Geen vermogen bij optrekken

philippe bakker

Forumguru
Nou, zoals @Joske ook al aangeeft, als ik in mijn Fabia 1.4 mpi de snelweg opdraai met airco aan dan gebeurt er toch echt minder onder de motorkap. Dat voelt echt ongemakkelijk invoegen.......ik zet hem dan ook altijd ff uit. Dan is 68 pk (minus aircovermogen en dik 1000 kg) niet veel.....
68 pk is gewoonweg niet veel.daar word je de snelweg mee afgeduwd.
 

philippe bakker

Forumguru
Hahahaha.......valt aardig in het niet bij jou peekaatjes zie ik.....
Das ongeveer wat er bij gestoken is bij mij. Maar kom serieus ik vind de 2.0 tdi zowat het gemiddelde. Alles erboven is eerder rap en alles eronder eerder traag. Heb je een 1.6 tdi maar gechipt dan kom je juist ook in dat gemiddelde.
 

Blackciti

Senior Member
@ Machlo:

Wat jij aangeeft, dat er minder onder de motorkap gebeurt met ingeschakelde airco bij een vermogen van 68pk en 1000 kg gewicht, is toch echt iets anders dat wat lovely305 schreef: "Sinds een week kom ik maar met moeite bij het verkeerslicht weg.
Omdat ik dit nooit eerder heb gehad was ik best ongerust, maar ineens kreeg ik het idee dat het misschien door de airco komt.
Zou dat kunnen?"

Sinds een week, schrijft ze. Dus daarvoor niet als ik het goed begrijp. En dan, is er toch echt iets anders aan de hand.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Is al wel een hele oude post, maar @lovely305 leest wel mee. Wellicht heeft ze in de winter/voorjaar de airco niet aan en merkte ze pas in juli voor het eerst dat de airco iets uitmaakte?
 

Blackciti

Senior Member
Net terug van een korte vakantie vanuit het zuiden en een lange rit over de Duitse Autobaan, waarbij de airco constant in werking was. Ik moet nogmaals zeggen dat ik weinig merk van het wel of niet gebruik van de airco. Wat ik wel moet zeggen, is dat je in bergachtig gebied toch wel tegen een beperking van het 999 CC motortje aanloopt. Dat is met name het gebrek aan koppel, waardoor je echt op toeren moet gaan rijden. Op de autobaan echter had de motor geen enkele moeite met langdurige kruissnelheden van ruim 160 km/h, met regelmatige uitschieters naar ruim 180 km/h. En toch een gemiddeld verbruik van 1 op 17. Dat is werkelijk klasse!
Dit is mijn eerste Citigo, daarvoor had ik een Fiat Panda Sporting met ruim 100 pk plus aan boord. Daarmee rijden was een compleet feest, omdat je altijd over voldoende vermogen beschikte. Jammer dat die karretjes niet meer gemaakt worden.
 

dirkie996

Forumguru
@Blackciti Ruim 180km/u met 75pk? Snelheidsmeter zal dan zeker ook wel wat optimistische waarden tonen?
Moet wel zeggen dat het sterke motortjes zijn , die 1.0 mpi, zeker als je er langdurig aan ruim 160km/u mee rijdt en dan nog 1 op 17 doet.:thumbsup:
Hoe zit dit dan met lawaaihinder aan die snelheden? Kan me voorstellen dat je dan al veel toeren maakt?
 

Blackciti

Senior Member
@dirkie996: Inderdaad, ruim 180km/h met 75 pk. Maar naar ik heb vernomen ligt het vermogen van dit soort motoren vaak een stukje hoger dan wat de fabrieksspecificaties zeggen. Maar oké, laten we het er op houden dat hij dan ruim de opgegeven topsnelheid haalt die de fabrikant opgeeft. En 180 is op de toerenteller + 5600 toeren en 160 is ongeveer 4500 toeren.
Voor wat betreft het lawaai, dat valt op die snelheden reuze mee. Ik moet eerlijk bekennen dat de Citigo, afgezien van een lawaaiige versnellingsbak waar ik en meerderen met mij niet tevreden over ben, vanbinnen bovengemiddeld rustig is in het interieur, stukken beter dan de modellen van anderen merken in dezelfde klasse.

Ik moet ook zeggen dat de auto heel gemakkelijk rolt. Wanneer je voor een verkeerslicht staat moet je uitkijken dat hij niet voor of achteruit rolt als de weg een beetje valsplat heeft. Je moet dan vaak de handrem even aantrekken. De wielen draaien zeer soepel en in de banden zit rondom 2.5 bar stikstof. 2.5 bar lijkt misschien een beetje veel, maar het slijtage proces van de banden is perfect.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan