Geen vooruitverwarming maar wel een knop?

Relaxteb

Nieuw lid
Ik heb sinds kort een occasion superb 3 uit 2019 en nu werkt mijn voorruit verwarming niet.
Ik weet niet zeker welke opties de auto af fabriek heeft meegekregen maar kan het zijn dat die optie niet is geïnstalleerd maar de knop ervoor wel functioneert, en ook als comfort gebruiker wordt vermeld?
Of is hier iets anders aan de hand?
Ik heb ook even zitten kijken bij de zekeringen, maar dat zou dan zekering 7 moeten zijn waar nog veel meer functies onder vallen die het wel doen.

Ik ga er vanuit dat als de knop er zit, en deze als comfort gebruiker wordt weergegeven bij inschakeling het zekeringen gedeelte en de ruit goed zou moeten zijn?
Of mis ik hier iets?
 

hemi24

Forumguru
Dat is inderdaad het knopje voor de voorruitverwarming…
Neem aan dat het lampje gaat branden bij het inschakelen?

Ontdooien van de voorruit kan even duren…
 

Relaxteb

Nieuw lid
Ja de lamp gaat branden, en op het verbruikersscherm staat ook de verwarming vermeld. 3 - 5 minuten met een draaiende motor zou toch iets moeten laten zien?
Hoelang duurt het doorgaans?
 

hemi24

Forumguru
Na een 2-3 minuten zou je toch wel iets moeten zien als de ruit echt dichtgevroren zit, lijkt mij?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

AGTon

Forumguru
Misschien is de voorruit een keer vervangen door een exemplaar zonder verwarming?
ligt het meest voor de hand. Voorruit zal een keer vervangen zijn voor een versie zonder verwarming of de aansluiting voor de verwarming is niet meer intakt.
 

Slider

Forumguru
Inderdaad als de ruit vervanging is geweest, is het een stuk goedkoper een normale te plaatsen dan weer 1 met verwarming. Zou best een financieel besluit geweest kunnen zijn door de vorige eigenaar waar jij nu de "dupe" van bent geworden.

Ik weet niet hoe dat bij een Superb te zien is, maar mijn vorige auto een Focus MK3.1 en mijn vrouw d'r Fiesta kan ik de banen zien lopen in de ruit van boven naar beneden.

Neem aan dat een Skoda voorruitverwarming ook waarneembaar moet zijn met het oog?
 
Maak eens een foto van de stempel
Bij mijn superb is dit niet te zien. Dit is niet met lijntjes. Maar ze wordt wel warm na enkele minuten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Relaxteb

Nieuw lid
Ik zou verwachten bij een niet verwarmde ruit dat die dan ook niet als comfortverbruiker zou worden vermeld omdat er immers niks verbruikt wordt?
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Iedere ruit heeft een datum inscriptie. Meestal in de buurt van het stempel. Misschien dat dat net buiten de toegevoegde foto valt. Vaak is het iets van '19' of '9' voor 2019. Je kan het in ieder geval vergelijken met de andere ruiten, want iedere ruit heeft zo'n inscriptie.
Let op, dat is het productiejaar van de ruit. De meeste nieuwe auto's welke nu (in 2024) worden afgeleverd hebben bijvoorbeeld een 2023 inscriptie in de ruiten.
 

EdK

Forumguru
Bij Fabia en ook me Cadddy kun je bij bepaalde lichtinval de dunne gegolfde draadjes in het raam zien.
Ontbreken die dan kun je er bijna wel zeker vanuit gegaan dat dit niet meer de raam is die is geleverd van fabriek maar er één is zonder verwarming.
En carglass maakt die fout ook vaak genoeg, al meerdere keren op zaak gezien dat ze een tweede keer konden terugkomen omdat ze er één zonder verwarming hadden geplaatst...
Maar goed een ijskrabber is de kosten ook niet en krijg je hem ook schoon mee !! Zijramen moet je toch zo en zo nog krabben dus dan is dat voorraam ook zo meegepakt..... :pieker:
 

Relaxteb

Nieuw lid
Er om heen werken is zeker geen probleem, vroeg het me alleen af. Ik ga eens zoeken naar die datum stempel.
 

Tees

Donateur
Bij Fabia en ook me Cadddy kun je bij bepaalde lichtinval de dunne gegolfde draadjes in het raam zien.

Er is ook een variant met folie in t raam, dan heb je die draadjes niet. Volgens mij kan je dat vaak wel aan de tint van t raam zien.
 

hemi24

Forumguru
Dit is de stempel neem ik aan?

Jaartal met 5 stippen erachter, is dat dan niet November ‘23..?

I.c.m. vorige foto, zou ik even gaan informeren bij de verkopende partij…
Ik heb het idee dat hier even snel een ruitje in geflanst is voor de verkoop!
 
Bovenaan Onderaan