Geen spiegelverwarming?

Connos

Lid
Ben erg tevreden over mijn Octavia GL BL uit februari dit jaar. Doch verbaasde ik mij erover dat er blijkbaar geen spiegelverwarming op zit. Iets wat op mijn vorige autootje (Seat Ibiza ST ecomotive) wel erg handig was.
Is dit inderdaad een optie?
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
en volgens mij hebben we nog een meet en greet van jou te goed @Connos ? ;)

http://www.skodaforum.nl/forum/forums/meet-greet.33/

alvast bedankt :thumbsup:

instructieboekjes behandelen alle mogelijke opties op een auto, ook die dat er niet op zitten, dus niet echt een referentie @octaafje IV ;)


ik weet niet wat er standaard aanwezig is op een GL BL, dat zal vast een andere GL bezitter kunnen beamen of ontkrachten. Je bent helemaal zeker dat het er niet op zit? Dus aan de verstelling voor de spiegels (elektrisch? zo niet => geen verwarmde spiegels) zie je maar 3 - 4 of 5 opties?
 

Connos

Lid
Zal eens even kijken of mijn spiegelknopje ook deze optie heeft:
Octavia-spiegel.jpg
 

martijn.dutch

Senior Member
Ik moet wel bekennen dat het een stomme manier is om aan te zetten. In alle andere auto's die Ik ken is het een optie die automatisch uitschakelde na x minuten
 

micky

Forumguru
Ik moet wel bekennen dat het een stomme manier is om aan te zetten. In alle andere auto's die Ik ken is het een optie die automatisch uitschakelde na x minuten

Als je even verder denkt kun je er wellicht wel voordelen in zien, bij regen laat ik ze namelijk de hele weg aanstaan, zodat de druppels verdwijnen (die er onder het rijden opkomen) van de spiegels, overigens was dit bij mijn A4 ook zo, die stonden 24/7 aan bij mij.
 

Zwapp

Forumguru
Met de O3 weet ik niet of het in de boordcomputer is in te stellen maar met vcds is het zeker mogelijk!
 

martijn.dutch

Senior Member
Dan zou je de schakelaar altijd aan zetten ofzo? Er is verder geen indicatie dat het aanstaat behalve bij de info van start stop systeem
 

Cordoba

Forumguru
Altijd aan van je spiegelverwarming heeft ook nadelen. Behalve het extra stroomverbruik (energie), is het ook zo dat je eerder problemen krijgt met de spiegelverwarming.

Als je de spiegelverwarming continue aan hebt staan, betekent dit bij ieder ritje het opwarmen en afkoelen van de spiegels en de verwarming. De spiegelverwarming is een ronde schijf die achterop de spiegel gelijmd zit, en door steeds opwarmen en afkoelen treden er barstjes op in de lijmlaag, waardoor uiteindelijk de spiegelverwarming zal losscheuren van de spiegel. Een beginnend barstje gaat namelijk verder bij iedere opwarm/afkoel-cyclus.

Daarom heb ik mijn spiegelverwarming standaard uit staan, alleen als het nodig is zet ik 'm aan. Dat betekent vaak bij vochtig weer de eerste 5 minuten van een ritje en dan weer uit (de spiegel zal dan niet zo warm worden als dat je 'm aan laat staan, maar wel helder beeld). Het minder opwarmen betekent ook minder thermische stress in de lijmlaag, dus zal het losscheuren langzamer gaan.
 

micky

Forumguru
@Cordoba niet me eens, nooit last van gehad en rij toch meestal zo'n 170 tot 195.000km met een lease auto, ook privé ken ik dat probleem absoluut niet, hoe denk je dat dit gaat bij auto's geleverd in bijv. Scandinavie waar ze het ook heel de dag moeten gebruiken. Ik heb veel meegemaakt in de afgelopen 25 jaar op autogebied, maar nog nooit heb ik een defecte spiegelverwarming gehad en geloof me in de jaren 90 had ik ook al spiegelverwarming bij auto's uit de 2de helft jaren 80 ;)
Dat zou ook een reden zijn om de spiegels niet in te laten klappen, want hoe vaker ze klappen hoe sneller er een kabel breuk komt ;) Dat gaat er bij mij niet in, dit soort zaken zitten op een auto om gebruikt te worden, niet om te hebben en nauwelijks te gebruiken :)
 

CDK

Forumguru
Op m'n werkauto staat de spiegelverwarming al 6.5 jaar aan, net als bij m'n vorige auto's tot nu toe nog nooit problemen mee gehad, ook op de Superb staat standaard de spiegelverwarming aan, ervaring is de beste leermeester zeggen ze ;) Ik weet echter dat er technische bedenkingen zijn dat dit niet goed zou zijn, zoals @Cordoba reeds aangaf, maar dat risico lijkt verwaarloosbaar als ik terug in de tijd kijk.
 

Bakkertje

Forumguru
Defecte spiegelverwarming is wel degelijk een veel voorkomend probleem bij (wat oudere) VAG auto's. We hebben een Golf IV gehad en nu een Beetle, daarvan zijn van beide auto's 1 of beide de spiegels stuk. Het repareren is een kwestie van een nieuw spiegelglas met verwarming monteren.
Wellicht dat dit iets is van wat oudere modellen, dat weet ik niet, maar ze gaan wel degelijk stuk.
 

dirkkroneman

Forumguru
Bij ons ook hoor (bij huidige en vorige werkgevers), spiegelverwarming staat bijna altijd aan (ook als het niet nodig is) en doet het dan nog prima! Bij m'n ex baas reed o.a. een DAF die Zweedse lampen aan de spiegels had hangen en die kon je ook schakelen via de spiegelverwarming, dus die stond altijd aan ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

wachma

Actief lid
Dan zou je de schakelaar altijd aan zetten ofzo? Er is verder geen indicatie dat het aanstaat behalve bij de info van start stop systeem
Id, in al mijn vorige wagens kon je deze optie gewoon aanzetten via dezelfde knop en werkte dit dan in combinatie met de achteruitverwarming, vielen dan beiden ook uit na x aantal min. Nu blijft hij bij mij soms heel de rit & de volgende & de volgende aan omdat je het uit vergeet te zetten..
 
Bovenaan Onderaan