Gestolen en afgeknipt :( Columbus systeem tijdelijk vervangen door standaard radio

Jo3p

Lid
Hoi :wavecry: nieuw lid hier, en sinds begin dit jaar trotse eigenaar van een bruine 2018 Octavia combi :yeah:

Maar helaas is vorige week mijn aangename waggie ten prooi gevallen van inbraak :cry: waarbij het columbus systeem gestolen is. Raampje stuk, scherm weg, unit weg. Tot overmaat van ramp: alle draden doorgeknipt.

Nu wil ik over 2 weken met deze auto op vakantie, en wat ik, maar vooral mijn zoontje, echt gaan missen, is audio. Dus nu is mijn plan om zelf op korte termijn een standaard autoradio aan te sluiten op de doorgeknipte draden, zodat ik met een aux kabeltje vanaf mijn telefoon in ieder geval kan doen wat ik wil.

Ik denk inmiddels geleerd te hebben dat mijn auto ooit een 52 polige quadlock connector had, waarbij de speakers in block A zitten.

Nu heb ik alleen nog ground, continu 5v en onderbroken 5v nodig. Daar loop ik vast. Ik kan geen pinouts vinden voor de columbus unit die ooit in mijn auto zat, maar ook het herleiden van de afgeknipte draden naar de oorspronkelijke positie is een uitdaging ;)

Heeft toevallig iemand een pinout van een columbus systeem voor een Octavia zoals de mijne? Of een foto van de achterkant van zo'n unit, met de quadlock erin, waarbij de draden en kleuren zichtbaar zijn? Dan lukt het me misschien nog om te genieten van wat muziek tijdens de vakantie om de inbraak te vergeten...

Alvast dank!
 

Bijlagen

  • IMG20230617101005.jpg
    IMG20230617101005.jpg
    1 MB · Weergaven: 136
  • IMG20230620085852.jpg
    IMG20230620085852.jpg
    411,8 KB · Weergaven: 138

RoelF

Forumguru
Niet wat je vraagt, maar ik zou een bluetooth speaker gebruiken op vakantie.
Sterkte!
 

Jo3p

Lid
Dankjewel voor je tip, inderdaad een prima alternatief, hoewel geluid gewoon door de speakers van de auto natuurlijk fijner is.

Ik zit inmiddels ook te kijken of ik niet direct een Radical R-C11SK1 kan aansluiten als ik uiteindelijk de juiste draden gevonden heb. Kan ik na de vakantie rustig alle overige draden aansluiten, en dan werkt het allemaal weer fijn en oogt het weer wat fraaier
 

Jo3p

Lid
Nee.. alleen WA :'( ik rij al 25 jaar zonder een enkel incident, en altijd WA, maar ben langzamerhand wel steeds een stapje duurder gaan rijden. Erg naïef.

Exact, die radio vond ik. Als ik opnieuw de quadlock (en uiteindelijk de stekkers van de overige zaken) kan verbinden, dan ben ik weer een hoop opgeschoten, en misschien hoef ik de tussenstap van een tijdelijke din1 radio dan ook niet te doen
 

Tees

Donateur
Ik zou voor zo'n nieuwe auto altijd voor een originele radio kiezen. Zeker als je er niet nog 10 jaar mee gaat rondrijden, ga je dat terugzien in de verkoopbaarheid van de wagen. En Radicals zijn nou ook niet bepaald goedkoop...
 

EdK

Forumguru
Radical €429,00 en een orgineel systeem dan ga je echt de €1000,00 over hoor
Of je moet de massel hebben een 2e hands te vinden , die dan wel aangemeld moet worden in je wagen anders doet die nog niets
 

Jo3p

Lid
Dankjewel voor je advies. Mijn overwegingen zijn:

Het oorspronkelijke systeem kost 1800 euro om aan te schaffen, en dan moet het door een dealer worden ingebouwd en geactiveerd, dus daar komt waarschijnlijk nog een behoorlijk bedrag bovenop. Hoop geld voor iets waarvan eigenlijk alleen het scherm me aanspreekt: In de praktijk sluit ik mijn telefoon er op aan, en gebruik Android Auto, en dat is het. Eerlijk gezegd vond ik het systeem ook helemaal niet zo intuitief / soepel, dus daar de hoofdprijs voor zit me niet helemaal lekker. En dan loop ik ook nog de kans dat er opnieuw wordt ingebroken...

