven.
En de 125KW heeft 312/286mm remschijven...

Zeker omdat die bestuurders ook allemaal zuiniger willen rijden. :ahum:

Ik begrijp best dat het leuker is en sneller optrekt (maar het heeft zo weinig zin). Maar de topsnelheid in bepaalde versnellingen blijft toch hetzelfde tegen de toerenbegrenzing aan. Want de versnellingsbakverhoudingen veranderen immers niet. En mechanika die zwaarder aangesproken c.q. belast wordt slijt nou eenmaal snelller, da's gewoon een kwestie van natuurkunde.
En wat zo jammer is, is dat er altijd maar de aandacht voor sneller en zogenaamd 'sportiever' is, maar vrijwel nooit voor de veiligheid.
Wordt het ESP/ABS/DSR ook aangepast door de chiptuner? Want ESP is een compleet veld van parameters waarin de karakteristieken van de auto zijn vastgelegd (zoals z'n eigen gewicht, vermogen, remcapaciteit, etc, etc). En afhankelijk van de waardes van zo'n veiligheidsmodel wordt er ingegrepen c.q. ondersteund. Daarom zie je ook dat de nieuwste modellen zelfs rekening houden met het feit of er al dan niet een aanhanger aan de trekhaak hangt, c.q. er iets op het dak zit. Dat beïnvloedt namelijk in grote mate de fysieke gedragingen van de auto...

Laten al die zogenaamde sportievelingen liever hun geld besteden aan een rijvaardigheidstraining met verplichte botssimulaties dan aan chromen velgen of chiptunen. (ik heb al genoeg ellende gezien en meegemaakt)

ps: idd, deze discussie zal wel nooit beslecht worden, want rede en gezond verstand winnen het zelden van emotie. :icon_smile_dead:

Captain Hook

Forumguru
...Maar ga je dat invoeren voor tuning, dan moet dat ook bij andere wielen/velgen/banden, bij andere schokdempers, bij andere vering, noem
maar op...
Nog even, en we nemen het systeem van de duitsers over. Vrijwel elke wijziging aan je auto moet een goedkeuring c.q. 'Eintragung' hebben van de TÜV. Wordt je aangehouden door de politie en je dikke vette velgen staan niet geregistreerd, heb je een probleem...
Chiptuning moet je in duitsland ook laten registreren en dat kan ook gevolgen hebben voor je verzekeringspremie (goh, waarom zou dat nou toch zijn? Zeker omdat je zuiniger wilde rijden :D) Dat niet iedereen dat doet, is weer een ander verhaal.

Maar dan komt de ellende op het moment dat het fout gaat bij bijvoorbeeld een verkeersongeluk en het blijkt dat de opgevoerde auto niet TÜV eingetragen is, en de verzekering moeilijk gaat doen... :regels::(

LenK

Forumguru
Ben ik dus vóór. In België is ook zoiets.

En wat kunnen de mensen die er aan mee toen op tegen hebben?
De kosten natuurlijk. Maar als je niets aan je auto verspijkert dan kost het helemaal niks.

joergarms

Senior Member
Chippen gaat niet alleen voor een hogere topsnelheid, wel voor een gelijkmatige kruissnelheid.
Mijn ouders hebben hun camper op Fiat Ducato basis (2006) ook laten chippen.
Nou wil je met een camper al helemaal niet hard rijden, voor hen was het gewoon van belang wat extra pk'tjes te hebben om zo helling als bij Liege lekker naar boven te kunnen blazen en om op de steile colletjes niet iedereen tot last te zijn, met andere woorden, ze gebruiken die pk's alleen om OP snelheid te blijven en niet om SNELLER te worden.
Maar goed, ik ben het ermee eens dat chippen vaak wel gedaan wordt om harder te rijden.
Maar dan nog ben ik er niet op tegen, mocht ik ooit een chipbare auto kopen, dan is dat het eerste project waar ik extra euro's tegenaan gooi.:D

VEEJAY

Forumguru
De auto gaat niet heel veel HARDER (op de top). Hij gaat SNELLER naar een bepaalde snelheid bijvoorbeeld 80-120.

Hierdoor kun je bijvoorbeeld sneller een vrachtauto inhalen en weer naar de rechterbaan. Dit is goed voor de doorstroming (van alle snelle leaseverkeer op de linkerbaan (de mensen met belangrijk werk die op tijd moeten zijn maar altijd te laat vertrekken)) en dus veiligheid in het algemeen.

Dit draadje is oorspronkelijk bedoeld of goedkope tuning goed is of niet, gelukkig worden er adviezen gegeven en zelfs door mensen met verstand van het vakgebied. Het is wel jammer dat de discussie nu alleen maar goed of tunen an sich wel goed is, of er keuringen na tuning moet komen (extra staatsinkomsten = altijd goed) en of de 105pk onderstel overbrenging gelijk is aan een ander type. Erg interessant maar hoort de discussie in dit draadje?

