christiand
Lid
Ik ben nu zo'n 7 weken in het bezit van een Skoda Superb II uit 2009 met 80000 KM op de teller. Deze 7 weken zijn niet geheel vlekkeloos verlopen en er zijn nog steeds problemen.
De dealer heeft inmiddels het volgende al uitgevoerd:
- Nokkenas versteller en ketting vervangen (Bekende TSI probleem. Ketting was al helemaal opgerekt)
- Speaker modificatie in de portieren. (Basgeluid resoneerde erg snel in de portieren al stond deze laag in de equalizer)
Openstaande punten:
- Binnen de eerste kilometer rijden komt de melding "Oil pressure, engine off" rode melding op de DOT matrix
- Tankklep wil niet meer ontgrendelen
Daarnaast is er ook al veel onderzoek geweest naar de PDC weergave op het Columbus display dat niet meer wordt weergegeven na de montage van een trekhaak. Dit krijg men echter niet voor elkaar, dus dit hebben we qua onderzoek gestopt. De PDC werkt qua piepgeluid gelukkig wel goed.
Maar na mijn opsomming van problemen en frustratie geuit te hebben wil ik jullie iets vragen. Ik heb het gevoel dat na de reparatie van de nokkenas versteller, ketting en speakermodificatie het geluidsniveau behoorlijk is toegenomen tijdens het rijden. Het omgevingsgeluid en het afrolgeluid van de banden dringen veel meer door in het interieur. Geluid waarneming is natuurlijk subjectief en ik ben me ook bewust dat met alle problemen die geconstateerd zijn dat ik extra scherp ben om andere mogelijke problemen waar te nemen. Dit gaat soms ook in je hoofd zitten. Ik heb de dealer ook gevraagd of zij iets met isolatie tijdens de reparaties gedaan hebben, maar mij werd verteld dat dit niet het geval was. Er zou zelfs extra isolatie in de portieren geplaatst zijn tijdens de speaker modificatie.
http://eastwoodamps.com/geluid en decibel.html
dB(A) / beleving en voorbeelden
0 = Hoor drempel
10 = Net aan hoorbaar, normale ademhaling, vallend blad
20 = Radiostudio, boom blaadjes in de wind, fluisteren op 1.5 m
30 = Erg stil; Bibliotheek (30-40 dB), zacht gefluister op 5 m, opnamestudio
40 = Huiskamer, slaapkamer, rustig kantoor, rustige woonbuurt, vogels bij
zonsopkomst, zacht geroezemoes in een klas
50 = Rustig, licht autoverkeer op 30 m, eigen kantoor kamer, regen, koelkast,
55 = Koffiezetapparaat, elektrische tandenborstel (50-60 dB)
60 = Indringende airconditioning (50-75 dB), normale conversatie, wasmachine
(50-75 dB), vaatwasser (55-70 dB), naaimachine, wasdroger,
pianospel (60-70 dB), F16A straaljager op 6000 m hoogte (59 dB)
70 = Storend bij telefoneren. Verkeer op de snelweg, druk kantoor,
elektrisch scheerapparaat (50-80 dB), stofzuiger (60-85 dB),
geluid van hard staande TV, auto op 15 m, fortissimo zingen op 1 m afstand
75 = Elektrische mixer, koffiemolen (70-80 dB), druk restaurant (70-85 dB), F16A
straaljager op 3000 m hoogte (74 dB)
80 = Hinderlijk. Wekker alarm op 0.7 m, haardroger (60-95 dB), rumoerig kantoor,
zwaar verkeer (80-85 dB) op 15 m, toilet doorspoelen (75-85 dB), deurbel,
rinkelende telefoon, fluitende ketel, gemotoriseerde maaimachine,
machinaal handgereedschap, pneumatisch gereedschap op 15 m,
kamermuziek orkest (75-85 dB), klassieke gitaar van dichtbij
85 = Handzaag, mixer met ijs (83 dB), foodprocessor (80-90 dB),
F16A straaljager op 1500 m hoogte, geluid van vliegtuig door de
geluidsbarrière (80-89 dB)
Ik ben mij bewust dat een iphone decibel meter app niet de meest betrouwbare meter is, maar deze gaf bij het rijden al snel 75 decibel aan wanneer ik 60 km per uur rijd en toenemend naar mate de snelheid. Ook viel het mij op dat het bandengeluid bij verschillende type asfalt op de snelweg aanzienlijk verschilt.
De gebruikte app is Decibel 10th en getest op een iphone 4. De telefoon heb ik op het afdekklepje van de bekerhouder tussen de voorstoelen geplaatst.
