Front assist

Ik heb net mijn kodiaq gekregen en ik vermoed dat mijn front assist niet werkt. De dealer stuurt mij linkjes naar video's maar daar word ik niets wijzer van. FA hoort volgens mij een rode waarschuwing te geven als ik bij mijn voorligger te dicht nader. als ik op de snelweg met 120 km op mijn voorligger inrijd dan krijg ik geen enkele melding. Op 2 meter ga ik dan maar vol in de remmen. dit is hetzelfde als ik op stilstaande objecten inrijd. Kan iemand mij duidelijk maken of ik het niet begrepen heb, hoe het werkt en of de front assist mogelijk gewoon niet werkt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bij de situatie zoals je beschrijft, zou je geen rode waarschuwing met audio signaal moeten krijgen, maar zie je op het dashboard een waarschuwing (autootjes) dat je te weinig afstand houdt. Die rode waarschuwing krijg je wanneer je met te grote snelheid iets nadert dat veel langzamer rijdt of stilstaat. Tenminste, zo werkt het bij mij.
 
FA staat aan. Ik zie geen 2 kleine autootjes . Ik rij ook bijv met hoge snelheid zeg 70 km op een stilstaande auto of object en krijg geen enkele waarschuwing.
 
Mijn auto heeft een FA functie en is actief. 10 keer gecontroleerd. De beschrijving zoals hierboven staat ook in mijn gebruikers handleiding.

Maar wat is gevaar voor een aanrijding? Als ik met 50km op een stilstaande auto inrijd lijkt mij dat voldoen aan de term gevaar voor een aanrijding en zou op zijn minst 10 meter afstand alarm moeten geven en zonodig daarna ingrijpen. Bij mij gebeurd er niets. Ik heb wel op de snelweg in een langzaam rijdende file een keer 2 autootjes in mijn display gehad. Veilige afstand onderschreven. Ik kom nu zo langzamerhand tot de conclusie dat de functie niet werkt door technisch mankement. Ik waardeer jullie snelle reacties overigens. Een dergelijke functie is vlgs Skoda een veiligheidsfunctie die behulpzaam is bij het voorkomen van erger. Binnen grenzen natuurlijk. Daar moet je dus wel op kunnen vertrouwen.
 

hemi24

Forumguru
Tot 50km/h krijg je volgens de handleiding geen alarm vooraf, maar grijpt het systeem direct in…

Als je de symbolen voor te weinig afstand al hebt gezien, lijkt me dat het systeem werkt…

Maar goed, het kan geen kwaad om het bij de dealer uit te laten lezen.

Persoonlijk vind ik van alle functies op m’n Kodiaq, de Front Assist wel de minst boeiende!
 
Ik krijg het icoontje van de te dicht op de voorganger vaak te zien als ik met snelwegsnelheid te dicht nader op een voorganger. Misschien even proberen met een vrachtwagen ofzo aangezien die redelijk stabiel rijden. Al ben ik geen fan van bumperkleven.
 

Herre

Senior Member
Ik heb het zeker op mijn Kodiaq. Moet eerlijk zeggen dat ik het tot nu toe alleen de waarschuwing en piep gezien heb als het onwenselijk was. Zeer harde regen, in een tunnel, bij een wat hoge drempel, een scherpe docht op de snelweg (einde a16, naar a20). Ben er ook niet meer zo een fan van.
 

elsinga

Forumguru
Hier een paar keer zo'n rode waarschuwing gehad, met name bij afslaande auto's voor me binnen de bebouwde kom, waarbij ik zeker weet dat ik er achterlangs ga maar FA een aanrijding denkt te zien.
 

iRob1984

Senior Member
En volgens mij reageert FA ook niet op stilstaande objecten……
Ik weet niet of het per sé met een stilstaande objecten te maken heeft. Maar ik vermoed eerder dat de FA berekend hoe snel je het voorliggende object nadert. Als het verschil te groot is, nou dan weet mijn O4 de alarmbellen wel te vinden.
Mijn dash kleurt voor de helft rood op, met een auto en botsgevaar.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja heeft puur te maken met hoe snel je nadert. Hij "ziet" geen botsing, maar reageert aan de hand van een gestelde limiet aan de naderingssnelheid. Meestal is het overbodig en had je het makkelijk gered. Maar je kunt even afgeleid zijn of iets over het hoofd (wie weet letterlijk) hebben gezien
 

MarcoO2

Forumguru
En volgens mij reageert FA ook niet op stilstaande objecten……
Zeker wel. Parkeer maar eens iets te enthousiast in. Ik parkeer altijd bij struiken, en soms vind het systeem dat ik dat te snel doe. BAM.

En dat is ook gelijk de makkelijkste manier om te tetsen of je FA werkt: gewoon op een struik oid afrijden (doe er dan wel een zonder al te harde/ scherpe takken :D).
 
Bovenaan Onderaan