Geen spiegelverwarming?

auriga

Forumguru
Ik heb een verwarmbare buitenspiegel moeten vervangen vanwege een tegenligger. Online besteld, kosten incl verzenden waren nog geen 10 euro. (VW bora, zelfde als golf IV)
Montage is eenvoudig zelf te doen
 

Cordoba

Forumguru
@auriga 10 euro is extreem goedkoop, maar voor 20-30 euro heb je bij veel automaterialenzaken een nieuw spiegelglas met verwarming.

Het is mogelijk dat het loslaten van de spiegelverwarming, in de loop der jaren minder voor is gaan komen, door betere lijm of andere verbeteringen. Bij het loskomen van de spiegelverwarming zie je vaak dat het begint met steeds langere tijd voor je het effect van de spiegelverwarming merkt. Dat komt omdat het oppervlak waar de verwarming goed verlijmt zit, steeds kleiner wordt en het oppervlak waar de warmte naar het spiegelvlak geleidt wordt, dus ook. Gevolg steeds langzamer opwarmen van het spiegelglas.

@dirkkroneman Bij een spiegel van een vrachtauto zijn in elk geval een aantal duidelijke verschillen:
- de auto rijdt (meestal) een stuk langzamer, dus minder afkoeling door de lucht die erlangs stroomt, dus hoef je ook minder sterk te verwarmen, bovendien is de vormgeving(de neus/motorkap) van veel auto's zo, dat er juist extra veel lucht langs de spiegels stroomt.
- de spiegels van een vrachtauto zijn veel groter, waardoor ze naar verhouding van het volume, minder oppervlak hebben, en zullen dus geleidelijker afkoelen (opwarmen is een kwestie van hoe de verwarming is vormgegeven).
- verder weet ik niet of het verwarmingsysteem van vrachtwagens anders werkt als bij personenauto's (bij personenauto's is het eigenlijk altijd een soort sjoelsteen waar de verwarming in zit, en die zit achterop het glas verlijmd), ik kan me voorstellen dat vanwege de afmetingen en vorm, bij vrachtauto's bijvoorbeeld een verwarmingslint aan de achterkant van het spiegelglas zit).

@micky als er één of een paar mensen geen probleem hebben, wil dat niet zeggen dat je geen risico loopt. Met een leaseauto, heb je het waarschijnlijk over een jonge auto, die waarschijnlijk ook nog veel km's per dag maakt. Dat betekent dat de spiegels per 1000 km misschien 3 of 4 keer opgewarmd worden en weer volledig afkoelen. Bij iemand die vooral korte ritjes maakt, kunnen dat per 1000 km zomaar 100 of 200 opwarm/afkoel-cycli zijn, dat is toch echt iets anders. Verder bij mijn weten, is het bij alle auto's uit de 80-er en vroege 90-er jaren met spiegelverwarming zo, dat die na 10 of 15 minuten automatisch wordt uitgeschakeld, ook al blijft het controleledje wel branden.(bij echte winters was dit soms zelfs lastig, en moest je de spiegelverwarming dan opnieuw uit en weer aanzetten). Verder een meer algemene opmerking: als je er persoonlijk geen last van hebt (gehad), wil dat nog niet zeggen dat het risico er niet is. Je opmerking lijkt nu een beetje op die van een verstokte roker, die zegt dat ie iemand heeft gekend, die net zoveel rookte en minstens 90 jaar is geworden. Dat er voor die ene oud-geworden roker, een handvol rokers is, die níet oud geworden is, vergeet ie dan gemakshalve. (het staat er misschien een tikkie l*llig, maar ik denk dat het laatste voorbeeld, de strekking van mijn betoog wel duidelijk maakt, en daar gaat het mij om)
 

Zwapp

Forumguru
Mocht je spiegelverwarming via vcds gekoppeld hebben aan de achterruit verwarming zal de spiegelverwarming alleen in geschakeld worden als je achterruitverwarming inschakeld en dus ook uit gaan als je de achterruitverwarming uitschakeld.
Er is nergens een indicatie dat je spiegelverwarming aan of uit staat...
 
Bovenaan Onderaan