Geluidsniveau tijdens rijden

Hoeveel decibel neem je waar in het interieur tijdens het rijden (100 km/uur)


  • Totaal aantal stemmers
    7

Pendragon

Forumguru
Als de motorkap dicht is hoor je er haast niks van en in de auto al helemaal niet (gelukkig). Het klinkt heel hard, maar eigenlijk klinkt het als een naaimachine :)
 

turboturbo

Forumguru
Klopt; het vergelijk met de buurmans 1.2TDI ging op als hij de wijk ingereden komt.... :tegek: vs. bij die 1.4TSI als de mic letterlijk onder de motorkap hangt...
 
Laatst bewerkt:

michelover

Forumguru
@laagvlieger, komt door het hoger afrol geluid bij deze Superb's door 225/40/18 banden. Verwacht dat een Superb zonder verlaging en met standaard banden ook een lager geluids niveau heeft.
 
Mijn auto staat op michelin primacy hp 205/55/r16. Mede gekozen vanwege het lage afrolgeluid. Op banden bezuinig ik in principe ook niet gezien het het enige contact met de weg is.
 

andrehj

Forumguru
Volgens mij slaat deze test zo nergens op, omdat er een drietal zeer storende variabelen zijn:
  1. Wat is de nauwkeurigheid van de gebruikte app? Hoeveel verschillen Iphones onderling? Zonder geijkte decibelmeter kun je zo'n meting echt niet doen.
  2. Iedereen rijdt op verschillende bandenmerken/types/maten, die allemaal verschillende afrolgeluiden produceren (en dat is wat bij mij bij 100 km/h overheersend is).
  3. De test wordt gedaan op verschillend wegen (en dus soorten asfalt) die allemaal een verschillend afrolgeluid geven), en zoals al gezegd, rond 100 km/h is het afrolgeluid (bij mijn S2 althans) overheersend.
  4. (Misschien bij diesels) zou het zo kunnen zijn dat je bij 100 km/h de motor hoort.
  5. (Misschien pas bij hoge windkrachten) Afhankelijk van of je mee- of tegenwind hebt, hoor je meer of minder windgeruis (wellicht zelfs ook nog wel afhankelijk van de windrichting).
Kortom: zo'n test kun je alleen maar doen met een geijkte meter, op dezelfde weg, met dezelfde banden, onder dezelfde weersomstandigheden en met liefst ook nog een gelijke motorisering. Daarom heb ik bewust de test niet ingevuld.

Voor mijn werk doe ik dagelijks metingen en de grootste uitdaging hierbij is telkens weer om de storende variabelen weg te nemen, zodat er een valide en reproduceerbaar resultaat uit komt.
 
Andrehj je hebt helemaal gelijk en ik begrijp ook als het je werk is dat dit soort verzoeken tenenkrommend kunnen zijn ;) ik was eigenlijk vooral benieuwd of er grote afwijkingen zijn met andere Superb's. Met google kon ik hier eigenlijk niets over vinden.
 

andrehj

Forumguru
Toch wilde ik zelf ook nog eens het geluidsniveau in mijn auto bepalen. Ik daarvoor bedacht om met de (geijkte) geluidsmeter van mijn werk de app in mijn telefoon rond de 70 dB te ijken en daarna in mijn auto te gaan meten. Helaas heb ik er op mijn werk steeds geen tijd voor, of ik denk er op het juiste moment niet aan.

Overigens zijn er wel tests op internet beschikbaar waarin netjes het geluidsniveau van auto's wordt gemeten. Hier bij de ADAC bijvoorbeeld staan drie testresultaten van Combis (incl. geluidsdrukmetingen) van een 1.8 TSI Elegance, een 1.6 TDI Greenline en een 2.0 TDI Elegance.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan