Geen echt leer?

CDK

Forumguru
@Gieliovd, soms moet je dat door omstandigheden wel eens doen helaas, maar als je er de moed en de kracht voor hebt kan klagen bij Skoda Nederland via Twitter wel eens helpen.
 

OctaviaWest

Actief lid
Uiteraard verwacht ik dat een Skoda 'bereden' kan worden door een chauffeur met een spijkerbroek aan. Ik ga er de dealer even over aanspreken bij mijn volgende bezoek. Bedankt voor het meedenken allemaal!
 

CDK

Forumguru
Ik rij nu 6 jaar Skoda en 6 jaar leder, vrijwel altijd draag ik een spijkerbroek en nog nooit heb ik beschadigd leder gehad, wel let ik altijd op hoe ik in in uit stap én niet geheel onbelangrijk om de 3 maanden behandel ik het leder met een voedend product om het mooi en soepel te houden :jaja:
 

Tom RS

Forumguru
Bij de zetels van mijn Rs is er ook al duidelijk sprake van instapschade: de zijkussens, zowel van het rug- als zitgedeelte, vertonen al beschadigingen, vergelijkbaar met die van de ts. Ik heb er op gelet wanneer ik instap en het zijn volgens mij ook de spijkers van mijn broeken die het veroorzaken. Het was al zichtbaar na een 10k. Vind ik toch wel zwaar ondermaats in deze prijsklasse. Is volgens mij ook geen echt leder. Voor mij hadden ze de zetels gerust volledig in stof mogen doen, ben zo geen leerfan.
 

CDK

Forumguru
als ik jullie was (ik doel op degenen met beschadigingen aan de zetels) zou ik zeker klacht indienen bij de verkopende partij, hoe meer klachten hoe sneller er eventueel iets aan gedaan gaat worden. De krachten bundelen is altijd het beste.
 

daveman

Nieuw lid
Bij de zetels van mijn Rs is er ook al duidelijk sprake van instapschade: de zijkussens, zowel van het rug- als zitgedeelte, vertonen al beschadigingen, vergelijkbaar met die van de ts. Ik heb er op gelet wanneer ik instap en het zijn volgens mij ook de spijkers van mijn broeken die het veroorzaken. Het was al zichtbaar na een 10k. Vind ik toch wel zwaar ondermaats in deze prijsklasse. Is volgens mij ook geen echt leder. Voor mij hadden ze de zetels gerust volledig in stof mogen doen, ben zo geen leerfan.

Ik veronderstel dat je de standaardbekleding hebt genomen in de RS? Met stof op het zit- en rugvlak? Maar is inderdaad bijzonder jammer!
 

R_Dex

Actief lid
In mijn huidige Seat Ibiza heb ik sportstoelen met leder, de linker "wang" heb ik zo'n zelfde beschadiging van in en uit stappen (ik heb altijd een spijkerbroek aan), maar dit pas na ±80.000~100.000 KM.
1500KM en dan dit al is echt niet normaal, dan zit je met 50.000 al op het schuim ;)

PS: vol leer bij aflevering koste mij destijds 1700,00, kan mij niet voorstellen dat je voor 700,00 vol leer in je auto hebt, of is de leerprijs zo sterk gedaald?
 

EfEr

Actief lid
Ik rij al 10 jaar in auto's van verschillende merken met met leren bekleding, het overgrote deel van de tijd gewoon met een spijkerbroek aan en hou op geen manier rekening instappen. Ik heb zowel leren zitvlak en rug gehad met de zij- en achterkanten van kunstleer als vol-leder maar dergelijke slijtage heb ik nog niet eerder gehad bij mijn bekleding. Bekleding heeft mij minimaal 100k tot maximaal 180k moeten dragen. Net als @Corné de Kluijver wel met grote regelmaat het leer behandelen zodat het schoon en soepel blijft.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
Maar toch.. leder ga je niet al gaan behandelen bij aflevering van de wagen é (begin er al zelf aan te denken van dat alvast wèl te doen).