Zolang de tuning binnen de marges valt van de aandrijflijn is er toch niets aan de hand? Ik zei verder niet in waarom ik mijn remmen zou moeten upgraden omdat ik nu een paar seconde sneller op een bepaalde snelheid zit? De top is echt niet veel anders dan eerst. Zeker als het om een priveauto gaat is het de bestuurder zelf die voor de kosten opdraait, dus er zal nog steeds met beleid gereden worden dunkt me.

Sterker nog: de mijne is zuiniger geworden (zie andere postings) en dat is bovendien beter voor het milieu.

skodaoctavia2

Actief lid
met alleen chippen sneller rijden?
dan moet je toch meer gaan doen ... andere versnellingsbak of een andere overbrenging, andere downpipe . Kun je beter mark ( Race eend )vragen hoe het wel moet, die ziet dat soort mensen dagelijks in de werkplaats.
met chippen 5 a 10 kmh meer poe zeg daar hoef je die euro's niet tegen aan te gooien da's nou echt zonde van het geld.

MarcoO2

Forumguru
Iedere keer als we deze discussie voeren wordt het weer duidelijk: er zijn voor veel mensen legio emotionele en rationele argumenten op wél te chippen, net zoals er voor veel andere mensen legio argumenten zijn om juist níet te chippen.

Iedereen beslist en (ver)oordeelt vanuit zijn eigen referentiekader. Misschien is iemand die heel hard roept dat mensen die chippen dat vrijwel altijd doen om harder te rijden, diep van binnen wel jaloers dat hij niet kan of mag chippen... of misschien is het juist het tegenovergestelde, misschien is die persoon wel zo rationeel ingesteld dat hij zich werkelijk niet voor kan stellen waarom iemand zou chippen.

En ik zou andersom kunnen zeggen: laat iemand in een standaard 1.8TSI rijden en daarna hetzelfde stukje in mijn auto, en vertel me je ervaringen... Of je alleen maar harder gaat rijden, bepaal je zelf. Maar alleen al het veel relaxere rijden dankzij het hoge koppel zorgt onweerlegbaar voor een veel beter rijgedrag (en een beter verbruik!!!), en daar kan mijns inziens niemand iets op tegen hebben.

Ik moet zeggen dat ik het Duitse systeem zoals net omschreven behoorlijk overtrokken vindt. Ik ontken uiteraard niet dat er door tunen (in welke vorm dan ook) onveiligheid kan ontstaan. Maar ik ben van mening dat de grootste onveiligheid niet de auto is, maar de bestuurder. Uiteindelijk hangt het vrijwel altijd van de bestuurder af of de (al dan niet getunede) auto een vervoermiddel blijft, of een ongeleid projectiel wordt.

En dáár zou ik dan ook op willen anticiperen als ik het voor het zeggen had. Ik zou het niet verkeerd vinden als een periodieke rijvaardigheidstraining verplicht zou zijn, bijvoorbeeld bij het verlengen van je rijbewijs.

Maar goed, we zullen het wel nooit eens worden... en gelukkig hoeft dat ook niet.

MarcoO2

Forumguru
Eens zoeken of dat onderzoek onmiddels beschikbaar is, want dit artikel geeft niet veel nieuwe info. Wel leuk om te zien dat iemand van TNO bevestigd dat het (behalve bij extreem gebruik) zo'n vaart niet loopt met de extra slijtage... :grin:

LenK

Forumguru
laat iemand in een standaard 1.8TSI rijden en daarna hetzelfde stukje in mijn auto, en vertel me je ervaringen...

Kan me niet voorstellen dat je met een 1.8TSI in Nederland ook maar iets te kort komt.
Rijden in Duitsland of bergachtig landschap vraagt wat anders maar in Nederland met zijn drukte en beperkingen ben je met een 1.8TSI standaard al ruimschoots voorzien.

Ik zit met mijn auto met minder koppel en minder vermogen dan een 1.8TSI al voortdurend op het tellertje te kijken en als ik even niet oplet dan zit ie al weer dik over de toegestane snelheid. En hoe meer koppel hoe ongemerkter je aan de verkeerde kant van het streepje komt.

Enerzijds rijdt de auto misschien wel heel relaxed maar dat constant met kousenvoet het gaspedaal te moeten bedienen is weer helemaal niet relaxed.

MarcoO2

Forumguru
Klopt, met een 1.8TSI kom je absoluut niets tekort. Neemt niet weg dat het altijd beter en lekkerder kan... Als ik 10K per jaar zou rijden, zou me dat niet zoveel kunnen schelen. Maar met 50+K per jaar wordt het ineens veel belangrijker...

