Foutcodes P0130 & P1176: lambda problemen

turboturbo

Forumguru
Bedankt voor de tip Ed, misschien eens zo'n brandertje aanschaffen. Mijn hoop is dat de kruipolie tegen die tijd ook z'n werk heeft kunnen doen (zal het komende dagen nog wel vaker inspuiten)
 

turboturbo

Forumguru
Volgende week doe ik een nieuwe poging Ivo!

Dan vervang ik iig de eerste sonde, die kreeg ik tenslotte makkelijk los en daar kon ik zo bij. Die heb ik inmiddels besteld en is onderweg. Ik ga vandaag nog wat extra lambdasonde gereedschap bestellen waarmee het hopelijk gaat lukken....
Zoals oa dit:
https://www.gereedschapland.nl/prod...ratursensor-schl-ssel-voor-vag?categoryid=404

Iemand anders nog tips voor gereedschap?

Overigens zijn de storingen allang weer weg; het motorstoringslampje is sinds ong de start van dit topic slechts 200km aan geweest. Dus ik doe dit voornamelijk preventief.
 
Laatst bewerkt:
Veel succes. Hoeveel was je kwijt aan de sonde zelf? Die zijn niet goedkoop heb ik me laten vertellen.
Ik heb continu een storingsmelding, ik verwacht dat mijn sondes in slechtere staat zijn.
Bij het rijden geen probleem, bij de keuringen ook niet, maar dat brandende storingslampje is wel irritant.
 

oco1979

Forumguru
Zo ne lambda-sonde raden ze aan om de +/- 80.000km te vervangen voor de optimale werking te garanderen.
Bron leverancier wel te verstaan.
Zo lang deze binnen een bepaalde grensbereik blijft zal de motor wel lopen en geen foutmeldingen geven.
Maar voor de werking van de katalysator is dat weer iets anders.
Preventief onderhoud noemt men dat.
Kan ook wachten tot volledig stuk is ook.
Elk doet daar wat men wil.
Maar zo iets zit niet in gewoon klein/groot onderhoud of er moeten klachten zijn van klant wat ze dan gaan bekijken.
 

turboturbo

Forumguru
Ivo alleen OEM sondes zijn erg duur.
En Bosch is rond de 100,- euro op internet....

Ik heb zelf resp. €76,- ex btw en €71,- incl btw betaald, beide Bosch (Mister Auto / autodoc)
 
Laatst bewerkt:
Dat is te doen. Ik zit ff bij die Mister Auto te kijken, maar zie 3 verschillende Bosch partnrs, van 47 tot 82 euro. Welke moet ik nu hebben?
kenteken 14-RZ-BR.
 
Ik vind het verwarrend. Ik heb een 1.6 Octavia Combi uit 2005. Volgens mij is dat dan motorcode AVU/BFQ.

Bij die AVU/BFQ horen volgens http://www.lambdasensor.com/main/skoda.htm Bosch partnummers 0258007351 en 0258010032.

Maar als ik zoek op onderdelensites (met kenteken) dan worden die partnummers helemaal niet aangeboden.
Het beste is misschien om de dealer te bellen en de juiste partnummers op te vragen?
 

turboturbo

Forumguru
@IvoBreda volgens jouw kenteken heb jij een Octavia II (type 1Z5) dus eigenlijk verkeerde topic, maar geeft niet.

De verwarring zit 'm misschien deels in de zogenaamde universele sondes van Bosch? Die komen met een soort 'stekker-kit' zodat je zelf de juiste stekker verbinding kunt maken. Die zijn goedkoper. De verschillen zitten 'm kennelijk niet zozeer in de sondes zelf, alswel de specifieke stekker aansluitingen op het voertuig. Ik ga voor die paar euro niet zelf zitten knippen en knutselen, dus ik heb de sondes gekozen met de juiste stekkers voor mijn voertuig. Op sites als Mister Auto kun je ook goed zien op de afbeeldingen om wat voor stekker het gaat (universeel of niet)

Ik heb ter controle ook de onderdeel nummers opgezocht op de Bosch automatie catalog. Dat heb ik voor jou ook alvast even gedaan, en daar moet ik na het invoeren van het kenteken (anders dan bij mijn auto) kiezen uit een hele lijst met motorcodes. Dus dat maakt kennelijk wel uit. De motorcode AVU zag ik niet staan, BFQ wel. Als ik die selecteer zie ik de volgende onderdeelnummers:

regelsonde (sonde voor de katalysator) 0 258 007 351
diagnose sonde (sonde na de katalysator) 0 258 010 032

Dus het even belangrijk dat je zeker weet welke motorcode je hebt. Die staat ook op een zichtbare plek (mogelijk onder de motorafdekkap) in je motorblok gestanst, en staat ook in de sticker in je kofferbak / voorin je instructieboekje.