15000 is niet weinig maar voor een doorsneegebruiker die waarschijnlijk eens achter 2 jaar denkt, é laat ik mijn leder eens gaan behandelen is dit toch geen normale slijtage te noemen é??

Ben heel benieuwd naar reactie van dealer eigenlijk? @OctaviaWest
 

micky

Forumguru
ImageUploadedByTapatalk1408384341.369958.jpg zo ziet mijn stoel eruit na 2,5 jaar en 125000 km, de eerste beschadiging was al na zo'n 25000 km zichtbaar.
 

EfEr

Actief lid
Bekijk bijlage 29351 zo ziet mijn stoel eruit na 2,5 jaar en 125000 km, de eerste beschadiging was al na zo'n 25000 km zichtbaar.

Mickey, heb je in die 2,5 jaar iets aan onderhoud van het leer gedaan (laten doen)?
Welk deel van de stoel is dit op de foto? Zitting of rugleuning? Ik neem aan dat dit de portierzijde van de bestuurdersstoel is.
 

EfEr

Actief lid
Maar toch.. leder ga je niet al gaan behandelen bij aflevering van de wagen é (begin er al zelf aan te denken van dat alvast wèl te doen).

15000 is niet weinig maar voor een doorsneegebruiker die waarschijnlijk eens achter 2 jaar denkt, é laat ik mijn leder eens gaan behandelen is dit toch geen normale slijtage te noemen é??

Ben heel benieuwd naar reactie van dealer eigenlijk? @OctaviaWest

Joske, bij mij begint het onderhoud van het leer al na een maand of 3 á 4 na aanschaf, even cleanen en daarna een soort vloeibare wax, vooral in de zomer omdat naar mijn idee het leer dan het meeste risico heeft uit te drogen door de zon waardoor eerder kans op beschadiging.
 

Joske

Forumguru
akkoord, ben ook van het principe dat je je spullen moet onderhouden maar dit zal toch de minderheid zijn dat werkelijk zijn leer onderhoudt zoals het moet. En men zou toch denken dat de fabrikant toch een zekere vorm van kwaliteitsleer voorziet zodat dit toch tegen een stootje kan?
 

CDK

Forumguru
Beter begin je de behandeling van je leder direct van nieuw af aan! :jaja: start je pas na 3/4 maanden loop je al achter de feiten aan ;)
 

blokart

Senior Member
Joske, bij mij begint het onderhoud van het leer al na een maand of 3 á 4 na aanschaf, even cleanen en daarna een soort vloeibare wax, vooral in de zomer omdat naar mijn idee het leer dan het meeste risico heeft uit te drogen door de zon waardoor eerder kans op beschadiging.
De zomer is niet noodzakelijk de grootste boosdoener maar heb al +15 jaar leder met zetelverwarming in verschillende wagens en zag hoofdzakelijk in het koude seizoen het ledervet er letterlijk in trekken.
 

DimiTator

Actief lid
Leer moet je vochtig houden! Uitdrogen resulteert heel snel in krakeleren. Zorg dat je dat met een propere doek doet zonder detergenten of andere producten. dus Wekelijks met een vochtige doek afnemen is de basis. Daarnaast 2 à 3 keer per jaar met passend product of ricinusolie.
Als je het moet reinigen: zadelzeep, zeepvlokken of bruine zeep (zonder toevoegingen) kunnen zonder risico gebruikt worden. Daarna terug met voedingscreme.
 

Renzo4000

Forumguru
Leer is een heel mooi natuur product wat je echt moet blijven cleanen en vooral voeden om het soepel en mooi te houden. Ik ben bovengemiddeld zwaar en mijn megane met half leer vertoond echt nog niet dergelijke slijtage. Inmiddels ruim 3,5 jaar verder en 130.000km en zie hier het bewijs:

RLf3BNf.jpeg


En dan hebben we het over "Frans" leder hé ;)
 
Bovenaan Onderaan