En je hebt gelijk, je moet je snelheid wel eens in de gaten houden. Maar dat ervaar ik niet als een nadeel, je bent er snel aan gewend en je hebt altijd je speedlimit-melding nog...

Het meeste plezier heb ik van de tuning in de woonwijken, en dat is nou juist het gebied waar ik NIET te hard rijd... maar waar het koppel extra lekker is omdat ik er veel soepeler door rijdt. En om de snelweg staat'ie vaak lekker op de cc... dus ook geen probleem.

___JC___

Forumguru
Je hebt mensen die gevaarlijk rijden en mensen die minder gevaarlijk rijden. Maakt verder niet uit hoeveel pk ze onder hun rechtervoet hebben. En zolang het allemaal fwd is kan elke NOOB er meer overweg. Met mijn gechipte auto kan je met 80 door een woonwijk, dan ben je dus gestoord bezig, maar dat kan met de eerste de beste Prius dus ook.

Remmen e.d. daar zit wel wat marge in voor wat meer vermogen.

Race Eend

Forumguru
Standaard heeft de 1.9 een 5-bak met in de 5de versnelling een overbrengingsverhouding van 1:0,744. Terwijl de 2.0 een 6 bak heeft met in de 5de 1:0,975 en in de 6de versnelling 1:0,814 verhouding. Hoezo geen verschillen? :icon_smile_question

Maar binnen de 2.0TDI's is er wel degelijk verschil in remmen.
Zo wordt de 103KW vaak gechipped naar 125KW.

Maar af fabriek heeft de 103KW 280/260mm remschijven.
En de 125KW heeft 312/286mm remschijven...

Zeker omdat die bestuurders ook allemaal zuiniger willen rijden. :ahum:

Ik begrijp best dat het leuker is en sneller optrekt (maar het heeft zo weinig zin). Maar de topsnelheid in bepaalde versnellingen blijft toch hetzelfde tegen de toerenbegrenzing aan. Want de versnellingsbakverhoudingen veranderen immers niet. En mechanika die zwaarder aangesproken c.q. belast wordt slijt nou eenmaal snelller, da's gewoon een kwestie van natuurkunde.
En wat zo jammer is, is dat er altijd maar de aandacht voor sneller en zogenaamd 'sportiever' is, maar vrijwel nooit voor de veiligheid.
Wordt het ESP/ABS/DSR ook aangepast door de chiptuner? Want ESP is een compleet veld van parameters waarin de karakteristieken van de auto zijn vastgelegd (zoals z'n eigen gewicht, vermogen, remcapaciteit, etc, etc). En afhankelijk van de waardes van zo'n veiligheidsmodel wordt er ingegrepen c.q. ondersteund. Daarom zie je ook dat de nieuwste modellen zelfs rekening houden met het feit of er al dan niet een aanhanger aan de trekhaak hangt, c.q. er iets op het dak zit. Dat beïnvloedt namelijk in grote mate de fysieke gedragingen van de auto...

Laten al die zogenaamde sportievelingen liever hun geld besteden aan een rijvaardigheidstraining met verplichte botssimulaties dan aan chromen velgen of chiptunen. (ik heb al genoeg ellende gezien en meegemaakt)

ps: idd, deze discussie zal wel nooit beslecht worden, want rede en gezond verstand winnen het zelden van emotie. :icon_smile_dead:

Toch ook weer een verkeerd vergelijk. Ik vergelijk een 1.9 TDI met een 2.0 TDI 140pk. Een 1.9TDI chip je nl naar 140pk, maar een 1.9TDI heeft compleet hetzelfde veren/demper combinatie en remmen als een 140pk, zodoende kun je met een 1.9TDI net zo veilig rijden.

Overbrengingsverhoudingen heeft natuurlijk niets te maken met veiligheid. Bovendien is de 105pk ook in 6 bak geleverd (optie).

ESP/ASR wordt wel degelijk bij chiptuning aangepast. Bij JDEngineering dan. Standaard grijpt dit veel te hard in, waardoor je bijna met je kop op het stuur zit (erg oncomfortabel).

Dat is ook mede een verschil tussen een goedkope en een dure tuner.

Overigens zou voor iedereen een rijvaardigheidstraining op zijn plaats zijn, niet voor de mensen die hun auto laten tunen. Ik ben van mening dat onzekere personen met weinig verkeersinzicht vaak veel gevaarlijkere situaties veroorzaken dan mensen die wat steviger, maar alerter rijden.

