Front assist

CharlesTucker

Forumguru
En volgens mij reageert FA ook niet op stilstaande objecten……
Dat zou theoretisch best kunnen, en er zou ook best wel een reden voor kunnen zijn. De ontwerper zou dan de aanname gedaan moeten hebben dat een bestuurder nooit tegen niet bewegende obstakels aan zal rijden, en daar dus ook niet tegen beschermd hoeft te worden. Misschien geen hele gekke aanname. Het zou misschien ook wel een aantal gevallen van vals alarm waar ik hier wel eens wat over lees voorkomen.

Echter, dan zou het systeem ook moeten kunnen herkennen of een gedetecteerd object beweegt of stilstaat. Ik weet niet welke sensor(en) gebruikt worden voor FA, maar zowel met Li- of Radar als met een camera is dat best lastig (maar niet helemaal onmogelijk). Je zult dan echter ook een soort drempel voor beweging moeten kiezen, 0.0001 km/u, 1 km/u, 10 km/u? Kortom, technisch wel te doen, maar nogal gecompliceerd, en ik kan me dan ook nauwelijks voorstellen dat dat gebeurt in de huidige systemen. Vermoedelijk houdt het systeem wel rekening met je stuurhoek, en als je volgens de stuurhoek wel om een object heen zult gaan zal ie niet ingrijpen, dat zal soms de indruk geven dat FA niet reageert op stilstaande objecten

(en hou zou het het systeem reageren als er voor je plotseling geremd wordt, jouw voorganger remt ook, maar komt voor je tot stilstand en is dan dus veranderd van een bewegend object in een stilstaand object, stopt dan je FA met ingrijpen, vast niet?).
 

hemi24

Forumguru
Je moet het niet moeilijker willen maken dan het is: het systeem ‘kijkt’ alleen wat zich op basis van rijsnelheid en stuurhoek op de mogelijke baan van de auto bevindt, waarbij het snelheidsverschil niet groter mag zijn dan de actuele snelheid.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb de handleiding van mijn Octavia er maar eens op nageslagen. Daaruit blijkt dat de het de ACC is die niet reageert op stilstaande objecten. Dus niet de Front Assist. Die werkt bij mij (auto uit 2015) alleen tussen de 5 en de 30 km/h. Bij een nieuwe Kodiaq kan dat natuurlijk anders zijn. Dus wat zegt de handleiding bij de Kodiaq van @Jan GM Veltman ?

ACC:

FF3C0704-E40B-47EB-9B74-4801BDE9CA6B.jpeg

Front Assist:

0F9D3969-313A-4B3E-A201-F3CC12A94679.png

Sorry voor de verwarring.
 

CharlesTucker

Forumguru
Toch interessant @Rallye, ik ben dan wel heel benieuwd hoe jouw ACC bepaalt of een object wat je nadert beweegt of stil staat (maar dat is misschien m'n eigen beroepdeformatie en nieuwsgierigheid). Zou het systeem daar toch een aanname doen op basis van je eigen snelheid en de snelheid waarmee je dat object nadert, of zit er daadwerkelijk meer intelligentie achter? Wat zou het systeem doen als je met een heel groot snelheidsverschil een object nadert, stel je rijdt in Duitsland 180 en je nadert een vrachtwagen die met 60 een helling op rijdt ... Ik begrijp zeker wel waarom er met de nodige uitroeptekens staat dat je altijd in staat moet zijn om de besturing zelf over te nemen :)
 

ElScorpione

Forumguru
Ik heb ACC en Front Assist. Als je te dicht op je voorganger zit, dan zie je inderdaad twee auto's met een uitroepteken. Als ik ACC aan heb staan en iemand voor mij remt, of ik nader iemand te snel, dan verschijnt er een grote rode waarschuwing in het display en gaat de auto zelf remmen als ik dat niet doe. Maar dan moet er echt wel een serieus snelheidsverschil zijn of plotselinge afname. Zonder ACC aan gebeurt dat volgens mij niet.
 
Bovenaan Onderaan