Gestolen en afgeknipt :( Columbus systeem tijdelijk vervangen door standaard radio

Jo3p

Lid
Door je Canton speaker oplossing wat de MOST nodig heeft, zou ik eerder op zoek gaan naar een mooie tweedehandsje. je zal anders de versterker MOETEN vervangen onder je stoel of de most converter gaan aanschaffen.

Het is nu of linksaf of rechtsaf.
Hoi @Vishald , mijn idee was juist om de versterker van de Radical zelf te gebruiken (die zit ingebouwd in de Radical head unit), en de speaker signaalkabels van de canton speakers daar direct op aan te sluiten. Dan omzeil ik eigenlijk het hele Cantonsysteem, en heb ik met die versterker en de most bus niets te maken. Ook niet in de toekomst, want ik kan me voorstellen dat in de loop van de tijd de fabrieksunits meer en meer gewild worden wanneer die stuk beginnen te gaan. Of is dit onmogelijk, en zie ik iets essentieels over het hoofd?

Zowiezo vraag ik me af of het gaat lukken om alle afgeknipte draden te herstellen, dus ook optisch, en of ik een tweedehandsje uberhaupt aan de praat kan krijgen.
 
ik verwacht dat je dan een hoop kabeltjes moet verplaatsen van onder je stoel naar de radio unit. Een Canton systeem is incl subwoofer die apart wordt aangestuurd via de canton versterker, die zal je dan ook moeten missen. Ik denk dat het een hels karwei word, wil je het oem houden, zou ik even je ogen openhouden om een sloop octavia om de complete kabelboom over te nemen. Anders zal je ergens de andere kant van de afgeknipte versie moeten zoeken en deze moeten solderen. De glasvezelkabel kan een glasvezelboer (internet) zo voor je weer samensmelten. Of je neemt de complete kabelboom.
 

VAG-man

Forumguru
@Jo3p ik heb de Radical R-C11VW1 in mijn Superb uit 2010. Ik heb geen Canton, maar wel Soundsystem. Volgens mij is dat de voorloper van Canton. Ik heb in ieder geval ook een separate versterker onder de bestuurdersstoel.

Het was bij mij Plug&Play. Ik ben er nog steeds erg blij mee.
 

Jo3p

Lid
ik verwacht dat je dan een hoop kabeltjes moet verplaatsen van onder je stoel naar de radio unit. Een Canton systeem is incl subwoofer die apart wordt aangestuurd via de canton versterker, die zal je dan ook moeten missen. Ik denk dat het een hels karwei word, wil je het oem houden, zou ik even je ogen openhouden om een sloop octavia om de complete kabelboom over te nemen. Anders zal je ergens de andere kant van de afgeknipte versie moeten zoeken en deze moeten solderen. De glasvezelkabel kan een glasvezelboer (internet) zo voor je weer samensmelten. Of je neemt de complete kabelboom.
Hoi @Vishald , dankjewel voor je toelichting. Ik ben zelf geen audiofiel, dus heb ik de installatie liever wat meer gestandaardiseerd dan OEM, ook al mis ik daardoor wat geluidskwaliteit. Dan kan ik in de toekomst ook makkelijker problemen herstellen. Ik wil de speakerkabels wel netjes aftappen, zodat, als er in de toekomst ontwikkelingen zijn, ik eventueel Canton weer aan kan sluiten.
 

Jo3p

Lid
@VAG-man interessant! Dat is dus een VW Radical die prima functioneert in een Skoda? Dan zou een SK1 dat helemaal moeten doen, gok ik.

Dus jij moest ook het line-level signaal naar onder de stoel trekken? En weet je om hoeveel speakers dat ging / welke versterker je daarvoor hebt gebruikt? Heb je de originele versterker er tussenuit gehaald, en de nieuwe versterker op de bestaande speakerkabels aangesloten?

