Foutmelding P0805 circuit koppelingspositiesensor

Gun

Lid
Ha allen,
vandaag reed ik van de snelweg een rustplaats op. Tijdens het afremmen verscheen de melding “Versnellingsbak in noodprogr. Doorrijden mogelijk”. Tevens verscheen er een geel/oranje driehoekje met uitroepteken. Wat mij verder opviel is dat bij zowel het terugschakelen ( dat wil zeggen het is een DSG-automaat) als bij het opschakelen er versnellingen werden overgeslagen. Van D2 direct naar D4 en dan naar D6 en andersom. Toch maar even ANWB laten komen. Bij het uitlezen werd de melding “P0805 circuit koppelingspositiesensor” zichtbaar. De ANWB man kon niet zeggen of er defect zit in de sensor of dar er iets mis is met de koppelingsplaten. Iemand ervaring?
 

Gun

Lid
Man ANWB had het al over iets tussen de €1.000,= en €1.500,= . Dag vakantiegeld.
 

Gun

Lid
Ik hoop dat alleen de sensor defect is. Laat mij weten als je mijn beschrijving herkent of. mij er meer over kan vertellen
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Gun De ANWB kan niet 'in de diepte' uitlezen. Alleen globaal.
Dus er is nog een sprankje hoop voor je als een Dealer dat uitleest?

sterkte
 

Tees

Donateur
Wat ik zo 1-2-3 googlend las is dat de clutch position sensor achter de mechatronic in de DSG zit. Dus dan zou de mechatronic niet perse vervangen hoeven worden, maar moet de boel wel flink uit elkaar. Vraag is of dat de kosten nou zo drukt...
 

Gun

Lid
Ha Fanskoda en Tees, bedankt voor jullie reacties! De dealer zal hem inderdaad wel verder/dieper/ beter kunnen uitlezen, maar ben inderdaad bang dat de kosten tegenvallen. Toch wel vreemd dat dit bij een auto gebeurd uit 2018 met 50.000 op de teller. Volgens Skodaconnect heb ik een rustige rijstijl dus daar kan het niet aan liggen. Weet natuurlijk niet hoe de vorige eigenaar (tot 38000 km) er in gereden heeft.
 

Cordoba

Forumguru
Als ik het goed begrijp worden alle oneven versnellingen overgeslagen? Dat zou ook kunnen betekenen dat er 1 van de 2 koppelingen niet bruikbaar is. (En dat je geluk hebt dat je de even versnellingen en de achteruit kunt gebruiken (bij oneven versnellingen had je waarschijnlijk geen achteruitversnelling meer gehad).
 

Gun

Lid
Ha Cordoba, beda voor je reactie. klopt de achteruit doet het nog wel. Wil dat betekenen dat een koppelingspedaal defect is ?
 

Gun

Lid
Ha Peter-036
bedankt voor je reactie.

allen,
uit jullie reacties blijkt dat:
- de sensor mogelijk defect is. Ik neem aan dat dat dezelfde is als waar Tees over schreef:”de clutch position sensor”,
- mogelijk de mechatronica unit vervangen moet worden als de sensor niet defect blijkt te zijn,
- het waarschijnlijk niet de koppelingsplaten zelf zijn.

Ps. Peter-036, bedoel je met “robot unit” de mechatronica unit ?
 

Gun

Lid
@Peter-036 bedankt voor je reactie/ uitleg

Vandaag bij Skoda garage geweest voor storing diagnose. Conclusie defecte mechatronica unit. Nu aan het uitzoeken wat de kosten zijn voor herstel. Ik ben bang fors …….. balen. Wordt vervolgd
 

EdK

Forumguru
Je kunt eens contact opnemen met de DSG dokter (TVS) en kijken of die prijstechnisch aantrekkelijker zijn dan de dealer !?
 

Gun

Lid
@EdK Goede tip. Bedankt! Ik houd dat zeker even in gedacht. Eerst ga ik even met de dealer in gesprek om te kijken of hij zich coulant wil opstellen.
 
Ik heb deze storing op enig moment ook gehad. Ik heb een lease auto, dus dat kostte mij niets. Ik weet niet meer bij welke km stand dit was, maar het zal ruim boven 100.000km geweest zijn.
 
Bovenaan Onderaan