Geen echt leer?

OctaviaWest

Actief lid
Ik heb bij de aanschaf van mijn O3 Ambition een meerprijs van 700 euro betaald om de leder/stof zetels te hebben. Maar na 15.000 km rondtoeren vind ik dat het leer er minder en minder goed uit gaat zien. Er zijn zelfs op de bestuurdersstoel (die wordt natuurlijk het meest gebruikt) al een paar stukjes van de bovenlaag afgebroken.

Dit doet mij vermoeden dat ik geen echt leer heb gekregen maar een soort fake-leer oftewel skai! Als dat zo is dan vind ik 700 meerprijs wel een behoorlijke rip-off hoor!
 

Joske

Forumguru
het lijken mijn inziens wel degelijk beschadigingen, ik keur het niet goed dat het nu al voorvalt en zou zeker eens langsgaan bij je dealer. Maar met wat voor broek stap je in? Portefeuille in achterzak?
 

Noord26

Forumguru
Onze zetels zien er nog uit als nieuw na 120Dkm als we ze weer even hebben behandeld met de lederpoets. Dit ziet er wel uit alsof er regelmatig met iets hards (broeksknopen oid) langs geschuurd word. Ook een goede kwaliteit leder houd dat niet tegen.
 

Kinv

Lid
Is het geen Alcantara? Dit soort beschadigingen zie je al gauw bij kunstleder, zeker op die plaatsen waar je dagelijks langs schuift.
 

blokart

Senior Member
Alcantara is het zeker niet, Alcantara is een kunststof alternatief voor suede/nubuck wat dan weer een soort leer is zonder opperhuid.
De randen zijn duidelijk beschadigd door hard voorwerp, heb ik ooit op m'n G4 ook gehad op de gevoelige rand.
Het leder op de O³ is niet bijzonder van kwaliteit en ook de gehele zetel is geen leer alleen de zitting en rugleuning
rest is kunstleer wat wil je nu voor een meerprijs van 700€ bij VW moet je minstens het dubbele uitgeven.
 
Laatst bewerkt:

Darkside

Forumguru
Ik heb vroeger ook nep leer gehad in mijn opel. Dat was voor volleder slecht 900,-
Geen geld ten opzichte van echt leer.
ik was hier wel tevreden over. Omdat itt echt leer het gewoon 160.000 km strak is gebleven.
En het beter bestand leek tegen beschadigingen. Hoefde het ook niet te behandelen (heb ik ook niet gedaan)
Het zag en voelde verder gewoon goed. Ja echt leder is mooier. Dat 'leeft'meer Maar was uiteindelijk zeer tevreden met dit Skai.
Als het echt geen gebruikersfout is met een verkeerde broek met knopen die teveel schuren oid.
Dan is dit wel erg snel. Zou dit wel bij de dealer neerleggen.
 

Gieliovd

Forumguru
Dat is absoluut echt leder en geen skai.

Het is geverfd leder en de verflaag bovenop (deklaag) is eraf geschuurd. Dit ziet eruit als lokale schade door iets hards... en dat kan net zo goed een stevige jeans zijn die wat strak zit en een paar dagen erlangs getrokken wordt.

Ik plof zelf neer in de auto omdat ik altijd van de stoep instap en dan is het een beetje een diepe instap (stoel staat ook nog eens laag)... dan voel ik m'n jeans geregeld langs die wang gaan met het bekende gevoel van je (opliggende) achterzak welke met de randjes langs stiknaad gaat "flopflop"
 

Tom RS

Forumguru
Eenvoudig te controleren: Hou er een vuurtje aan. Smelt het is het skai, gebeurt er niks is het echt leder. :D
Bij mijn Rs ben ik er vrij zeker van dat het imitatie is...
 

DimiTator

Actief lid
Dat is absoluut echt leder en geen skai.

Het is geverfd leder en de verflaag bovenop (deklaag) is eraf geschuurd. Dit ziet eruit als lokale schade door iets hards... en dat kan net zo goed een stevige jeans zijn die wat strak zit en een paar dagen erlangs getrokken wordt.

Ik plof zelf neer in de auto omdat ik altijd van de stoep instap en dan is het een beetje een diepe instap (stoel staat ook nog eens laag)... dan voel ik m'n jeans geregeld langs die wang gaan met het bekende gevoel van je (opliggende) achterzak welke met de randjes langs stiknaad gaat "flopflop"
Klopt. Het is waarhchijnlijk gedekverfd split-leer. voor €700 kan je geen nerfleder verwachten.
Het kan gebeuren dat de verflaag op de naadjes los laat. 15000 km is snel. De hoge temperaturen in de zomer zullen zeker meespelen.
Ideaal zou zijn dat de bestuurderszetel in nerfleder is, de rest mag split zijn.
 

DimiTator

Actief lid
Eenvoudig te controleren: Hou er een vuurtje aan. Smelt het is het skai, gebeurt er niks is het echt leder. :D
Bij mijn Rs ben ik er vrij zeker van dat het imitatie is...
:stop:
Doe dat maar met je bankstel thuis. Na een paar jaar gaat hij daar gegarandeerd afpellen.
 

blokart

Senior Member
Zopas even wat naar de zetels gekeken, de echte raakvlakken zijn leder alle andere skai (nepleder)
 

peterrapid

Forumguru
Is toch spijtig van de 700€ ... nu als je een veelrijder bent en soms met werkbroeken en zo in de auto kruipt zou ik zelf geen leder nemen, beschadigd te vlug.
 
Bovenaan Onderaan