Veel vragen, maar deze richting klinkt mij letterlijk als muziek in de oren ;)

(Stap 1: nieuwe Radical bestellen (als ik thuis ben), ook een labvoeding besteld om 'm direct te testen binnen. Dan aansluiten in de auto, kijken of het werkt, dan canbus erop, kijken of de functies het weer doen. dan speakerkabel er op om alvast wat audio te hebben, en verder zoeken naar versterker)

Ik zal deze stappen hier documenteren, vanaf volgende week
 

VAG-man

Forumguru
Ik heb standaard 10-speakers. Zes voor en vier achter. Alles is de portieren.
Nee ik hoefde geen extra kabel naar de versterker onder de stoel te trekken. Letterlijk Plug & Play.
Ik heb een jaar later alleen een extra kabel moeten trekken voor een achteruitkijkcamera, maar die is dan ook niet standaard.
 

Jo3p

Lid
Het is inmiddels anderhalve maand later, dus de hoogste tijd voor een update, misschien dat ik daar iemand anders in de toekomst nog mee kan helpen.

Ik heb na mijn vakantie een Radical C11SK1 besteld, en ontvangen, maar die zag er uit alsof hij tweedehands was. Doos beschadigd, Snoeren los in de doos, plastic op het scherm er al eens af geweest. Toch maar aangesloten, maar geen enkel teken van leven. Contact gehad met support van Radical (niet heel behulpzaam) en geleerd dat de unit gewoon moet booten als je +12 batterij en massa aansluit. Niets dus, kortom: retour.

Even blijven liggen, maar vorige week een nieuwe Radical besteld en ontvangen. Deze ziet er wel netjes uit. Voordat ik 'm in de auto aansluit, besluit ik 'm eerst rustig thuis testen op mijn labvoeding. Tot mijn grote verbazing weer geen enkel teken van leven... Van alles geprobeerd, maar niets. Contact gehad met de dealer, die denkt dat de unit defect is en stuurt een retour label.

Vanavond toch nog even kijken. Het valt me dit keer op dat de unit een ACC aansluiting heeft, die niet aangesloten is op de QuadLock, maar op de canbus decoder. Ook gaat +12 batterij en massa naar de canbus decoder. Ik besluit 12v op ACC te zetten, en de decoder weg te laten, en warempel! Hij boot!

Kortom: bij normale aansluiting, regelt de canbus decoder 12v op ACC, door (neem ik aan) te luisteren naar een seintje dat de auto op het contact gaat. Hierdoor zal de unit booten. Vervolgens zal hij ook worden uitgezet via de canbus. Wat de fabrikant mij heeft verteld, klopt dus niet, de unit zal niet booten zonder werkende canbus, maar wel door direct 12v op de ACC te zetten.

Morgen of overmorgen maar eens aansluiten op de auto met de canbus en zien wat er gebeurt... wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt:

Pindasaus

Forumguru
Goed gevonden. Dat is niet gek hoor, VAG gebruikt al een tijdje de canbus om de radio in te schakelen. Als ik het goed heb, is er op die plek in de auto niet eens een geschakelde 12V beschikbaar.
 

EdK

Forumguru
Waar voorheen in de stekker van de radio een geschakelde en een constante 12VDC zaten en je soms die twee om moest draaien om het geheugen van de radio werkend te houden ( zender opslag )
Heden ten dagen werkt men met 2x 12VDC in de stekker achter de Radio (media) unit. en word de unit in en uitgeschakeld door het canbus systeem.
Heb je dus een geschakelde 12VDC draad nodig voor je radio (mediaunit ) dan zal je die ergens vandaan moeten halen en voorkeur is om te kijken of je nog een lege aansluiting in de fusebox hebt zitten.
En neem daar dan een 2,5mm² soepele draad voor...
 

Jo3p

Lid
We zijn alweer 2 maanden verder, ik heb hier veel te weinig tijd voor, maar er zijn weer wat mooie ontwikkelingen.