EDIT: Winparts geeft in elk geval op basis van jouw kenteken de juiste Bosch regelsonde (1e) https://www.winparts.nl/uitlaatsyst...-14227/lambdasonde/p178436.html#specificaties
Goedkoper hier te vinden: https://www.autoonderdelenwinkel.nu/lambdasonde-0258007351-bosch.html

De 2e sonde (regelsonde) oa op Autodoc gevonden, met pasgarantie (dus na invoeren kenteken zegt ie dat deze past op jouw auto) https://www.autodoc.nl/bosch/1149460

EDIT2: ook de 1e (regelsonde) gevonden bij Autodoc met pasgarantie:https://www.autodoc.nl/bosch/1149452

Vreemd dat Mister Auto geen van deze Bosch parts aanbied op basis van jouw kenteken, maar alleen multi-toepasbare (dus met meerdere stekker opties waar je zelf nog aan moet knutselen)
 
Laatst bewerkt:

Maggy

Forumguru
888DB199-6B59-44C7-AF43-B813DB2BED1E.png
Mister auto verkoopt dat gewoon, je moet echter zoeken op referentie nummer zonder je kenteken in te vullen, dan vind je de voorste lambda zoals op mijn screenshot heel snel. ( en geen gedoe met stekkers maken)

Bas.

Edit, naar de tweede gezocht, die voeren ze niet.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Excuus voor de onterechte conclusies @IvoBreda de Combi van de Octavia 1U is zelfs nog tot in 2010 door geproduceerd! Wat raar dat onderdelensites dit kenteken vervolgens als een Type 2 classificeren. Edit: Autoweeks CarBase geeft wel het juiste type aan.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Update: beide lambda's vervangen.

Het is me deze week gelukt om de beide lambda sensoren te vervangen :cheer:

Nadat ik een paar weken geleden al eens een wanhopige vluchtige poging had gedaan met een 22m steeksleutel, zonder resultaat, nu eerst maar eens het juiste gereedschap besteld:
image-2018-02-03-7.jpg

Dan aangevangen met de voorste (regelsonde) lambda te vervangen. Dit lukte vrij gemakkelijk omdat ik die een eerdere poging met de 22mm steeksleutel al los had gekregen, en je kunt er vrij gemakkelijk bij zonder de uitlaat te hoeven laten zakken.

Eerste stap is uiteraard de bedrading uit de geleiders klikken en de stekkers los maken (volg de kabels dan kom je bij een soort plastic behuizing onderaan de auto die je met 8mm dop los schroeft (2 boutjes). Daarin verstopt zitten de stekkers)

Oud vs. nieuw:
image-2018-02-03-10.jpg

De nieuwe sonde op z'n plek (foto is genomen na vervanging van beide sondes, dus vandaar dat het hittewerende jasje er alweer op z'n plek zit)
image-2018-02-03-6.jpg

Dan de tweede (de diagnose sonde) Die is helaas niet te demonteren zonder de uitlaat te laten zakken. Daarvoor moet de flens gedemonteerd worden die de beide uitlaat delen met elkaar verbind. In mijn geval ging dat demonteren nog vrij gemakkelijk, omdat er niet lang geleden al een splinternieuwe flens op de uitlaat is gezet bij een APK. De garage heeft dus al een keer de strijd om die roestige bouten los te krijgen al een keer voor mij gestreden:
image-2018-02-03-14.jpg

image-2018-02-03-18.jpg

Nu was het even puzzelen welk gereedschap het meest van pas kwam. Eerst de boel veelvuldig ingespoten met kruipolie natuurlijk. Opwarmen met de gasbrander was ook niet meer nodig, want ik had vlak voor deze klus de motor een uur laten draaien ivm een engine flush. De boel was dus al flink warm gestookt.

De lambda sleutel had geen zin zag ik al gauw, die zou ik alleen maar stuk trekken. Die is denk ik alleen geschikt voor montage, en niet voor demontage. Dus de lambdasonde dopsleutel 3/8" maar geprobeerd: https://www.gereedschapland.nl/product/3952/dopsleutel-3-8-,-lambda-sonde-22-mm?categoryid=404
Deze opstelling met en kniestukje werkte niet:
image-2018-02-03.jpg

De volgende opstelling lukte wel: ratel 1/2" direct, 1/2" naar 3/8" verloop en daarmee direct op de lamdasonde sleutel:
image-2018-02-03-3.jpg image-2018-02-03-2.jpg

Met een paar voorzichtige rukjes kwam die dan los.

