Gestolen en afgeknipt :( Columbus systeem tijdelijk vervangen door standaard radio

Jo3p

Lid
Oei... Ik heb "ontdekt" dat mijn auto een Canton systeem heeft. Het lijkt er dus op dat er in het dashboardkastje geen speakerkabels zijn, maar iets Canton specifieks. Ik kan daar niet veel over vinden, behalve dat het een of ander optisch systeem heeft, dat mijn radio volgens mij niet ondersteunt.

Heeft iemand toevallig enige kennis van hoe Canton werkt, en of het mogelijk is om toch op de een of andere manier line-out daarop aan te sluiten?
 

EdK

Forumguru
Maar goed, de speakers zullen toch nog zelf aangesloten zijn met koper lijkt me.
Dus ff kijken hoever dat koper van een speaker wegloopt en dan oppikken en naar je nieuwe unit brengen.....?
 

Tees

Donateur
Als t een optisch systeem is, zal t vast Toslink zijn, dat is wel de standaard voor optische audiokabels.
 

Jo3p

Lid
Goede ideeën, dank! Ik denk dat ik de versterker gevonden heb onder de bestuurdersstoel. Daar komen dan waarschijnlijk ook alle speakerkabels samen. die zijn van daaraf natuurlijk relatief goed door te trekken naar de head unit.
 

Jo3p

Lid
Als t een optisch systeem is, zal t vast Toslink zijn, dat is wel de standaard voor optische audiokabels.
Ik denk het, maar Canton gebruikt iets dat MOST-bus heet voor communicatie, en daarvoor zijn wel converters te koop, maar die kosten meer dan mijn hele unit bij elkaar...
 

EdK

Forumguru
Ja kwestie van een trekdraad door de middentunnel zien te krijgen en dan de draden die je nodig hebt eraan en in één keer doortrekken die handel......
 

EdK

Forumguru
Als er can/bus draden op de cantonunit zitten dan is de kans wel aanwezig dat je deze met vcds moet uitzetten om eventuele storings meldingen tegen te gaan...
Maar vermoed dat Rainesh of Antera daar zeker een antwoord op kunnen geven...... :pieker:
 

Jo3p

Lid
De eerste voortekenen zijn helaas niet goed. Ik heb de unit aangesloten op grond en 12v, maar geen enkel teken van leven. Vervolgens de canbus er bij, maar nog steeds helemaal niets. 12v werkt, en op canbus zie ik activiteit.

Alle overige randapparatuur heb ik niet aangesloten, maar dat zijn antennes, speakerkabels, usb ingangen e.d. dus ik zou verwachten dat die verder niet noodzakelijk zijn.

Voor mijn vakantie gaat het helaas niets meer worden :'( dus nu maar een telefoon in het gat voor de navigatie, en een andere telefoon voor audio over een externe speaker. Ach, het is beter dan niets
 

EdK

Forumguru
op grond en 12v,
Ja dat moet aarde / massa wezen..........
De draad in een potje pot grond dat gaat niet werken !! :D

Maar alle zekeringen gecontroleerd ? Ook op de unit zelf ??
Tijdens werkzaamheden wil er nog wel eens een zekering defect gaan zonder dat je dit merkt...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Maar kan ook zijn dat de BMC nog zoekt naar de oude unit ??
Kans is aanwezig dat je BMC moet inleren dat hij niet naar de oude moet zoeken maar naar de Nieuwe unit.
Maar een Antera of @Rainesh zal daar vermoed ik het antwoord wel op weten....
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Jo3p

Lid
Zekeringen heb ik gecontroleerd, en #10 bleek inderdaad gesprongen. Daarna 12v gemeten. Zekering van de unit op continuiteit gemeten, en ook prima.

Op "de youtube filmpjes" lijkt men deze Radical gewoon in te prikken, en vervolgens beeld te krijgen, maar zelfs op alleen 12v krijg ik niets.

Wat is de BMC? :)
 

EdK

Forumguru
Boordcomputer die je met een vcds kabel kunt benaderen.
Weet nog dat ik mijn Swing uit me Yeti haalde en er een Zenec had ingebouwd dat ik deze ook moest aanmelden om alle functies werkend te krijgen.
Hij starte toen wel op de Zenec !
Maar goed die radical die heeft ook 2x een 12V continu nodig ??
CanBus draden zijn niet verwisseld ? maw omgedraaid er op ?
 

Rob1.8TSI

Forumguru
Ik heb hier nog een gebruikte Columbus liggen, geheel compleet met Bluetooth set, GPS antenne en externe microfoon voor een Yeti uit 2010.

Iemand interesse?
 

Jo3p

Lid
Ja, fraai is anders natuurlijk, maar we zijn op onze bestemming terechtgekomen, met muziek onderweg

20230711_145352.jpg

Veel geleerd weer:
- Ik kreeg de Radical niet aan de praat. Contact gehad met de fabrikant: De unit zou moeten booten met alleen voeding, en dat doet hij niet. Die mag dus na de vakantie terug naar bol.com.
- De unit zou in staat moeten zijn om TPMS te resetten.
- Ik heb het Canton systeem, en dat is nogal een vloek in mijn situatie. Er bestaat geen aftermarket radio die dat ondersteunt (optische communicatie naar de versterker, die stuurt 8+1 of 10+1 kanalen aan). Ik ga onderzoeken of ik hieruit tóch 4 (voor,achter,links,rechts) speakergroepen kan samenstellen, en zo het hele Canton systeem kan omzeilen.

Mijn eerstvolgende stap direct na mijn vakantie is dus om toegang te krijgen tot de Canton versterker, en te kijken of ik de speakers direct via hun eigen kabels kan aansturen.
Dan een nieuwe Radical bestellen, en eerst kijken of deze wil booten met alleen voeding
Dan speakerkabels doortrekken van bestuurdersstoel naar dashboard en op de Radical aansluiten.

Kortom, heel veel onbekende factoren, en ik sla ongetwijfeld op veel gebieden de plank mis, maar we doen telkens een stapje, en misschien los ik het uiteindelijk ook nog eens op :lezen:
 
Door je Canton speaker oplossing wat de MOST nodig heeft, zou ik eerder op zoek gaan naar een mooie tweedehandsje. je zal anders de versterker MOETEN vervangen onder je stoel of de most converter gaan aanschaffen.

Het is nu of linksaf of rechtsaf.
 
Bovenaan Onderaan