Ik had een quadlock 52 pin verlengkabel gekocht en doorgeknipt. Nu heb ik alle draden verwijderd die door de head unit toch niet worden gebruikt:

ADCreHd-obhF-GdFITqf7IjaV0LCPkOLFJ-3tfPD94lpIPRPjacj9NW0Dg0QsWEtE_N3twGEg830UupT2yYMtnHQRUMfFMq09apeiVLjWql8LbSQAzBq7MylV2Jg6Fzff0TdnPKaScunYu2WwcXtsqJV41kachCNFl3ha0OwmlGdplwx-DFBYFdAezxmBlqKWivNa-WjUkbpbddbrwCXwnqB-a_O9yCfFrQRB-S4iOqPcBiDEh3-CvO6fFoK5NZ8IcWQCnslLcpfnYvzNOSmNadYtJb4MTan5Dr2qDUek64_U7hljTDProG9CQyhr_d7sdMXT_IQfKvVoEY8IxFnTxQDsWtoDLQ68oRIM0sioiaCoAkjrCYH8XHUAJRCJXXwtngdxZWW0r3XGkyXEEUN-00j_Mjb7RagaHp-BS5mJSoAN5I89tovI-gAvTvWmthrC4B3DZ3meqP93jmXVsbDz5tZ_--LoazZh9lPcIiW_fs2ZkyNVTJY4tutbQ5xgmjoZDf7GtkmKsj8JaT26W4bzd-G1BO-1vvdk5YCvstC8Z917C_WS_UnlAy1hcjtIvRkW0bpjnsAgLDuI5SvfiCEw_AnTphPSpcz8bx0KZIrCzOwlcoFd16cypdwR-fRhFpdltp4APb5RRaYhf4nfPgZ5yr90YtMXzQHTr-Zm4T4MTqqrClnv4beLjdr0UPCtYbCJSqsz7hv0qCx7c7vkJn4PTZSoZoEiWZNDLgTITC8x0JDsMgPMBi5Z6RRLXZVPHORRp6Rs_UjzYaJp0aATqemxpMB-_NnuaCstvTjUPsZ2JHwGy32MlAH3lp4YLwXCpkYWUSPau3Tpttleii56EG5rmbqcAIO60rOeEL4mDlGfo_j2PgP3iOT9NJOa6UVN7YI5VvOiyW3fUgipr3UvfTE4KqjMW8=w1956-h882-s-no-gm


De groene stekker kan er in zijn geheel uit. De blauwe stekker heeft twee gebruikte pins voor (denk ik) achteruit-rij-camera. Die ga ik nu toch niet installeren, dus hopsakee, eruit. Wel bewaren. De grijze stekker bevat canbus. De overige draden heb ik er uit getrokken. Met beleid. De 6 grote draden zijn ook niet aangesloten, en die heb ik er aan de voorkant uitgetrokken. Met minder beleid. Nu is alles ineens een stuk overzichterlijker:

ADCreHf55941r4KTtHw8hJukvle0k9whrRDlrkpk2o7IjkXanTfpxTJyb6ueYzGvK-ZtDHYucKiHdNeR4eO9z7AOhNTO3NOLzxwB8NYIIm8MbzEfrerS3HFNGsKpJjxe6XZEO2EizybZjtU5NKYJP-iKwTjM7ArjMAM6ZC4n6lJPEiNmM8gO9n3D43wh_UCpWjPHwpf4CmZhXLBX9aB-PnQyR_v4THssy8AUWPAPl1kdBT3beTM3mLfxDygopJKb5UyPzFbRJUo1WZRf2nNFddLp2GK1BmJRzf9NxeG6XVOOP9zDQv_z4H3ogHFaSMZ0m7g7ghCipPd0THw1zcOWKDU7TUrGE6ZfzXAkj1zcLy-geOCQalh-Uw4hCHSsI9Ow6x2AdTI6MgbVSPeiM9Al0GvKSfD05I-mSqJ_No8q_JF4BQRot38ORi_d6CTmpsNniqRJ6TilW8RjSwqKlYdloUjZ-kOnzSocqULXQvunD82MxiOGCoHz5wZO5DSxhhLMhZPM299awf86F4PdJzb_E9u3J18tLqQP402degThdG3hcvkcT4FmfoN2dOCjOx9aPwTw3FUt94Y6j60Q6PiswGNdBZvjD3MiOx0Lu3r7u_m8iKv7u371yvAglFBgXPRco3bBuG9rWlPXfL63dQsCFuoQA_pGzHSdObhmDmVp2Vfl18WJZPhbXZOwpRtXAqdqddBR49MFJKDfCkcC0iUDUj-h8-QfgDP64YsmBZTdW7pvtRTkSfTGacyRmx1J_r5EbqKq6Vz05erPRGC5FqkyjhPUT6O1gYdUB4FP_sWBAJh0clRM92SRJllJjCZT-ZJ0izM0_h7w9c6EOzJ7l4vXYyPvCsrtJYpmC0maTNh5MOGT-CZRsROzx1ifiFt9riuK8tNeGVhEdHEtC8gmJUhHKCeNFLE=w1956-h882-s-no-gm