Tweedehands systemen heb ik gevonden, maar ik vertrouw daar de oorsprong totaal niet van :D straks koop ik per ongeluk mijn eigen systeem weer terug ;)
 

Tees

Donateur
Als je die bij een betrouwbare partij zoals een autodemontagebedrijf koopt zou je ervanuit mogen gaan dat het legaal is. En er zijn hier wel helden zoals @Antera of @Rainesh die zo'n unit zo voor je inbouwen en coderen.
Ik wist trouwens niet dat die dingen nieuw zó duur zijn, die 'simpele' Amundsen+ in m'n oude O2 is een stuk goedkoper.

Maar uiteindelijk stop je dat ding wel in een auto van, pak m beet, 20 k€? Als je m.over een paar jaar verkoopt en je krijgt er €1000 minder voor omdat er geen originele radio in zit, dan is t prijsverschil opeens een stuk minder. Ik zou iig een auto die vrij nieuw is en geen origineel systeem liever heeft laten staan.
 

Pindasaus

Forumguru
Vervelend zeg!

Wat betreft de afgeknipte stekker, misschien kan je wat met deze foto's:
Octavia 3 - foto hoe de gekleurde draden in de stekker zitten https://www.skodacommunity.de/threads/octavia-5e-schaltplan-iso-stecker.117791/
Golf 7 - betekenis kabelkleuren, in ieder geval van de luidsprekers: https://www.skodacommunity.de/threads/pinbelegung-quadlock.115421/
Ik neem maar even aan dat de Golf en Octavia dezelfde conventie gebruiken voor de kleurtjes.

De radio wordt waarschijnlijk door via de canbus in- en uitgeschakeld, dus een geschakelde +12 V zal je dan niet vinden. Je kan die wel aftappen bij de zekeringkast.

De voeding gaat over de dikste twee draden, die bij de foto's hierboven bruin (massa) en geel-rood (permanente +12 V) zijn.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Als je m.over een paar jaar verkoopt en je krijgt er €1000 minder voor omdat er geen originele radio in zit,
Als jij er een Zenec of Radical in zet dan zal de dealer daar echt geen problemen mee hebben tijdens inruil hoor !
Zelf mijn Yeti ingeruild met de Zenec er in toendertijd en daar is geen woord over gerept.
Hou rekening mee dat orgineel ook met de jaren steeds ouder word en minder aantrekkelijk , en dan word er naar een goede ( geen chinese shit ) unit gewoon gekeken als prima spul, zeker zoals met Zenec waar het kaartmateriaal beter is en meer uptodate helemaal geen punt van discussie
 

Jo3p

Lid
Vervelend zeg!

Wat betreft de afgeknipte stekker, misschien kan je wat met deze foto's:
Octavia 3 - foto hoe de gekleurde draden in de stekker zitten https://www.skodacommunity.de/threads/octavia-5e-schaltplan-iso-stecker.117791/
Golf 7 - betekenis kabelkleuren, in ieder geval van de luidsprekers: https://www.skodacommunity.de/threads/pinbelegung-quadlock.115421/
Ik neem maar even aan dat de Golf en Octavia dezelfde conventie gebruiken voor de kleurtjes.

De radio wordt waarschijnlijk door via de canbus in- en uitgeschakeld, dus een geschakelde +12 V zal je dan niet vinden. Je kan die wel aftappen bij de zekeringkast.

De voeding gaat over de dikste twee draden, die bij de foto's hierboven bruin (massa) en geel-rood (permanente +12 V) zijn.
Fantastisch, dankjewel, precies waar ik naar op zoek was! Ook direct duidelijk welke exotische connectors bij de draden horen. Het gaat nog even een geconcentreerde puzzel worden, maar hier kom ik wel uit! Ik denk dat ik een quadlock verlengkabel koop, en die doorknip, dan kan ik gemakkelijk alle draden met elkaar verbinden. Eerst even via kleine kroonsteentjes, dan later solderen en krimpen.

Zou ik een kans maken om een radical kwa audio te laten functioneren als ik alleen 12v, grond, en speakers aansluit?
 

