Geen oliedruk?!!!?!

mpandera

Nieuw lid
Sorry dat ik dit onderwerp ook op een verkeerd topic gezet heb. Kan het niet verwijderen.

Inmiddels heb ik de Karoq 5 maanden en zo langzamerhand is mijn vertrouwen in deze auto tot bijna 0 gedaald. Eerst het portierslot kapot. Vervangen onder garantie. Nu zit ik in Kroatië op vakantie weer zonder auto. Bij het starten regelmatig de melding in rood
Stop de motor onmiddellijk geen oliedruk. Een flink rammelend geluid onder de motorkap. Na een paar keer starten doet ie het dan weer normaal. In ieder geval voor mij geen situatie om met de caravan er achter met een gerust hart naar huis te rijden. Nu is de auto na bemiddeling van de Mobiliteitsservice weggesleept naar de garage en zitten we zonder. Nog geen vervangend vervoer. Na 3 dagen ook nog geen diagnose van de garage. Afwachten dus. Zelf denk ik dat de filter van de oliepomp verstopt zit. De auto had 12000 km gereden in 3 jaar. Ik heb er nu in 5 maanden al weer 14000 km meer mee gereden dus ik denk dat de motor aardig aan het poetsen geslagen is en veel vuil de filter onder in het carter verstopt heeft. Of heeft iemand een andere suggestie?

Citeer
 

hemi24

Forumguru
Klinkt allemaal heel dramatisch, maar volgens mij kun je nu weinig meer doen dan afwachten en dagelijks bellen om te vragen hoe het er mee staat..?
 

ertromp

Forumguru
12000 in 3 jaar is heel weinig.
Als de vorige eigenaar er de rijstijl er op na hield om bij lage toeren over te schakelen dan heb je absoluut meer koolafzetting gehad in het blok.
Heeft je garage er wellicht een olieservice aan gedaan en weer afgevuld met de nu zo populaire 0W20 die VAG dealers gebruiken dan kan je aanname zo maar waar zijn.
 

Pindasaus

Forumguru
Vervelend, dat verwacht je niet bij een nieuwe auto.

Als je vermoeden klopt (of als het oliefilter vergeten is mee te vervangen), is het gelukkig geen moeilijke reparatie.
Tikken kan van de hydrostoters komen, die leeggelopen zijn en nog niet opnieuw zijn volgepompt.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Losgekomen koolafzetting zou ik eerder in het uitlaatsysteem verwachten dan in de olie…
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

mpandera

Nieuw lid
De garage wist kennelijk ook niet hoe het probleem op te lossen. Volgens hen hadden ze contact gehad met “the factory “ wat dat ook mag zijn en het zou een hen bekend probleem zijn. Auto een paar maal gereset en nu zou alles goed zijn. Voor mij een vraagteken. Ik ga het zien maar een goed gevoel geeft het niet.
 

ertromp

Forumguru
Losgekomen koolafzetting zou ik eerder in het uitlaatsysteem verwachten dan in de olie…
Denk aan je zuigerveren. Daar gaat olie door heen maar wordt vooral boven in de cilinderkop ook heet en daar komen ook gassen langs = koolafzetting.
Zat over te vinden op het WWW
0a69115235b8d802d0a76500c3937443.jpg
 

ertromp

Forumguru
Nog een plaatje uit eigen archief

IMG-20220601-WA0002.jpg

Dit is een kettingspanner uit een 4.2 FSI

De zwarte is geheel aangeslagen door koolafzetting.
De gassen gaan het hele blok door en slaan overal op neer en zo'n 0W20 synthetische olie weekt het spul lekker los
 

hemi24

Forumguru
Leuk, maar het plaatje van die extreem verkoolde zuiger zegt genoeg: olie-zijde vrijwel schoon; in-/uitlaat-zijde verkoold.
Je zult wat terugvinden in de olie, maar meeste zal in het uitlaatsysteem terechtkomen…

Daarbij zijn deze plaatjes ook onnodige bangmakerij, aangezien dit gaat over vervuiling door versleten/defecte schraapveren!
 

ertromp

Forumguru
Je moet nog eens goed kijken naar de troep op die ketting geleiders
Dat zwarte krijg je bij LL onderhoud
Niks geen bangmakerij
Je moet eens een blok uit elkaar zien liggen dan weet je waar je over praat.
Je snapt blijkbaar niet waar olie allemaal tussen komt
Wel eens een TSI blok met eigen ogen in onderdelen gezien?
 

hemi24

Forumguru
Ik heb wel eens “een” TSI blok in onderdelen gezien, maar niet alle vervuiling/afzetting kan ook kwaad…
 

ertromp

Forumguru
Nee zeker is het niet allemaal kommer en kwel maar er zijn voorbeelden wanneer een auto op LL onderhoud gezet is en er weinig km's gemaakt worden en bij lage toeren er gereden wordt dan is de koolafzetting door het gehele blok enorm.
Koolafzetting is niets anders als verbrande olieresten en de gassen met olie komen ook in het carter voor (helaas) het blijft daar echt niet blinkend schoon.
Dat kan ook zo maar een indicatie zijn voor TS.
Ben benieuwd wat er uiteindelijk vastgesteld wordt
 

hemi24

Forumguru
Wat ik uit de reactie begrijp is er eigenlijk niets vastgesteld en krijgt hij de wagen terug nadat deze enkele keren gereset is…

Weten we eigenlijk al om welk type motor het hier precies gaat?
 

ertromp

Forumguru
Na 3 dagen ook nog geen diagnose van de garage. Afwachten dus.
Citeer
Zo te lezen is TS nog in afwachting van een diagnose.
Ik lees niets over een reset of lees ik ergens overheen?
Update:
Zie in #8 de reset. Vreemd gebeuren dus en dan zal er dus zeker niets met het oliecircuit mis zijn
Hopelijk een zorgeloze vakantie verder voor TS.
 

mpandera

Nieuw lid
Is een 1500 met dsg. Het resetten snap ik ook niet. Duidelijk dat de klepstoters geen olie kregen. Dat was aan het geratel te horen. Resetten heeft daar volgens mij geen invloed op. Zoals ik zei wordt het afwachten.
 

hemi24

Forumguru
Heeft jouw 1.5 (destijds) wel de update gehad die het inhouden bij koude motor tegengaat?
 
Bovenaan Onderaan