ADCreHdBn6EM1VCJBdEHQf4Zcsf_bvNsz6SgmAEDGHgGMTRA9LoOSKPNMuCkwvIzp9KhSfGvN2tQ9Wg9OEfBV2w0uHYuqrPG-BDVuMAPdQnrXAnRtZj0M92Xuvu8nZ1FJm29TEibGlc7Vpsc_oSU6Por692J9qHQKCJQbd5RtsEe5yPL32dgtRF7LZOQTxwsTm-ww0FW53IIYR-w8B1L5gYWnp5y4a-Mwp2Qu0swekU4zYDV3pu_-MqhkSedxDo2RLp5r_NQD9Y69e_PPCrtmn-KSXwKdlR-CkXRDf0N1iWhou1Tv46ldFXSt6CkOB7FsOl_0oxGmQ-_UaLfXh_IM-xlU_Bmc5oN1HYhOslxRPR68rrGNgay560l-ikT-tDV-PVTsNJI0iKvx4C-oZ9cUHnagtFicT_ZPuyu_wp8bRPZAQzezglBjXa466M3Zp5ATjgrXUsB5iKlo0_e9JBiB70gC0tofP1ILXq0ABl5_k_fW3K8mxGLFYSOElxxc4Ogpd2VqJ1ZM9jSLBUsA0ESL4VS7ub_A-qFD_6ygMdvIdbBVdW1Hz6LqaGNlwQchrsXbvNdHG4MqzrYHV0hOaqJNp2U_TikW3JeALcnkaVljJgDwVWPpuP3U7xXxjD6CT2wMaenJjc0_JrO2NoAPutPIw-YMKi0YQxn4id5BHdBRI_ytCvJ8skOUH9T1miqx28GCi_P2vA8OY8mLBLS5vZj8iQKvWkc3X7KlGL0FdQ9xzju_aFdm3to6cOwtT94wEC5lw4tr5-2BNZe-YSO3gSbPYhCJUurvBKLCvXs7v-awL7vc3AhBrdj_0mgBBOzBWdjbL7LPrqSELsGEhYeDQmCNZpyuRd7QScj_7eBVtiJoGP5iwuIsStVoFbs0NjvnhJHujT54vppKwd6sLkcmviiCX39NW4=w1956-h882-s-no-gm


We hebben geel (+12v continu) en zwart (massa). Geel (canbus low) en bruin (canbus high). En de 8 draden voor de speakers. Die heb ik later nog nodig, dus mogen blijven zitten. (Ik had het columbo systeem met canton, glasvezel over MOST bus)

Zoals eerder beschreven: de head unit luistert naar canbus om op te starten en af te sluiten. Heel onhandig als je zeker wilt weten of de radio uberhaupt wel functioneert, en je niet weet of je canbus kapot is. Foefje: ik maak een bruggetje tussen 12v naar de canbus (geel), en 12v uit naar de head unit (rood). Hierdoor start de radio gewoon op als je er stroom op zet. zo ziet daarmee mijn canbus decoder connector er uit:

1699192239386.png

(Op de foto niet zichtbaar, maar die is een brug van geel naar rood)

Als ik nu mijn quadlock connector aansluit op de afgeknipte draden, beginnen we ergens te komen. Eerst voeding. De zekering voor de radio is bij het stelen doorgebrand, en dat komt handig uit, want dan kan ik er even een schakelaartje tussen zetten, zodat ik niet steeds de acuu hoef af te koppelen

1699192360444.png

Bruin is massa, en mag naar zwart. Oranje-rood is 12v continu, en mag naar geel. De blauwe draad zit er tussen waar een schakelaartje aan zit.

