Geen vermogen bij optrekken

lovely305

Forumguru
Sinds een week kom ik maar met moeite bij het verkeerslicht weg.
Omdat ik dit nooit eerder heb gehad was ik best ongerust, maar ineens kreeg ik het idee dat het misschien door de airco komt.

Zou dat kunnen?
 

Skoder

Lid
Airco kost gemiddeld zo'n 7 tot 10 pk, dus dat kan wel iets schelen.

Al eens geprobeerd bij het stoplicht zonder airco weg te rijden ?
 

CDK

Forumguru
Airco kost vermogen, maar zoveel dat je nauwelijks weg komt zou niet moeten kunnen.....
Wanneer was je laatste beurt en hoeveel km staat er op de teller? Vervuild luchtfilter of een gedeeltelijk afgedekte aanzuig van je luchtinlaat zou een reden kunnen zijn....
 

lovely305

Forumguru
Laatste keer was 15000 km geleden. Luchtfilter is vervangen, olie ververst en nieuw oliefilter.
Is wel weer tijd dus!
Zal mijn collega eens vragen of hij er tijd voor heeft
 

CDK

Forumguru
daar moet hij dan maar tijd voor maken :jaja: straks maar even proberen met de airco uit, weet je direct of dat veel verschil maakt.
 

lovely305

Forumguru
Yes!

Afspraak gemaakt. Bougies, luchtfilter, oliefilter en interieurfilter.
Straks even testen zonder de airco aan.:)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
Doe dat vanavond dan, dan is het weer een stuk koeler en zit je niet te testen in zo'n warm hok met het zweet langs het gezicht...
 

frits183

Forumguru
Neem gelijk een K&N inleg filter als hij er voor jouw auto ook is.
Nu iets duurder
Voor 80dkm daar geen kosten meer aan.
 

Joske

Forumguru
hahaha, een gekend verhaal, heb het "probleem" bij mijn F1 ook... scheelt echt wel 7 pk, zo een A/C die hard moet werken. En als dat dan 10% van het maximale vermogen bedraagt.... tja, dan voel je dat heel snel natuurlijk. Daarom schakelde ik de A/C kortstondig uit als ik de snelweg opdraaide met de F1.

Nu heb ik dat probleem niet meer... nog steeds minimaal 133pk ter beschikking met de O3 :D (en de A/C aan)
 

Cordoba

Forumguru
@lovely305 Uit tekst is het moeilijk beoordelen wat 'moeilijk wegkomen' is, maar ik vraag me af of er ook met de airco iets aan de hand is, als dat zo extreem merkbaar is.
(60 pk versie komt ook zonder moeite weg bij het stoplicht, al zit het vermogensverschil tussen de 60 en de 75 pk versie vooral in de hoge toerentallen).

Overigens heb ik ook dergelijke streken: op een dubbelbaansrotonde de 'snelle jongens' voorbij sjezen, die vervolgens niets beters weten te doen dan hun tanden in het stuur zetten.:D
 

Blackciti

Senior Member
Het gebruik van de airco kan nooit dramatische verschillen in prestaties tot gevolg hebben. De airco slokt sowieso een paar pk op en zal het verbruik daarom ook iets verhogen, maar dat je met een ingeschakelde airco veel mindere prestaties hebt is echt een fabel. Ik heb een 75 pk versie van de Citigo, maar kan er helemaal niets van merken of de airco nu wel of niet is ingeschakeld. Het is namelijk wel van groot belang dat de airco op de juiste manier wordt gebruikt, zowel zomers als 's winters.

Ik vind het altijd leuk om naast een Audi bijvoorbeeld te staan en dan als een gek weg te crossen als het verkeerslicht op groen gaat.Hebben ze het nakijken:tegek:
Dat kan nu dus alleen nog met de airco uit. Gaat tot nu toe goed zo:maakmegek:

Vreemd, er is namelijk geen Citigo die ongetuned sneller van 0 naar 100 gaat dan in 12 a 13 seconden.

@lovely305 Uit tekst is het moeilijk beoordelen wat 'moeilijk wegkomen' is, maar ik vraag me af of er ook met de airco iets aan de hand is, als dat zo extreem merkbaar is.
(60 pk versie komt ook zonder moeite weg bij het stoplicht, al zit het vermogensverschil tussen de 60 en de 75 pk versie vooral in de hoge toerentallen).

Overigens heb ik ook dergelijke streken: op een dubbelbaansrotonde de 'snelle jongens' voorbij sjezen, die vervolgens niets beters weten te doen dan hun tanden in het stuur zetten.:D

Ik had hiervoor een Fiat Panda 100HP sport, daarmee kon je dergelijke grappen wel degelijk uithalen, ook omdat die er een paar pktjes extra had gekregen van mij. Daardoor zat ie binnen 8 seconden op de 100 km/h. Dat gaf ook plezier op de Deutsche AutoBahn als je met gemak 200 plus kon halen op de snelheidsmeter. En nooit ook maar één druppel olie hoeven bijvullen tussen de beurten. Klasse!
Maar een Skoda Citigo of een VW up is daar echt niet mee te vergelijken, ook al zijn het mooie karretjes met bovengemiddeld goede rijeigenschappen.
 

Blackciti

Senior Member
Ok, ik zuig wel vaker dingen uit mijn duim. Vind ik een leuke bezigheid.

Ieder zijn eigen waarheid.
Ciao!
Sorry, maar waar heb ik geschreven dat je dingen uit je duim hebt gezogen? Het enige wat ik zeg is dat het gebruik van de airco geen dramatische verschillen kan veroorzaken in de prestaties. Als er bij jou zich zoiets voordoet, zoals jezelf zei, dat je met ingeschakelde airco bijna niet weg kunt komen bij een verkeerslicht, moet er een specialist naar kijken want dan is er echt iets heel anders aan de hand. Een ingeschakelde airco maakt inderdaad heel iets verschil bij kleine vermogens, maar is eigenlijk verwaarloosbaar. De meesten merken er gewoon niets van.
 

machlo

Forumguru
Sorry, maar waar heb ik geschreven dat je dingen uit je duim hebt gezogen? Het enige wat ik zeg is dat het gebruik van de airco geen dramatische verschillen kan veroorzaken in de prestaties. Als er bij jou zich zoiets voordoet, zoals jezelf zei, dat je met ingeschakelde airco bijna niet weg kunt komen bij een verkeerslicht, moet er een specialist naar kijken want dan is er echt iets heel anders aan de hand. Een ingeschakelde airco maakt inderdaad heel iets verschil bij kleine vermogens, maar is eigenlijk verwaarloosbaar. De meesten merken er gewoon niets van.

Nou, zoals @Joske ook al aangeeft, als ik in mijn Fabia 1.4 mpi de snelweg opdraai met airco aan dan gebeurt er toch echt minder onder de motorkap. Dat voelt echt ongemakkelijk invoegen.......ik zet hem dan ook altijd ff uit. Dan is 68 pk (minus aircovermogen en dik 1000 kg) niet veel.....
 
Bovenaan Onderaan