Oud vs. nieuw:
image-2018-02-03-9.jpg

Hier een foto van na de montage met kers-vers keramisch vet erop (let op dat je de sonde-tip zelf niet aanraakt of insmeert, maar alleen het schroefdraad!)
image-2018-02-03-4.jpg image-2018-02-03-8.jpg

Het hittewerende jasje ook weer op z'n plek geknoopt:
image-2018-02-03-5.jpg

- vervolg in volgende post -
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
- vervolg post hierboven -

Dan kwam eigenlijk nog wel iets lastigs; de veel te lange kabels netjes wegwerken. Mijn eerste poging zag er zo uit, maar daar was ik niet tevreden over. De kabels gingen mij een veel te lang stuk naar achteren:
image-2018-02-03-15.jpg image-2018-02-03-19.jpg

Uiteindelijk is het zo geworden, waarbij ik de kabels over een kortere lengte heen en weer heb laten lopen:
image-2018-02-03-16.jpg

Uitlaat flens weer op z'n plek geschoven zonder uitlaat pasta (had ik niet bij me, geen idee of het nu luchtdicht is, ik rook en zag in elk geval niks en het klinkt ook niet lek. Bij het demonteren brokkelde er allemaal uitgedroogde uitlaat pasta uit dus zoveel zal dat spul ook niet meer gedaan hebben)

Nu binnenkort eens een vergelijkbaar filmpje schieten zoals ik in een paar posts terug heb laten zien, misschien zijn er verschillen te ontdekken. Het viel me wel direct op dat de motor na (bijna) koude start een veel rustiger stationair toerental heeft. Sindsdien de auto nog niet gebruikt, dus latere ervaringen vul ik hier nog wel aan.
 
Laatst bewerkt:
Knap gedaan. Heb je een brug die je af en toe mag gebruiken, of ben je zelf monteur?
Ik heb een 1.6 ipv een 1.8, vraag me af of het daar exact hetzelfde is.
 

turboturbo

Forumguru
Kwestie van even onder de auto loeren @IvoBredadan weet je het zeker. De eerste sonde kan ook nog wel eens onder het inlaat spruitstuk zitten, meestal direct op het uitlaat spruitstuk. Zou zo maar eens kunnen dat door de turbo toestanden de eerste sonde helemaal pas vlak voor de katalysator zit....

Ik ga naar een van de doe het zelf garages hier in de regio (20 min rijden) huur is 10,- per uur. Meestal ben ik er een paar uurtjes bezig, een dagkaart is 50,- dus daar kom ik vaak op uit.

Ik zal vanavond even in m'n Haynes kijken of ik wat info over de lambda's kan vinden van een 1.6. Welke motorcode had je ook alweer?
Edit: ik herinner me dat ik al eens wat geüpload heb uit m'n Haynes over de 2e Lambda van een Octavia 1.6. Hier te vinden: https://www.skodaforum.nl/forum/i/handleiding-vervangen-2e-lambdasensor-bfq-motor.31820/#post-661686

Heb je daar misschien iets aan? Ik kijk vanavond nog even in m'n verzameling workshop manuals, of daar wat tussen zit. Is vaak heel summier.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
Ik heb inderdaad die BFQ motor. en 2 linkerhanden ;).
Materiaal om uit te lezen heb ik ook niet, maar ik verwacht dat 1 van de 2 lambda's, of allebei, ver heen zijn.
Dat is in ieder geval wat de garage me meegaf.
De auto loopt gewoon netjes maar ik heb wel steeds een storingslampje op mn dashboard.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb zo'n goedkoop OBD dongeltje van eBay icm een app op m'n telefoon. Ik kan er bijv geen foutmeldingen mee wissen, en heel misschien leest ie ook niet alle codes uit. Maar de P codes heb ik daarmee uit kunnen lezen.

Vervangen van de sondes op leeftijden waarop een gemiddelde Octavia I zit (op dit moment zo'n 10 tot 18 jaar oud), kan sowieso geen kwaad hoor!
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar kan het nou kwaad om de oude te laten zitten? Scheelt toch al snel 200 euro aan onderdelen en 1 a 2 uur garagetarief. Wat is het risico als ik er niks aan doe? (tenzij hij niet meer door de keuring komt, maar dat is dus tot nu toe niet aan de orde).
 
Bovenaan Onderaan