Geluidsniveau tijdens rijden

Hoeveel decibel neem je waar in het interieur tijdens het rijden (100 km/uur)


  • Totaal aantal stemmers
    7
Ik ben nu zo'n 7 weken in het bezit van een Skoda Superb II uit 2009 met 80000 KM op de teller. Deze 7 weken zijn niet geheel vlekkeloos verlopen en er zijn nog steeds problemen.

De dealer heeft inmiddels het volgende al uitgevoerd:
- Nokkenas versteller en ketting vervangen (Bekende TSI probleem. Ketting was al helemaal opgerekt)
- Speaker modificatie in de portieren. (Basgeluid resoneerde erg snel in de portieren al stond deze laag in de equalizer)

Openstaande punten:
- Binnen de eerste kilometer rijden komt de melding "Oil pressure, engine off" rode melding op de DOT matrix
- Tankklep wil niet meer ontgrendelen

Daarnaast is er ook al veel onderzoek geweest naar de PDC weergave op het Columbus display dat niet meer wordt weergegeven na de montage van een trekhaak. Dit krijg men echter niet voor elkaar, dus dit hebben we qua onderzoek gestopt. De PDC werkt qua piepgeluid gelukkig wel goed.

Maar na mijn opsomming van problemen en frustratie geuit te hebben wil ik jullie iets vragen. Ik heb het gevoel dat na de reparatie van de nokkenas versteller, ketting en speakermodificatie het geluidsniveau behoorlijk is toegenomen tijdens het rijden. Het omgevingsgeluid en het afrolgeluid van de banden dringen veel meer door in het interieur. Geluid waarneming is natuurlijk subjectief en ik ben me ook bewust dat met alle problemen die geconstateerd zijn dat ik extra scherp ben om andere mogelijke problemen waar te nemen. Dit gaat soms ook in je hoofd zitten. Ik heb de dealer ook gevraagd of zij iets met isolatie tijdens de reparaties gedaan hebben, maar mij werd verteld dat dit niet het geval was. Er zou zelfs extra isolatie in de portieren geplaatst zijn tijdens de speaker modificatie.

http://eastwoodamps.com/geluid en decibel.html
dB(A) / beleving en voorbeelden
0 = Hoor drempel
10 = Net aan hoorbaar, normale ademhaling, vallend blad
20 = Radiostudio, boom blaadjes in de wind, fluisteren op 1.5 m
30 = Erg stil; Bibliotheek (30-40 dB), zacht gefluister op 5 m, opnamestudio
40 = Huiskamer, slaapkamer, rustig kantoor, rustige woonbuurt, vogels bij
zonsopkomst, zacht geroezemoes in een klas
50 = Rustig, licht autoverkeer op 30 m, eigen kantoor kamer, regen, koelkast,
55 = Koffiezetapparaat, elektrische tandenborstel (50-60 dB)
60 = Indringende airconditioning (50-75 dB), normale conversatie, wasmachine
(50-75 dB), vaatwasser (55-70 dB), naaimachine, wasdroger,
pianospel (60-70 dB), F16A straaljager op 6000 m hoogte (59 dB)
70 = Storend bij telefoneren. Verkeer op de snelweg, druk kantoor,
elektrisch scheerapparaat (50-80 dB), stofzuiger (60-85 dB),
geluid van hard staande TV, auto op 15 m, fortissimo zingen op 1 m afstand
75 = Elektrische mixer, koffiemolen (70-80 dB), druk restaurant (70-85 dB), F16A
straaljager op 3000 m hoogte (74 dB)
80 = Hinderlijk. Wekker alarm op 0.7 m, haardroger (60-95 dB), rumoerig kantoor,
zwaar verkeer (80-85 dB) op 15 m, toilet doorspoelen (75-85 dB), deurbel,
rinkelende telefoon, fluitende ketel, gemotoriseerde maaimachine,
machinaal handgereedschap, pneumatisch gereedschap op 15 m,
kamermuziek orkest (75-85 dB), klassieke gitaar van dichtbij
85 = Handzaag, mixer met ijs (83 dB), foodprocessor (80-90 dB),
F16A straaljager op 1500 m hoogte, geluid van vliegtuig door de
geluidsbarrière (80-89 dB)

Ik ben mij bewust dat een iphone decibel meter app niet de meest betrouwbare meter is, maar deze gaf bij het rijden al snel 75 decibel aan wanneer ik 60 km per uur rijd en toenemend naar mate de snelheid. Ook viel het mij op dat het bandengeluid bij verschillende type asfalt op de snelweg aanzienlijk verschilt.

De gebruikte app is Decibel 10th en getest op een iphone 4. De telefoon heb ik op het afdekklepje van de bekerhouder tussen de voorstoelen geplaatst.

