Gloeispiraal gaat plots knipperen P0403

Eltjo

Forumguru
Gisteren de 355000 km voorbij met de S2 met 2.0TDI 16V CFFB motor, nooit ontsjoemeld, wel al ca. 6 jaar/150dkm gechipt en sinds 2 jaar laat de DPF de uitlaatgassen er langs waardoor die nog sneller is geworden. ik ben echter een rustige CC rijder.

Helaas ging vanochtend 9 km na de koude start het ledje van het gloeispiraaltje knipperen. Minder kracht.
Contact uit en weer gestart (ledje uit) en ruim 100 km heen, wat erg korte stukjes en weer 100 km retour zonder problemen. Ook niet met warme motor vanaf stoplicht doortrekken en bij 80 pas naar z'n 3e versnelling.

Voordat de led ging knipperen liep (achteraf) de motor waarschijnlijk minder glad.
Ik heb ergens gelezen dat de EGR klep gesloten is bij koude motor en opent bij >30°C koelvloeistof.
Dat matched dus wel met beginnen met een koude motor en na 9 km rijden de foutmelding.
De complete EGR met koeler is 60dkm geleden vervangen door een Febi exemplaar. Eerder is die nooit vervangen.
De oude originele heb ik nog liggen, waarvan hier een foto.
1712857374742.png

Vanavond uitgelezen met dit als resultaat;

Address 01: Engine Labels: 03L-906-018-CFF.clb
Control Module Part Number: 03L 906 018 CF HW: 03L 906 018 BR
Component and/or Version: R4 2,0L EDC H20 9971
Software Coding: 00190012042400080000
Work Shop Code: WSC 01286 386 08256
ASAM Dataset: EV_ECM20TDI01103L906018CF 003006 (SK46)
VCID: 70EF364BAB56C89E643-8025
2 Faults Found:

4891 - EGR Valve (N18)
P0403 00 [096] - Malfunction
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 355012 km
Date: 2127.14.31
Time: 07:31:42

4892 - EGR Valve (N18)
P0403 00 [096] - Malfunction
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 355012 km
Date: 2127.14.31
Time: 07:31:40


Mijn voorlopige ideeën ingegeven door wat internet zoeken; slechte bedrading van egr klep of plakkende EGR klep...
2 jaar geleden had ik een onderbroken draadje en een slecht contactje op de ECU van de luchtdruksensor; weer zoiets?
Verder lees ik over het checken van slecht contacten van zekeringen (welke...?), dus ik heb ik de zekeringen in de box onder de motorkap in de houder wat heen en weer gevrikt zonder te uit te nemen. Zag er verder goed uit. Kan ze preventief nog inspuiten met contactspray met smerende werking.

Ik begrijp dat de ERG elektrisch en luchtdruk wordt gestuurd.
Is de ERG klep het ronde item bovenaan de foto met daarnaast de connector?

Graag suggesties. Bij de volgende koude start(s) weet ik misschien weer meer.
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Vervelend probleem. Ook ik heb heel af en toe vermogensverlies. D.w.z. reageert niet meer op gaspedaal. Remedie aan de kant zetten en opnieuw starten. Geen foutcodes! Echter dit betreft een 1.8 TSI.
 
Bovenaan Onderaan