Geen contact met App vanwege 12V accu?

gkoutstaal

Nieuw lid
Kent iemand dit probleem? En stel dat ik de 12V accu vervang, welk merk accu hebben jullie de beste ervaring?

Clipboard_11-01-2025_01.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:

gkoutstaal

Nieuw lid
Bedankt voor de antwoorden,

Punt 1 vraag ik mij af of er meerdere mensen zijn die herkennen dat de je de MySkodaApp niet meer kan gebruiken als de accuspanning te laag wordt.
Punt 2 rijd ik de Hybride Skoda Spuberb iv zoveel mogelijk elektrisch om hiermee brandstofkosten te besparen. In de praktijk rijd ik ongeveer 60% van de kilometers elektrisch omdat mijn woon-werk verkeer 45 km is. Hebben anderen hier ervaring mee dat dit negatieve concequenties heeft voor het op spanning houden van de 12V accu?
Punt 3: Met welk merk accu is in deze groep de beste ervaring qua levensduur in de hybride Superb?

hemi24

Forumguru
Als je de app een aantal keren vaker achter elkaar raadpleegt krijg je ook die melding, ookal heb je een nieuwe accu…

Rallye

Forumguru
Als je de app met de auto laat synchroniseren wordt de hele auto wakker gemaakt. Dat kost stroom, die uit de 12v-accu komt. En als er te weinig stroom in die accu zit, diet de auto het niet. Het lijkt erop (afgaand op de tekst van de melding) dat voor het synchroniseren een aparte limiet geldt - die wordt gereset als je met de auto rijdt. Je accu is dus waarschijnlijk niet stuk.

unphoto

Nieuw lid
Het HV systeem zou ook de 12V accu moeten laden. Wanneer jouw wagen aan de stekker zit, zou de 12V accu ook meegenomen moeten worden in het laadproces.

Het merk accu is ook altijd weer zo een geladen vraag. Een groot deel van de accu's loopt van dezelfde band.
Zolang de accu maar dezelfde eigenschappen heeft.

Berghuis

Donateur
@unphoto Nee hoor, 12v wordt alleen geladen door te rijden. Zelf ondervonden met mijn Octavia, ca. 50% geladen accu en toch was de 12v leeg (oorzaak onbekend). ANWB gaf zelfs aan dat te lang aan de laadpaal laten staan met volledig geladen accu de 12v zelfs leeg kan trekken.

unphoto

Nieuw lid
@unphoto Nee hoor, 12v wordt alleen geladen door te rijden. Zelf ondervonden met mijn Octavia, ca. 50% geladen accu en toch was de 12v leeg (oorzaak onbekend). ANWB gaf zelfs aan dat te lang aan de laadpaal laten staan met volledig geladen accu de 12v zelfs leeg kan trekken.
Ik weet niet hoe je aan die informatie komt..

Plugin Hybride's hebben een DC-DC systeem aan boord. Hetzelfde systeem als de volledige EV. Het BMS systeem zal als het contact aanstaat en de wagen rijdt en detecteert dat het 12V systeem bij de ondergrens komt, het contact met het HV systeem kortstondig onderbreken zodat hierna het 12V kan worden geladen door het HV systeem...mits het HV systeem genoeg lading heeft.
Dit is het bekende klikken geluid wat je hoort als alleen het contact aanstaat.

Ditzelfde proces vind ook plaats tijdens het opladen aan de wand.

Om dan in te haken op dat verhaal van de ANWB.

Wat een totale onzin. Die monteur mag terug de boeken in.
Zoals ik al zei, als de wagen aan de lader zit, wordt het 12V ook meegenomen door het BMS.
EV's leven soms dagen of weken aan de lader..
Als het contact aan staaten de verbruikers aan, dan kost het capaciteit van de het HV systeem om het 12V hoog te houden. Oftwel, je blijft laden, ondanks dat de auto geen mm verschuift.

12V is voor alle reguliere componenten zoals infotainment, sensoren, koplampen, spiegels en alles wat laag voltage voltage voorschrijft.

Het feit dat er een verbrandingsmotor aanwezig is, is leuk om het HV systeem te laden tijdens het rijden maar het is geen traditioneel dynamo meer dus het heeft niets te maken dat de wagen moet rijden om het 12V systeem gezond te houden.

unphoto

Nieuw lid
Je hoeft het niet aan te nemen uiteraard :)

Mijn advies, focus (laten) leggen op het BMS.

Er moet een behoorlijk verbruik zitten op het 12V systeem of de 12V accu kan geen lading vast houden. Als alternatief zou het 12V systeem wordt niet (goed) opgeladen echter, dat lijkt mij onwaarschijnlijk want dan kamp je met enige regelmaat met foutmeldingen.

Als je een simpele multimeter hebt kan je links achterin de accu voltage opmeten wanneer je de auto weg zet.
Kom na een uur of 4 terug en meet hem dan nog eens.

Je zou de wagen aan de stekker kunnen legen en met de multimeter kunnen kijken of het voltage toeneemt.

Om de originele opmerking hierin mee te nemen:

@op @gkoutstaal :
Hoe is jouw app ingericht?
Staat hij op altijd wekken zodra je de app gebruikt?
Misschien dat het een fout is van de app die, ondanks dat je de app sluit/wegzet, toch op de achtergrond de auto blijft aanroepen.

Op android kan je de app hierin begrenzen.
Geen idee of je een iPhone gebruikt en wat daarin de mogelijkheid is.

Screenshot_20251101_165246_Mykoda.png Screenshot_20251101_165316_Settings.png

gkoutstaal

Nieuw lid
Je hoeft het niet aan te nemen uiteraard :)

Mijn advies, focus (laten) leggen op het BMS.

Er moet een behoorlijk verbruik zitten op het 12V systeem of de 12V accu kan geen lading vast houden. Als alternatief zou het 12V systeem wordt niet (goed) opgeladen echter, dat lijkt mij onwaarschijnlijk want dan kamp je met enige regelmaat met foutmeldingen.

Als je een simpele multimeter hebt kan je links achterin de accu voltage opmeten wanneer je de auto weg zet.
Kom na een uur of 4 terug en meet hem dan nog eens.

Je zou de wagen aan de stekker kunnen legen en met de multimeter kunnen kijken of het voltage toeneemt.

Om de originele opmerking hierin mee te nemen:

@op @gkoutstaal :
Hoe is jouw app ingericht?
Staat hij op altijd wekken zodra je de app gebruikt?
Misschien dat het een fout is van de app die, ondanks dat je de app sluit/wegzet, toch op de achtergrond de auto blijft aanroepen.

Op android kan je de app hierin begrenzen.
Geen idee of je een iPhone gebruikt en wat daarin de mogelijkheid is.

Bekijk bijlage 119829 Bekijk bijlage 119830
Ik heb gisteren 80 km in sportstand gereden. De 12V zou sowieso om die reden al vol moeten zijn. Dit terwijl volgens mij ook de 12V accu opgeladen wordt als de hoofdaccu is geladen. Anyway, ik wordt gebeld door Pon deze week en dan voeren wij daar een analyse uit.

Bovenaan Onderaan