Nogmaals het is subjectief, maar zouden er misschien anderen zijn die ook een meting willen proberen. Daarnaast zijn er plekken die ik zelf makkelijk kan controleren of de isolatie nog goed is?
De dealer heeft inmiddels het volgende al uitgevoerd:
- Nokkenas versteller en ketting vervangen (Bekende TSI probleem. Ketting was al helemaal opgerekt)
- Speaker modificatie in de portieren. (Basgeluid resoneerde erg snel in de portieren al stond deze laag in de equalizer)
Openstaande punten:
- Binnen de eerste kilometer rijden komt de melding "Oil pressure, engine off" rode melding op de DOT matrix
- Tankklep wil niet meer ontgrendelen
Daarnaast is er ook al veel onderzoek geweest naar de PDC weergave op het Columbus display dat niet meer wordt weergegeven na de montage van een trekhaak. Dit krijg men echter niet voor elkaar, dus dit hebben we qua onderzoek gestopt. De PDC werkt qua piepgeluid gelukkig wel goed.
Maar na mijn opsomming van problemen en frustratie geuit te hebben wil ik jullie iets vragen. Ik heb het gevoel dat na de reparatie van de nokkenas versteller, ketting en speakermodificatie het geluidsniveau behoorlijk is toegenomen tijdens het rijden. Het omgevingsgeluid en het afrolgeluid van de banden dringen veel meer door in het interieur. Geluid waarneming is natuurlijk subjectief en ik ben me ook bewust dat met alle problemen die geconstateerd zijn dat ik extra scherp ben om andere mogelijke problemen waar te nemen. Dit gaat soms ook in je hoofd zitten. Ik heb de dealer ook gevraagd of zij iets met isolatie tijdens de reparaties gedaan hebben, maar mij werd verteld dat dit niet het geval was. Er zou zelfs extra isolatie in de portieren geplaatst zijn tijdens de speaker modificatie.
http://eastwoodamps.com/geluid en decibel.html
dB(A) / beleving en voorbeelden
0 = Hoor drempel
10 = Net aan hoorbaar, normale ademhaling, vallend blad
20 = Radiostudio, boom blaadjes in de wind, fluisteren op 1.5 m
30 = Erg stil; Bibliotheek (30-40 dB), zacht gefluister op 5 m, opnamestudio
40 = Huiskamer, slaapkamer, rustig kantoor, rustige woonbuurt, vogels bij
zonsopkomst, zacht geroezemoes in een klas
50 = Rustig, licht autoverkeer op 30 m, eigen kantoor kamer, regen, koelkast,
55 = Koffiezetapparaat, elektrische tandenborstel (50-60 dB)
60 = Indringende airconditioning (50-75 dB), normale conversatie, wasmachine
(50-75 dB), vaatwasser (55-70 dB), naaimachine, wasdroger,
pianospel (60-70 dB), F16A straaljager op 6000 m hoogte (59 dB)
70 = Storend bij telefoneren. Verkeer op de snelweg, druk kantoor,
elektrisch scheerapparaat (50-80 dB), stofzuiger (60-85 dB),
geluid van hard staande TV, auto op 15 m, fortissimo zingen op 1 m afstand
75 = Elektrische mixer, koffiemolen (70-80 dB), druk restaurant (70-85 dB), F16A
straaljager op 3000 m hoogte (74 dB)
80 = Hinderlijk. Wekker alarm op 0.7 m, haardroger (60-95 dB), rumoerig kantoor,
zwaar verkeer (80-85 dB) op 15 m, toilet doorspoelen (75-85 dB), deurbel,
rinkelende telefoon, fluitende ketel, gemotoriseerde maaimachine,
machinaal handgereedschap, pneumatisch gereedschap op 15 m,
kamermuziek orkest (75-85 dB), klassieke gitaar van dichtbij
85 = Handzaag, mixer met ijs (83 dB), foodprocessor (80-90 dB),
F16A straaljager op 1500 m hoogte, geluid van vliegtuig door de
geluidsbarrière (80-89 dB)
Ik ben mij bewust dat een iphone decibel meter app niet de meest betrouwbare meter is, maar deze gaf bij het rijden al snel 75 decibel aan wanneer ik 60 km per uur rijd en toenemend naar mate de snelheid. Ook viel het mij op dat het bandengeluid bij verschillende type asfalt op de snelweg aanzienlijk verschilt.
De gebruikte app is Decibel 10th en getest op een iphone 4. De telefoon heb ik op het afdekklepje van de bekerhouder tussen de voorstoelen geplaatst.
Nogmaals het is subjectief, maar zouden er misschien anderen zijn die ook een meting willen proberen. Daarnaast zijn er plekken die ik zelf makkelijk kan controleren of de isolatie nog goed is?