2% van de totale ongevallen met dodelijke gevolgen had maar te maken met een te hoge snelheid. Een veel groter deel met drank/drugs en nog groter iets simpels: voorang verlenen.

Ik blijf er bij dat veilig rijden niets maar dan ook niets met het vermogen van je auto te maken heeft, maar puur met de rechter voet, en dus met je gezonde verstand.

Even snel invoegen met wat extra vermogen rijdt gewoon veel fijner. Ik merk het dagelijks, als 2e auto hebben wij een golf 2 1.3 met 55 pk (en mijn ibiza heeft er 280).

Dat versnellingsbakken en koppelingen sneller slijten, dat is helemaal waar, maar alleen als je het extra vermogen aanspreekt, bovendien zit hier behoorlijke marge in en zijn de materialen die op de kleinere motoren gebruikt worden vaak exact hetzelfde als die van de grotere motoren.

Goed dit topic ging over goedkope diesel tuning... al genoeg argumenten gezien om dit NIET te laten doen lijkt me.

Race Eend

Forumguru
Kan me niet voorstellen dat je met een 1.8TSI in Nederland ook maar iets te kort komt.
Rijden in Duitsland of bergachtig landschap vraagt wat anders maar in Nederland met zijn drukte en beperkingen ben je met een 1.8TSI standaard al ruimschoots voorzien.

Ik zit met mijn auto met minder koppel en minder vermogen dan een 1.8TSI al voortdurend op het tellertje te kijken en als ik even niet oplet dan zit ie al weer dik over de toegestane snelheid. En hoe meer koppel hoe ongemerkter je aan de verkeerde kant van het streepje komt.

Enerzijds rijdt de auto misschien wel heel relaxed maar dat constant met kousenvoet het gaspedaal te moeten bedienen is weer helemaal niet relaxed.

Dat is ook een vooroordeel over chiptuning: een auto die goed getuned is, rijdt niet zenuwachtiger dan een originele auto hoor, juist soepeler. Je hoeft minder vaak terug te schakelen door het extra koppel. Je kunt er dus nogsteeds mee rijden als een opoe!

Je hoeft dus echt geen fluelen voetje te hebben om met het dagelijkse verkeer mee te rijden.

Ook dat is een probleem in Nederland, men kijkt tegenwoordig meer naar een KM teller, dan in hun spiegels. Omdat men bang is voor de Spee maffia die in de bermen ligt om te controleren of je niet 88 bij 80 rijdt...
Ik zie steeds vaker mensen uit het niets zomaar remmen naar een paar km lager, kan me niets anders bedenken dan dat men schrikt dat men te hard rijdt.

MarcoO2

Forumguru
Dat is ook een vooroordeel over chiptuning: een auto die goed getuned is, rijdt niet zenuwachtiger dan een originele auto hoor, juist soepeler. Je hoeft minder vaak terug te schakelen door het extra koppel. Je kunt er dus nogsteeds mee rijden als een opoe!
Dit was juist waar ik ook bang voor was, maar na een ritje in de auto van Plaza was ik overtuigd... en nooit ook maar één seconde spijt gehad!

ESP/ASR wordt wel degelijk bij chiptuning aangepast. Bij JDEngineering dan. Standaard grijpt dit veel te hard in, waardoor je bijna met je kop op het stuur zit (erg oncomfortabel). Dat is ook mede een verschil tussen een goedkope en een dure tuner.

Overigens zou voor iedereen een rijvaardigheidstraining op zijn plaats zijn, niet voor de mensen die hun auto laten tunen. Ik ben van mening dat onzekere personen met weinig verkeersinzicht vaak veel gevaarlijkere situaties veroorzaken dan mensen die wat steviger, maar alerter rijden.

Dat ESP/ASR aangepast is, wist ik niet... weer wat geleerd!

Enne, voor wat betreft die trainingen en onzekere bestuurders: exact mijn punt! Ik heb, even gechargeerd, liever 100 hardrijders om me heen dan 10 onzekere bestuurders...

VEEJAY

Forumguru
Dat van die koude/warme start wist ik ook niet. Goed!

Heren ik stel voor dat we vooral race eend technische dingetjes vragen en geen discussie aangaan over het nut van tunen op zich. Dat race eend de moeite neemt hier te posten is een teken dat ook skodaforum nu bekender wordt. En dat er (naast JC natuurlijk ;) ) mensen komen die diepgaande kennis van de techniek hebben. Het staat je natuurlijk altijd vrij een nieuw draadje te beginnen.

Vragen zoals waarom de EGR klep software matig dichtzetten beter is voor de motor lijkt mij bijvoorbeeld een goede vraag aan iemand die er verstand van heeft..... Of dat Vpower of Ultimate daadwerkelijk beter zijn voor het vermogen?

Bovenaan Onderaan