Standaard heeft de 1.9 een 5-bak met in de 5de versnelling een overbrengingsverhouding van 1:0,744. Terwijl de 2.0 een 6 bak heeft met in de 5de 1:0,975 en in de 6de versnelling 1:0,814 verhouding. Hoezo geen verschillen? :icon_smile_question...
Het argument over het onderstel kan ik ook zo van tafel vegen. Een 1.9TDI met 90pk heeft exact hetzelfde onderstel als een 2.0TDI 140pk, evenals de remmen.
Bravo!Ik heb m alleen gechipt omdat het stoer is.
Nog even, en we nemen het systeem van de duitsers over. Vrijwel elke wijziging aan je auto moet een goedkeuring c.q. 'Eintragung' hebben van de TÜV. Wordt je aangehouden door de politie en je dikke vette velgen staan niet geregistreerd, heb je een probleem......Maar ga je dat invoeren voor tuning, dan moet dat ook bij andere wielen/velgen/banden, bij andere schokdempers, bij andere vering, noem
maar op...
Bravo!
Eindelijk iemand die eerlijk is!![]()
Ja, dat bedoel ik, iemand die het gewoon toegeeft... :super:Was een grapje. Ik rij als een gek met dat ding.
:bye:
laat iemand in een standaard 1.8TSI rijden en daarna hetzelfde stukje in mijn auto, en vertel me je ervaringen...
Standaard heeft de 1.9 een 5-bak met in de 5de versnelling een overbrengingsverhouding van 1:0,744. Terwijl de 2.0 een 6 bak heeft met in de 5de 1:0,975 en in de 6de versnelling 1:0,814 verhouding. Hoezo geen verschillen? :icon_smile_question
Maar binnen de 2.0TDI's is er wel degelijk verschil in remmen.
Zo wordt de 103KW vaak gechipped naar 125KW.
Maar af fabriek heeft de 103KW 280/260mm remschijven.
En de 125KW heeft 312/286mm remschijven...
Zeker omdat die bestuurders ook allemaal zuiniger willen rijden. :ahum:
Ik begrijp best dat het leuker is en sneller optrekt (maar het heeft zo weinig zin). Maar de topsnelheid in bepaalde versnellingen blijft toch hetzelfde tegen de toerenbegrenzing aan. Want de versnellingsbakverhoudingen veranderen immers niet. En mechanika die zwaarder aangesproken c.q. belast wordt slijt nou eenmaal snelller, da's gewoon een kwestie van natuurkunde.
En wat zo jammer is, is dat er altijd maar de aandacht voor sneller en zogenaamd 'sportiever' is, maar vrijwel nooit voor de veiligheid.
Wordt het ESP/ABS/DSR ook aangepast door de chiptuner? Want ESP is een compleet veld van parameters waarin de karakteristieken van de auto zijn vastgelegd (zoals z'n eigen gewicht, vermogen, remcapaciteit, etc, etc). En afhankelijk van de waardes van zo'n veiligheidsmodel wordt er ingegrepen c.q. ondersteund. Daarom zie je ook dat de nieuwste modellen zelfs rekening houden met het feit of er al dan niet een aanhanger aan de trekhaak hangt, c.q. er iets op het dak zit. Dat beïnvloedt namelijk in grote mate de fysieke gedragingen van de auto...
Laten al die zogenaamde sportievelingen liever hun geld besteden aan een rijvaardigheidstraining met verplichte botssimulaties dan aan chromen velgen of chiptunen. (ik heb al genoeg ellende gezien en meegemaakt)
ps: idd, deze discussie zal wel nooit beslecht worden, want rede en gezond verstand winnen het zelden van emotie. :icon_smile_dead:
Kan me niet voorstellen dat je met een 1.8TSI in Nederland ook maar iets te kort komt.
Rijden in Duitsland of bergachtig landschap vraagt wat anders maar in Nederland met zijn drukte en beperkingen ben je met een 1.8TSI standaard al ruimschoots voorzien.
Ik zit met mijn auto met minder koppel en minder vermogen dan een 1.8TSI al voortdurend op het tellertje te kijken en als ik even niet oplet dan zit ie al weer dik over de toegestane snelheid. En hoe meer koppel hoe ongemerkter je aan de verkeerde kant van het streepje komt.
Enerzijds rijdt de auto misschien wel heel relaxed maar dat constant met kousenvoet het gaspedaal te moeten bedienen is weer helemaal niet relaxed.
Dit was juist waar ik ook bang voor was, maar na een ritje in de auto van Plaza was ik overtuigd... en nooit ook maar één seconde spijt gehad!Dat is ook een vooroordeel over chiptuning: een auto die goed getuned is, rijdt niet zenuwachtiger dan een originele auto hoor, juist soepeler. Je hoeft minder vaak terug te schakelen door het extra koppel. Je kunt er dus nogsteeds mee rijden als een opoe!
ESP/ASR wordt wel degelijk bij chiptuning aangepast. Bij JDEngineering dan. Standaard grijpt dit veel te hard in, waardoor je bijna met je kop op het stuur zit (erg oncomfortabel). Dat is ook mede een verschil tussen een goedkope en een dure tuner.
Overigens zou voor iedereen een rijvaardigheidstraining op zijn plaats zijn, niet voor de mensen die hun auto laten tunen. Ik ben van mening dat onzekere personen met weinig verkeersinzicht vaak veel gevaarlijkere situaties veroorzaken dan mensen die wat steviger, maar alerter rijden.