Geen oliedruk?!!!?!

mpandera

Nieuw lid
Heeft jouw 1.5 (destijds) wel de update gehad die het inhouden bij koude motor tegengaat?
Geen idee. Maar het probleem heeft zich ook al voorgedaan toen ik na 500km met de caravan er achter even gepauzeerd had.

Dus voortaan elk jaar nieuwe olie erin. Ongeacht hoe weinig km je rijd.
Na de vakantie so wie so nieuwe olie en de dsg spoelen. Genoeg nare ervaring gehad met mijn Octavia waar de dsg na 150000 km de geest gaf.
 

mpandera

Nieuw lid
Na een probleemloze terugreis de auto hier naar de garage gebracht. De storing was uit te lezen omdat ik na de behandeling in de garage in Kroatië nog een keer het probleem had gehad. Kreeg het zelfde antwoord als in Kroatië maar nu in goed verstaanbaar Nederlands. . Deze storing is bekend bij Skoda. Het probleem zit hem in de oliedrukregelklep. ( 3x woordwaarde ) Volgens Skoda kan hier “productie-vuil” in komen waardoor de klep niet meer juist functioneert. Dit spoelt vanzelf weer weg. Omdat ik in het totaal 6 maal het probleem heb gehad zal de garage onder garantie de klep “ preventief “ vervangen. Schijnt een fluitje van een cent te zijn. Ik ben benieuwd. Hopelijk heeft iemand iets aan mijn ervaring.
 

Cordoba

Forumguru
@mpandera Je weet waarschijnlijk niet wat voor soort vuil dat 'productie-vuil' is, dus of het bijvoorbeeld om metaalkrullen of slijpsel van de klepfabricage gaat, of dat het iets van stof of plastic is dat in de klep is terechtgekomen? Zeker als je niet weet wat voor vuil het is, kun je dus ook niet inschatten of alleen vernieuwen van de klep het probleem oplost (en of het vuil niet ergens anders in het oliesysteem is terechtgekomen samen met de rondgepompte olie).
 

mpandera

Nieuw lid
Ik ga er van uit dat met productievuil gewoon het vuil dat de motor zelf produceert wordt bedoeld. Zoals eerder aangegeven had de motor in 3 jaar 12000 km gelopen dus ga ik er van uit dat het het daardoor geproduceerde vuil betreft.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Vuil dat bij de productie van de motor (of oliepomp) daarin achter zou blijven, komt in het oliefilter terecht.
Heel kleine vuildeeltjes die bij het gebruik van de auto in de olie kunnen terechtkomen, blijven, afhankelijk van de dopes in de olie en het formaat van genoemde vuildeeltjes eveneens in het filter achter, of blijven in 'oplossing' in de olie meecirculeren.
In al die gevallen kan het weinig kwaad.
Die oliedrukregelklep zit onder een lichte veerspanning, en soms komt het voor dat die zoveel 'klemt', dat die open kan blijven staan.
 

hemi24

Forumguru
Leven we nog in 1970?

Motoren worden tegenwoordig echt niet meer met boorkrullen of draai-/freesspanen in elkaar gezet hoor..!
 

Cordoba

Forumguru
Volgens post #25 gaat het om een 'oliedrukregelklep', hydraulische kleppen (dat is wat anders dan hydraulisch geregelde in-/uitlaatkleppen van een ICE) bestaan ongeveer per definitie uit een blok metaal waar gaten in geboord/gefreesd worden om de regelkleppen in te stoppen en waar de koppelingen voor de leidingen ingeschroefd worden. Of zie ik het verkeerd?
 

hemi24

Forumguru
(dat is wat anders dan hydraulisch geregelde in-/uitlaatkleppen van een ICE)

Volgens mij bestaat dat niet!
Tenzij je hydraulische klepstoters bedoeld, maar in tegenstelling tot wat de benaming doet vermoeden doen die dingen niets meer dan het opheffen van speling in het mechanisme wat voor de bediening van de in- en uitlaatkleppen zorgt.
Ze zorgen niet actief voor beweging van de kleppen.

Post #25 gaat inderdaad over een regelklep / regelvenriel in het oliecircuit; hierlangs circuleert alle olie die in het motorblok zit
Als we het dus hebben over productie-vuil kan dit vanuit heel veel verschillende plaatsen vanuit het motorblok aangevoerd zijn.
 

EdK

Forumguru
Word er dan helemaal niets meer gereinigd als men de onderdelen heeft geproduceerd ?
Er zal ongetwijfeld vuil op onderdelen achterblijven , maar dit is zulk fijn vuil dat dit door filters word opgepikt en anders zo fijn is dat het geen kwaad kan.
Dus als er in die klep al productievuil zit dan moet dit mijn inziens komen doordat men de boel voor assemblage niet goed heeft gereinigd !
En die monteur die heeft ook staan slapen , die monteur die het gemaakt heeft en die geassembleerd heeft en dan al die keurmeesters nog..
 

mpandera

Nieuw lid
Probleem is inmiddels opgelost. De garage heeft de regelklep vervangen en sindsdien geen probleem meer gehad. Zowel de garage als ik hebben weer wat bijgeleerd. Bedankt voor jullie reacties.
 
Bovenaan Onderaan