Geschikte kilometerstand / leeftijd O3PL

Kuhn

Lid
Ik rij al 13 jaar rond in een Peugeot 106 die weigert de geest te geven. Fantastisch autootje, maar met een vrouw en straks twee kinderen wordt het toch wel erg krap. Het wordt tijd voor een grote-mensen-auto.

Na een hoop vergelijken en proefrijden ben ik toch wel een beetje verliefd geworden op de O3FL. Heeft voor mij alles wat ik zoek in een auto, zonder dat werkelijk elke functie achter een touch interface is weggepropt. Ondanks dat mijn 106 een automaatje is wil ik toch weer handbak gaan rijden, deels omdat ik toch wel een beetje huiver van de DSG verhalen die hier en elders rondgaan. En verder benzine, het liefst een combi maar ik moest zeggen dat de hatchback me ook wel beviel toen er eentje proefreed.

Dit is voor mij de eerste keer dat ik serieus geld ga neerleggen voor een auto, en ik vraag me toch een beetje af wat wijsheid is. Je ziet een hoop ex-lease benzine Octavia's die 140K-160K hebben gelopen voor rond de 12000-15000 euro. Hoe lang gaat zo'n auto nog mee? Ik ben van plan om er toch wel een jaartje of 8 in te gaan rijden. We rijden niet superveel, ergens tussen de 5000 en 10000 per jaar. Een aanzienlijk deel daarvan zijn korte ritjes. Al sluit ik niet uit dat we met zo'n auto wat vaker op pad gaan omdat het kan.

Ik twijfel wat wijsheid is. Nog meer geld neerleggen voor eentje met net een ton op de teller of voor een wat hogere kilometerstand gaan. En in hoeverre speelt de leeftijd nog mee (ze komer allemaal uit 2017-2020 natuurlijk) ? Ik hoop dat iemand hier iets zinnigs kan zeggen en deze twijfelkont een duwtje in de juiste richting kan geven. Dan kan ik over een tijdje hier mijn nieuwste aanwinst posten :)

Antera

Donateur
Je kan nooit in een motor kijken of anders. Auto;s die veel snelweg kmters hebben gereden zijn het beste en hebben het minste geleden.

En elke auto is een gok.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Heb je hier al eens gekeken Koen?
Geeft een idee van wat er kan met zo'n auto.
Welkom overigens!

Jessedew

Forumguru
Welkom.

Zelf in een O3 eerste generatie gereden, van 135-208k, boven de 200.000 is die zeker nog niet versleten, maar kan je wel kosten verwachten. (daarom ook weggedaan) Daarvoor eigenlijk niets spannends gehad (onderhoud kost sowieso wel geld uiteraard)

Als je een O3 FL kunt scoren met rond de 100.000 km, uit 2017-2020 heb je denk ik een goede koop, dan heb je met een beetje geluk alleen onderhoudskosten.

Het zal er ook vanaf hangen of je van plan bent om ooit met een caravan te gaan rijden, anders is een 1.0 een prima keus. De 1.0 is in elk geval vollop verkrijgbaar en ook nog altijd een enorme stap tov een 106 (en ik reed ooit ook jarenlang in een Aygo dus ik weet wat het is ;) )

Wil je meer PK dan moet je kijken voor een 1.4.

Ik zou, mits je het geld hebt, eerder een auto met wat lagere km stand kopen die 3.000 duurder is dan een met een hogere km stand. Dan kom je qua kosten gewoon eerder aan de beurt.

met 16 a 17k kan je echt een goede Octavia scoren die zeker nog 8 jaar mee zal gaan.

Laatst bewerkt:

Kuhn

Lid
Heb je hier al eens gekeken Koen?
Geeft een idee van wat er kan met zo'n auto.
Welkom overigens!
Dit lijstje had ik gevonden ja, leuk om te zien! Het zegt natuurlijk weinig over wat voor kosten daar allemaal bij komen kijken, maar het geeft wel wat vertrouwen :)

Welkom.