EdK

Forumguru
radical kwa audio te laten functioneren als ik alleen 12v, grond, en speakers aansluit?
Moet je ven kijken of men over canbus spreekt
Zo ja dan zou het theoretisch moeten kunnen.
Weet wel dat bij de Zenec wel de Canbus zat en dus ook 2 permanente 12V aansluitingen had en dus aan/uit geschakeld werd door de canbus.
Nam ook vele functies over , zoals ventilatie en stuurde de MDF aan tussen de tellers zodat je de pijlen van richting te zien kreeg.
En wat wel prettig is , in hoeverre kun je kaarten up to date houden met hun unit
Bij zenec was dat zeker goed geregeld toendertijd
 
  • Leuk
Waarderingen: Jo3p

Jo3p

Lid
Moet je ven kijken of men over canbus spreekt
Dank! Zoveel nieuwe termen, dat moet ik allemaal even een plek geven, dus dit werkt enorm!
En wat wel prettig is , in hoeverre kun je kaarten up to date houden met hun unit
Uit macht der gewoonte heb ik alles via google maps, android auto, gedaan. Zijn er voordelen voor het gebruik van navigatie van de unit?
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Zijn er voordelen voor het gebruik van navigatie van de unit?
Tsja het is macht der gewoonte misschien.
Prive met F4 draai ik met de unit navi
Zakelijk is het een combi van de vaste unit navi en FM erbij voor flitsers en files, en als backup voor de route die ik rij
 

Jo3p

Lid
De Radical is besteld, dus nu proberen de aansluitingen te herstellen en de boel aan te sluiten. Misschien lukt dat niet allemaal in één keer, maar ik heb goede hoop dat audio nog wel gaat werken voor mijn vakantie ;)

Wel net twee nieuwe achterbanden laten monteren, en de garage kon de spanning niet resetten... Nu maar hopen dat de Radical dat kan :thinking:. Of kent iemand een andere truc?
 

Jo3p

Lid
Even een update vanaf het front. Misschien dat iemand hier ooit nog iets aan heeft. Misschien heb ik hier zelf ooit nog wat aan ;)

De Radical R-C11SK1 is binnen. Nu aansluiten. Om dit te doen heb ik een 52-pins QuadLock verlengkabel gekocht en doormidden geknipt. Het idee is om de vrouwtjesconnector te verbinden met de wirwar van draden uit mijn handschoenenkastje.


IMG20230707222040.jpg

Links het overgebleven mannetje, rechts het vrouwtje dat ik moet gaan verbinden met de losgeknipte draden

IMG20230707222222.jpg

Er blijken niet veel draden aangesloten op de QuadLock connector van de Radical. Mooi zo! Zwart-Geel zijn grond en +12v. De witte draden zijn de canbus. Geel bruin is video out (wut?). De overige gekleurde draden zijn + en - van de 4 speakergroepen.

Om de boel een beetje beheerst aan te kunnen sluiten, heb ik een snoerschakelaar op +12v gemaakt

IMG20230707222240.jpg

Die zet ik dus uit, zodat ik pas na aansluiten de spanning er op kan zetten.

Alle overige functionaliteit (USB, HMDI, FM DAB+, WIFI, GPS) is meegeleverd, en kan ik gewoon in de Radical prikken, al die draden hoef ik mogelijk dus niet aan te sluiten.

Morgen, als de tijd het toelaat, sluit ik canbus, speakers en voeding aan. 8+2+2 = 12 draadjes strippen en in de kroonsteentjes stoppen. Dan de auto aan, en dan de schakelaar om. En dan duimen dat het allemaal werkt. En zo ja, hopsakee, op vakantie.

Daarna, alle aansluitingen klemmen en krimpen, zodat het ook een beetje waterdicht en toekomst bestendig is. En als de Radical dan gestolen wordt? Dan klik ik mijn eigen quadconnector los, en sluit ik gewoon de volgende radio aan.

Dat is de theorie, morgen de praktijk :fingers-crossed:
 

Hypodermic

Actief lid
morgen de praktijk
Ik hoop dat het werkt! Zo jammer dat mensen niet van je spullen kunnen afblijven en dan ook nog zoveel kapot maken.
Hoop dat je de kosten kan verhalen op je verzekering?

Edit: Ik zag dat je er helaas niet voor verzekerd bent. Balen!
 
Bovenaan Onderaan