Geen usb in binnenspiegel

Martin1968

Nieuw lid
Hi,
Ik ben nieuw hier.
Ik rij een Skoda Octavia combi 1.5tsi mhev e-tec Sport Business 110kW dsg-7.
In mijn zoektocht naar een goede dashcam las ik over de usb aansluiting bij de binnenspiegel.
Helaas, die zit er dus bij mij niet op....
Is deze later nog te installeren? Ligt de bekabeling er al wel?

Groet, Martin. 20210727_184050_resized.jpg
 

Okkie73

Senior Member
Voor zover ik weet én kan zien kan dat alleen als bij de aanschaf van de auto (af fabriek) het functie pakket is aangevinkt (€460,-). Volgens mij is het verder geen losse optie. Ik weet niet of het aftermarket verkrijgbaar is of realiseerbaar is.
 

ertromp

Forumguru
Bij onze Oosterburen loopt er ook een topic over en zou mogelijk moeten zijn.

 

MY00

Senior Member
Dit is de handleiding welke iemand op het Duitse forum geschreven heeft.
Ik vindt de uitkomst erg netjes
 

Bijlagen

  • USB C Anschluss Innenspiegel nachrüsten.pdf
    1,8 MB · Weergaven: 111

hemi24

Forumguru
Leuk, maar ookal ligt de 12V er wel, dan nog mis je nog iets… voordat je een USB aansluiting hebt waar 5V (of welke spanning de USB-C poort dan ook maar geeft) op staat, lijkt mij?
 

hemi24

Forumguru
Als je zoveel moet aansluiten tot aan de zekeringenkast, zie ik weinig voordeel t.o.v. een universele aansluitkabel die waarschijnlijk maar een fractie van het bedrag kost!
 

ertromp

Forumguru
Voordeel? OEM look en geen losse kabels in het zicht wellicht! En er zijn er onder ons die hun hand niet omdraaien voor een beetje bekabeling en sleutel werk.
 

Joske

Forumguru
Dit is bij de RS standaard, of zou het toch moeten zijn ;)

wsl heeft men bedacht dat een rS rijder wel baat heeft bij een dashcam standaard aanwezig :lezen:
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Nee, USB geeft 5,5 volt. Alleen het amperage kan uiteenlopen, de oude USB 1 en 2 gaven maximaal 0,5 tot 1 Ampere, USB-C zou meer geven, ik weet niet hoeveel.
 

jongetje

Forumguru
Het staat natuurlijk los van de connector welke stroom er loopt. De nieuwste laders kunnen op meerdere spanningen en stromen (amperages) werken aan de hand van de handshake met het aangesloten apparaat en valt anders terug naar 5Volt.
Geen idee of dit is voorbereid aangezien op de Nederlandse sport versies deze optie niet te kiezen is.
 

hemi24

Forumguru
Vanuit de onderdelenlijst die hier eerder voorbij is gekomen (vanuit een duitstalige site) maak ik op dat de af-fabriek geleverde USB poort bij de binnenspiegel alleen maar 5 volt levert…
 

Okki

Donateur
OK, maar de meeste dash cams werken toch op 12V? Dus dan zou je die niet op de USB aansluiting bij de binnenspiegel kunnen aansluiten?
 

JPs_OC2

Forumguru
Dashcams werken in de regel op +5V. Het aansluitmateriaal - hardwire kit of usb voedingskabel icm adapter - zet de +12V om naar de benodigde +5V.
 
Laatst bewerkt:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
OK, maar de meeste dash cams werken toch op 12V? Dus dan zou je die niet op de USB aansluiting bij de binnenspiegel kunnen aansluiten?
Als er een USB aansluiting bij de binnenspiegel (of waar dan ook) zit, mag die per definitie niet meer dan 5,5 volt geven.
Dat ligt vast in het USB-Protocol, daarom (en omdat usb 'backward compatibel' moet zijn) kun je elk usb apparaat veilig op elke passende usb aansluiten.
 

Okki

Donateur
Aha, weer wat geleerd. Mijn dashcam zit via de cigaretten aansteker c.q. 12 volt aangesloten, maar die wordt dus omgezet naar een lager voltage
 

Martin1968

Nieuw lid
Ik heb de vraag neergelegd bij de dealer, zij op hun beurt weer bij de importeur.
Tot zover nog geen antwoord ontvangen....
 

hemi24

Forumguru
Niet om negatief te doen, maar ik verwacht niet dat er een antwoord terug komt via de dealer/importeur, waar je echt wat aan hebt…

Ze gaan vrijwel zeker zeggen dat het naderhand niet mogelijk is om deze optie in te bouwen én als ze al met een alternatief komen, reken dan maar op een bedrag van meer dan 100 Euro om jouw een stekkertje van de zekeringenkast naar je binnenspiegel te leggen…
 
Bovenaan Onderaan