Nogmaals het is subjectief, maar zouden er misschien anderen zijn die ook een meting willen proberen. Daarnaast zijn er plekken die ik zelf makkelijk kan controleren of de isolatie nog goed is?
 

CDK

Forumguru
Wat een verhaal....., je dealer komt bij mij erg onprofessioneel over.... :pieker:

Ik heb'm ook gedownload, zal vandaag even meten voor je bij 100km/h, ik rij alleen wel op 19" met weinig band om de velg, dus dat maakt sowieso al meer afrol geluid als een hogere band, maar het zijn wel weer Michelin's van nature al weer stiller dan andere merken. Wordt vervolgd.

Greetz Corné
 

turboturbo

Forumguru
Ik denk dat je de iPhone vast moet houden om een goede meting te doen, als je 'm ergens in doet of op legt geeft de auto trillingen door aan het toestel.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

laagvlieger

Forumguru
Op droog fluisterasfalt noteer ik gemiddeld 68 dB bij 100 km/u. Weliswaar niet met een Superb maar met het kleinste broertje, een Fabia Combi 1.2 TDI driecilinder (!)
 
Op droog fluisterasfalt noteer ik gemiddeld 68 dB bij 100 km/u. Weliswaar niet met een Superb maar met het kleinste broertje, een Fabia Combi 1.2 TDI driecilinder (!)

Je zou verwachten dat een superb meer aan isolatie gedaan heeft. Ook is een benzine en 4 cilinder in het algemeen stiller
 
Ik heb net even een nieuwe meting gedaan op de A8 en de telefoon in de hand. Wegdek is zoab en was droog.

Auto rust: 38-40 dB
Auto 50 km: 56-67 dB
Auto 80 km: 72 dB (snelweg met cruise control aan)
Auto 100 km: 74-76 dB (snelweg met cruise control aan)
Auto 120 km: 78-80 dB (snelweg met cruise control aan)

Daarnaast heb ik het geluid in de auto even opgenomen met de telefoon.
http://www.christiandouma.nl/uploads/Geluid Tijdens Rijden 120 Km.mp3

Na de rit viel me ook op dat de motor niet helemaal lekker stationair loopt. Hiervan heb ik ook een geluidsfragment opgenomen.
http://www.christiandouma.nl/uploads/Geluid Motor Stationair.mp3
 
Stationair draaiend is 50dB
Bij 100km/h piek is max 74dB
Bij 120km/h piek is max 76dB

Mmm dat komt aardig overeen dus. En een v6 zou bij continue last theoretisch nog minder geluid produceren dan de de 1.4 tsi. Misschien toch spinsels in mijn hoofd...

Bedankt in ieder geval voor de snelle vergelijking!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

turboturbo

Forumguru
Vergis je niet, het verschil tussen 76dB en 80dB is niet zo klein als je denkt, misschien.
Elke decibel hoger is dacht ik een exponentiële toename (dus: in het kwadraat; tot de macht 2) van het geluidsniveau.
Edit: wat @LdN hieronder zegt.

Ik heb ook wel eens een meting in mijn 10 jaar oude Faab gedaan, maar kan me niet herinneren dat ik boven de 78dB kwam (gemeten met mijn iPhone en de 'decibel' app)
 
Laatst bewerkt:

michelover

Forumguru
58 db stationair
69 db bij 50 Km/h
72 db bij 80 Km/h
81 db bij 140 Km/h
Ik heb een 1.8TSI.
 
Laatst bewerkt:

Pendragon

Forumguru
Het geluid van stationair draaien bij een tsi klinkt zoals het geluidsfragment. Ik heb een 1.4 tsi en die klinkt ook zo. Heb nog een video op YouTube staan. Zal de link even plaatsen.

Warme motor:


Koude motor:

 
Laatst bewerkt:
Het geluid van stationair draaien bij een tsi klinkt zoals het geluidsfragment. Ik heb een 1.4 tsi en die klinkt ook zo. Heb nog een video op YouTube staan. Zal de link even plaatsen.

Dus dat geluid zou normaal moeten zijn en niet op een mechanisch defect duiden? Dat zou in ieder geval een zorg monder zijn
 

Pendragon

Forumguru
Tijdens starten kan het heel ruw klinken. Is ergens anders al wat over geschreven (tussen 18 en 33 graden buiten doet de motor dat voor 45 seconden met een toerental van 1200). Zoals het klinkt in mijn filmpjes is normaal.
 
Dat had ik ook gelezen en dat klinkt ook plausibel. Het ging mij meer om het ratelende geluid van een warme stationair lopende motor.
 
Bovenaan Onderaan