Zelf in een O3 eerste generatie gereden, van 135-208k, boven de 200.000 is die zeker nog niet versleten, maar kan je wel kosten verwachten. (daarom ook weggedaan) Daarvoor eigenlijk niets spannends gehad (onderhoud kost sowieso wel geld uiteraard)
Ik zie mezelf niet zo snel een caravan trekken, misschien af en toe een fietsendrager of een aanhangertje van de bouwmarkt. Dus met een 1.0 moet ik het prima redden. Overigens heeft mijn 106 een 1.6 dus dat ding heeft nog verbazingwekkend veel pit. Zuinig is ie dan weer niet...

Wat zat er voor jou aan te komen rond de 2 ton als ik vragen mag?

JeSko

Forumguru
Rond de 2 ton mag je je verwachten aan de, vaak, tweede nieuwe waterpomp die erin moet, die zijn berucht slecht bij Volkswagen auto's, ook gaan er wel eens dingen slijten onderin, maar dat is bij elk merk, toch vind ik persoonlijk de onderstellen van VAG niet denderend, bij mijn vorige zijn o.a. de toplagers al vervangen met de montage schroefset destijds, die toplagers slijten echt hard bij VW, en bij de huidige heb ik o.a. beide achterste draagarmen compleet moeten laten vervangen, ook vooraan slijten de draagarmen en alle ophang gerelateerde zaken wel vrij snel.

Verder zijn het betrouwbare auto's, de 1.0 motor is echt betrouwbaar gebleken ook overigens, ben zelf geen fan van zo'n kleine blokken (3cylinder) maar menig forumlid heeft al 200.000 km op zo'n 1.0 gezet en trekt er dan nog eens regelmatig een caravan mee door de Pyreneeën, en je hoort zelden wat misgaan bij die blokjes, dus ze zijn echt betrouwbaar.

Je zegt zelf al geen DSG te nemen, dus eventuele "dsg 7 met droge koppelingsplaten" problemen vermijd je al, de hanbakken zijn niet leuk ofzo bij VW maar wel betrouwbaar.

Imo kan je je aan een facelift O3 met tussen de 100-150.000 km weinig pijn doen, kijk wel uit of de distributie riem al is vervangen, dan ben je al van die vaste oh-kost af.

Succes!

hemi24

Forumguru
Distributieriemen zijn al jaren geen issue meer om rekening mee te houden, tenzij je een wagen koopt die al dik 2 ton gelopen heeft…

Jessedew

Forumguru
Wat zat er voor jou aan te komen rond de 2 ton als ik vragen mag?
uiteraard, don't blame kleine autootjes ;)
Bij mij ging er weinig stuk tot 200.000 km, af en toe een sensor die de geest gaf. Ik heb er zelf wat kleine dingen aan verholpen. (sensor achter de spiegel, start stop knop vervangen die versleten was.) Bij mij lekte de waterpomp bij 200.000 km, die laten vervangen, distributie moet met 240.000km en de koppeling cilinder had zn beste tijd gehad, (bleef een keer hangen, reed er ook mee met een caravan) na vervangen van de waterpomp bleef er nog altijd koelvloeistof ergens verdwijnen. Redenen voor mij (distributie en naderende koppelings problemen) om m weg te doen.
Verder kraakt de ophanging, maar kan die oud mee worden.
Die van mij is geexporteerd en waarschijnlijk showt er nu iemand in het Oostblok zijn prachtige Octavia daar op een forum :ROFLMAO:

Maar ik vond het echt een fijne auto, heb ook overwogen om de O3 FL te kopen, uiteindelijk niet gedaan. Maar als je er 1 koopt met niet al teveel kilometers, heb je zoals gezegd, waarschijnlijk een prima vrijwel zorgeloze auto, nooit pech onderweg gehad.

Bovenaan Onderaan