Altijd aan van je spiegelverwarming heeft ook nadelen. Behalve het extra stroomverbruik (energie), is het ook zo dat je eerder problemen krijgt met de spiegelverwarming.
Als je de spiegelverwarming continue aan hebt staan, betekent dit bij ieder ritje het opwarmen en afkoelen van de spiegels en de verwarming. De spiegelverwarming is een ronde schijf die achterop de spiegel gelijmd zit, en door steeds opwarmen en afkoelen treden er barstjes op in de lijmlaag, waardoor uiteindelijk de spiegelverwarming zal losscheuren van de spiegel. Een beginnend barstje gaat namelijk verder bij iedere opwarm/afkoel-cyclus.
Daarom heb ik mijn spiegelverwarming standaard uit staan, alleen als het nodig is zet ik 'm aan. Dat betekent vaak bij vochtig weer de eerste 5 minuten van een ritje en dan weer uit (de spiegel zal dan niet zo warm worden als dat je 'm aan laat staan, maar wel helder beeld). Het minder opwarmen betekent ook minder thermische stress in de lijmlaag, dus zal het losscheuren langzamer gaan.