1699192640491.png

dit is canbus. Oranje-paars is canbus high en mag naar bruin. oranje-bruin is canbus-low en mag naar geel. Delighfully confusing. Oja, de kroonsteentjes zijn tijdelijk. Als alles werkt, dan soldeer en krimp ik de hele boel netjes vast.

De draden wurm ik vanuit het handschoenekastje naar de middenconsole, en ik sluit voor nu "de grote stekker" aan, usb en audio uit. Canbus decoder aankoppelen, schakelaartje aan. Contact van de auto aan, 5 seconden zweten, en...

1699192848999.png

Hulde! De unit communiceert met de auto. Ik kan ein-de-lijk mijn TPMS melding van de banden resetten en de klok gelijk zetten. Ik heb eigenlijk alleen maar interesse in Android Auto, voor muziek, gps, etcetera, dus voor nu sluit ik nog geen antennes aan. Komt later wel.

De auto is ineens een volkswagen golf geworden, maar ik kan tenminste wel weer zien met welke bumper ik tegen een paaltje aan ga rijden :)

1699192993822.png

En ook direct maar een hufter-proof beveiligingssysteem ingebouwd. Niemand die deze radio meer zal stelen. Oja, ook de auto meteen maar even goed verzekeren vanavond ;)

1699193044179.png

Zijn we klaar? Nee, zeker niet. Geen audio. Ik heb een speakertje aangesloten op de aux uitgang, maar die werkt nog niet. Geen idee waarom, volgende keer naar kijken. Daarnaast alle antennes nog niet aangesloten.

Nu voorbereiden op de speakers. Na eindeloos zoeken een passende connector gevonden voor mijn Canton radio.


Die ga ik bestellen, en dan koppel ik die op de versterker. Dan heb ik, als het goed is, 8 uitgangen naar de speakers, die ik op de radio kan aansluiten. Zonder iets door te knippen of te beschadigen. Dat is de volgende stap, en die zal ik hier weer delen.

(Het lijkt hier nu alsof dit heel soepel ging, maar dat is natuurlijk niet waar. Ik heb alles eerst wel eens verkeerd aangesloten, en onhandig gedaan)

Tot de volgende keer!
 

Frup

Forumguru
Lekker bezig geweest!
Persoonlijk zou ik er nooit aan beginnen. Des te moediger vind ik wat je hier doet.
Chapeau!
 
  • Leuk
Waarderingen: Jo3p

Jo3p

Lid
Dankjewel voor de tip :) ik heb dit overwogen, maar heel youtube staat vol met filmpjes waarbij dit als een soort doodzonde wordt beschouwd, dus nu durf ik niet meer ;) Het is nu een beetje een sport geworden om dit zo netjes mogelijk op te lossen. Maar misschien dat ik de draden wel gewoon vlecht in plaats van soldeer (heb mooie patroontjes gezien) en vervolgens nog even krimp. Inderdaad weinig zin in tin op de stoelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Www0
Ziet er goed uit Jo3p!
Tipje mijner zijds vervangen die kroonstenen.
Zijn mooie alternatieve voor vandaag de dag waarbij solderen de beste is.
Mocht je geen tin op je stoelen willen heb je vandaag de dag krimpkousjes met soldeertin erin verwerkt.
Draaden twisten hoesje er over heen en warm maken met een brandertje/ heatgun.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jo3p

Jo3p

Lid
Ziet er goed uit Jo3p!
Tipje mijner zijds vervangen die kroonstenen.
Zijn mooie alternatieve voor vandaag de dag waarbij solderen de beste is.
Mocht je geen tin op je stoelen willen heb je vandaag de dag krimpkousjes met soldeertin erin verwerkt.
Draaden twisten hoesje er over heen en warm maken met een brandertje/ heatgun.

Dankjewel voor je tip! Ik ken ze inderdaad, en heb wat wisselende ervaringen gelezen en gezien, maar ik ga het er mee proberen. Wel met een heatgun, niet met een aansteker. Meteen een mooie reden om een heatgun te kopen :D kan ik namelijk ook mooi mijn oude 8-bit computers mee repareren :LOL:
 
Bovenaan Onderaan