@unphoto Nee hoor, 12v wordt alleen geladen door te rijden. Zelf ondervonden met mijn Octavia, ca. 50% geladen accu en toch was de 12v leeg (oorzaak onbekend). ANWB gaf zelfs aan dat te lang aan de laadpaal laten staan met volledig geladen accu de 12v zelfs leeg kan trekken.
Ik weet niet hoe je aan die informatie komt..
Plugin Hybride's hebben een DC-DC systeem aan boord. Hetzelfde systeem als de volledige EV. Het BMS systeem zal als het contact aanstaat en de wagen rijdt en detecteert dat het 12V systeem bij de ondergrens komt, het contact met het HV systeem kortstondig onderbreken zodat hierna het 12V kan worden geladen door het HV systeem...mits het HV systeem genoeg lading heeft.
Dit is het bekende klikken geluid wat je hoort als alleen het contact aanstaat.
Ditzelfde proces vind ook plaats tijdens het opladen aan de wand.
Om dan in te haken op dat verhaal van de ANWB.
Wat een totale onzin. Die monteur mag terug de boeken in.
Zoals ik al zei, als de wagen aan de lader zit, wordt het 12V ook meegenomen door het BMS.
EV's leven soms dagen of weken aan de lader..
Als het contact aan staaten de verbruikers aan, dan kost het capaciteit van de het HV systeem om het 12V hoog te houden. Oftwel, je blijft laden, ondanks dat de auto geen mm verschuift.
12V is voor alle reguliere componenten zoals infotainment, sensoren, koplampen, spiegels en alles wat laag voltage voltage voorschrijft.
Het feit dat er een verbrandingsmotor aanwezig is, is leuk om het HV systeem te laden tijdens het rijden maar het is geen traditioneel dynamo meer dus het heeft niets te maken dat de wagen moet rijden om het 12V systeem gezond te houden.