Geluid DSG sinds tuning

Goedemorgen,

Even een vraagje lanceren ivm een geluid dat ik hoor vanuit mijn DSG DQ200 bak.
Vorige week liet ik mijn Skoda Superb 1.8TSI DSG tunen bij een gerenommeerde VAG tuner. We kwamen overeen dat ik zeker niet voor de maximale vermogenswinst wilde gaan, daarbij kwamen we uit op een 218pk en 344nm op de testbank inclusief een verplicht DSG tune om de schakelmomenten aan te pakken en het hogere koppel te kunnen verwerken.

Auto rijdt goed, enkel maak ik me wat zorgen over het piepje dat ik soms hoor uit de DSG:


Ik heb ze al gecontacteerd en volgens hen is dat het geluid van de koppeling die aangrijpt. Sommige hebben er al last van zonder een tuning (het web staat er inderdaad vol van), andere pas na een tuning door het hogere vermogen en koppel. Wat wel gek is, ik hoor het enkel bij een lichte belasting, bij feller optrekken hoor ik het niet meer. Je kan het draaien en keren hoe je wil maar het is begonnen na de tuning, dus er lijkt me toch niet echt goed te zitten met die DSG software?
Als je goed naar de video kijkt komt het geluid ook net voor hij van versnelling veranderd; dus dat aangrijpen van de koppeling kan het niet zijn. Eerder bij het loslaten?

Hebben nog mensen ervaring met dit geluid na een tuning (of zonder). Moet ik me zorgen maken?
 
Ik heb het enkel wanneer hij van de 3 naar 4 schakelt rond de 2800 touren. Het is mij sinds de tuning ook pas opgevallen. Tevens bij lichte tot gemiddelde belasting.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Heb 3 auto's met deze bak gereden, 2 x 1.2 en 1 x 1.0. Alle gechipt, zonder enig probleem.
Bij het nadenken over een andere auto, beving me wel altijd een huivering bij het denken aan een zwaardere motorisering en deze bak.
Niet dat ik het hard kan maken, maar voor mijn gevoel leek me dat wel altijd riskant en ik zou er dus nooit voor kiezen
 
Heb 3 auto's met deze bak gereden, 2 x 1.2 en 1 x 1.0. Alle gechipt, zonder enig probleem.
Bij het nadenken over een andere auto, beving me wel altijd een huivering bij het denken aan een zwaardere motorisering en deze bak.
Niet dat ik het hard kan maken, maar voor mijn gevoel leek me dat wel altijd riskant en ik zou er dus nooit voor kiezen
De DQ200 heeft geen beste reputatie, zoveel is duidelijk.

Ik ga sowieso ook terug naar de tuner binnenkort om het vermogen nog wat af te vlakken, al dat koppel bij lage toeren hoeft voor mij niet. Het gaspedaal is wat moeilijk doseerbaar nu, ik heb liever dat het vermogen en koppel wat hogerop ligt zodat ik het daar kan zoeken indien nodig. Als ik het niet nodig heb wil ik rustig kunnen cruisen zoals ervoor. Maar dat staat allemaal los van het geluidje ;)
 
Nog een filmpje:


De koppeling slipt imho toch wel even in 2de heb ik de indruk. Vrijdag ga ik terug en ik twijfel om terug origineel te laten zetten (DSG tune blijft voorlopig) of nog een softere tune laat maken. Een 300nm die er wat later in komt ofzo, we zien wel :)
 
Vandaag ben ik terug geweest en ze hebben de ECU eerst terug standaard gezet. Vervolgens een testrit gaan maken met iemand van hun en de auto voelde uiteraard een pak rustiger aan. De DSG deed niet meer zo vreemd, het geluid was weg, het plots fel accelereren en kort op elkaar schakelen was weg... Een verademing! Wel vermogen kwijt natuurlijk:-)
Vervolgens hebben ze een 'super soft tune' gemaakt, eerder een optimalisatie op basis van de standaard software denk ik. Hij schatte een 15pk extra, heeft niet op de bank gestaan daarvoor.
Ik ben heel tevreden en gerustgesteld. De Superb rijdt weer zoals een Superb moet rijden, comfortabel en smooth.

Top service van DVX Performance Willebroek moet ik zeggen. Met alle begrip luisterde ze naar mijn wensen en probeerde ze met hun team een passende oplossing te vinden. Ze bieden 5j service op de software en ben altijd welkom om de standaard tune of de eerste tune er terug op te zetten als ik dat zou wensen.
 
Ze hebben een nieuwe tune gemaakt en de DSG tune staat er nog op. Ik zou niet weten waarom ze het geld zouden moeten teruggeven dan? ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

ertromp

Forumguru
Dat was m'n vraag in post #12 maar daar kon je blijkbaar in je reactie geen antwoord op geven en dan schiet zo'n topic alle kanten uit.
Blijkbaar zit de DQ200 aan de grenzen betreffende koppel voor een 1.8 dat een hoop extra alleen maar klachten gaat opleveren
 
Dat was m'n vraag in post #12 maar daar kon je blijkbaar in je reactie geen antwoord op geven en dan schiet zo'n topic alle kanten uit.
Blijkbaar zit de DQ200 aan de grenzen betreffende koppel voor een 1.8 dat een hoop extra alleen maar klachten gaat opleveren
Het leek me eerder een aanname dan een vraag, vandaar mijn flauw antwoord. Ze hebben de ECU eerst terug standaard gezet om te testen, aan de TCU zijn ze niet meer geweest.

Maar voor de compleetheid van het onderwerp: vele mensen zullen blij zijn met het extra vermogen en zullen er gewoon zo mee rondrijden vermoed ik. Volgens hun kan de automaat het koppel wel aan en dat geloof ik ook (in manuele stand schakelde hij trouwens perfect). Het is enkel de manier waarop de DSG zich dan gedraagt. Dat deed afbreuk op het comfort van de Superb, en ik heb ook teveel mechanische empathie om er zo dagelijks mee rond te rijden...

De DSG tune kan ik iedereen zeker aanraden. Een stage 1, dat moet je voor jezelf uitmaken.

Ik heb er trouwens nog niet veel mee kunnen rijden. Ik ben in Willebroek vertrokken en heb hem in Olen afgezet voor de LPG ombouw, maar dat stuks deed hij zonder morren of bijgeluidjes :-)
 
Bovenaan Onderaan