Gloeispiraal gaat plots knipperen P0403

Eltjo

Forumguru
De oude Wahler EGR deed 190 dkm dienst, gaf (gaf geen storing, maar haperingen in toerental tijdens acceleratie. Hiervan komt de klep goed terug als je hem met een vinger bedient en de veerspanning die dat doet is een stuk strakker dan bij de Pierburg.
De Pierburg EGR deed 70 dkm dienst, gaf P0403 als de motor koud was wegens niet geheel sluiten. Dit blijkt dan ook wel omdat de klep niet geheel terugkomt en met de vinger het laatste stukje geholpen moet worden.

Ik heb filmpjes gemaakt die ik niet kan uploaden, dus hierbij foto's van de Pierburg in bijna en geheel (na wat hulp) dicht positie.
Zo simpel is het dus allemaal.
 

Bijlagen

  • Pierburg bijna dicht.jpg
    Pierburg bijna dicht.jpg
    84,1 KB · Weergaven: 18
  • Pierburg dicht.jpg
    Pierburg dicht.jpg
    67,9 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Het is een jaar en 25dkm geleden dat de EGR vervangen is en de DPF gereinigd.
Sinds de nieuwe Pierburg EGR (had ik moeten aandringen op een Wahler en was dat anders geweest?) en gereinigde DPF stottert de motor tussen de 1300 en 2000 tpm als het koelwater nog niet op temperatuur is. Ik had er toen niet zo'n zin in om terug te gaan en hoopte dat het zou verbeteren, maar helaas is het nog steeds hetzelfde als net na het ophalen. Geen foutmeldingen en als de motor warm is, is er niets meer van te merken.
Als ik rustig laagtoerig wegrijdt en vroeg overschakel is er geen probleem.

Wat dat precies is weet ik niet. Gezien mijn onderzoek van de oude Pierburg EGR waarvan de klep niet goed sloot en daardoor foutmeldingen gaf, denk ik aan het hakerig bewegen van de klep.

De DPF is dan wel gereinigd en zou het beter doen, maar helaas ook APK onvoldoende.

Ik heb er spijt van dat ik niet direct terug ben gegaan, maar ga er verder niets aan laten doen en wil slechts dit topic meer kompleet maken.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan