Foutcodes P0130 & P1176: lambda problemen

turboturbo

Forumguru
Paar weken geleden zag ik dat het MIL tijdens het rijden aan sprong. Dit was tijdens de 3e achtereenvolgende koude start van het 3e korte ritje die dag. Het regende die hele dag, dus in eerste instantie dacht ik dat het vocht een tijdelijke veroorzaker was van deze storing (vocht in stekker oid).

Uitlezen gaf foutcode P0130.

Ik heb de foutcode proberen te resetten een zonnige dag later, door de accu los te koppelen en de + en - kabels een paar minuutjes contact te laten maken met elkaar (uiteraard helemaal losgekoppeld van de accu!!)

Het MIL bleef nu uit, maar er was een (nieuwe) foutcode uit te lezen: P1176.

Een paar dagen geleden was daar opeens het MIL weer te zien (ook geen vochtig weer oid) en ook tijdens langere ritten van meer dan 1 uur.

Uit de beschrijvingen van Gerrit Speek lees ik dat deze codes te maken hebben met de lambda sensor(en) Mijn logica was dat deze foutcodes met elkaar te maken kunnen hebben. Immers als Lambda 1 z'n werk niet goed meer kan doen (P0130), dan moet lambda 2 teveel bijregelen, maar loopt dan al gauw tegen een limiet aan (P1176 betekent 'limit attained / limiet bereikt'. Klopt die theorie?

Af en toe is de MIL aan tijdens het rijden, soms blijft ie ook uit. En aangezien de levensduur van een lambda sonde ongeveer 180dKM zou zijn wil ik hem wel gaan vervangen (ik zit al ruim over de 2 ton) Daarbij kan te lang doorrijden met kapotte lambda funest zijn voor je katalysator als ik het goed begrepen heb?

Na het inlezen op dit onderwerp merk ik dat ik nog niet alles begrijp. Wat is hier nu precies aan de hand? Welke lambda sonde is er stuk? En welke moet ik nu als eerste gaan vervangen, of direct allebei? En waar zitten die dingen eigenlijk bij mijn auto? Ik kan me herinneren dat ik er één heb zien zitten bij de uitlaat onder de auto (daar kan je dus goed bij), maar is dat dan de 2e? In de motorruimte kan ik niets ontdekken (ik dacht dat de 1e lambda sonde bij het uitlaatspruitstuk zou moeten zitten, maar ik zie hem niet)

Edit: ik heb 2 x een filmpje met 'live' meting proberen te maken van de meetwaardes van de sensoren. Kan iemand met me mee kijken of daar iets geks aan opvalt?

lambda meting stilstaand / stationair:


Lambda meting rijdend:

Links Gerrit Speek:
P0130: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16514.html
P1176: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-17584.html
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik zal straks even kijken Peter, ik zit nu even formule 1 training te kijken.

Wat mij in het filmpje opvalt is dat de waarde van de 1e kat rond de 1.0 blijft, alleen bij het stationair filmpje zie je dat bij gas loslaten de waarde even richting 2 Volt gaat. Ook op basis van de foutcodes denk ik dat waarschijnlijk de lambda 1 kapot is, maar of dat klopt?
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Heb me even ingelezen op marcovw’s autotechniek site.
https://www.mvwautotechniek.nl/Woordenboek/l/Lambdasonde/lambdasonde.htm

Daaruit begrijp ik dat de 1e lambda een zgn breedband sensor is. De 2e een zgn sprongsensor. De 1e sensor werkt bij draaiende motor voortdurend met een schommelende spanning tussen 0,1 en 0,9 volt. Die waarde moet schommelen omdat de katalysator z’n werk alleen goed kan doen wanneer de breedband sensor het lucht/benzine mengsel telkens van arm naar rijk laat schommelen.....
De 2e lambda is om te controleren of de katalysator z’n werk goed doet. Zo niet dan zou die een foutcode moeten genereren. Wat ik daarover kan vinden is dat bij VAG die code 16804/16814. Een compleet andere code dus.

Wat ik lees over de meetwaarden:
@.gif
Meten van de sprong-lambdasonde:
Wanneer er vermoed wordt dat er een defect aan de lambdasonde is, kan deze doorgemeten worden. Eerder werd al verteld dat de sonde zelf een spanning (variërend tussen de 0,1 en 0,9 volt) opwekt. Door met draaiende motor de stekker eraf te halen, kan m.b.v. een multimeter op de plus en de min heel gemakkelijk de spanning afgelezen worden. Wanneer de spanning tussen de 0,1 en 0,9 volt blijft schommelen, werkt de sensor goed. Dat betekent dat de mengselverhouding steeds blijft wisselen tussen "rijk" en "arm", (zie de illustratie boven).

Een breedband-lambdasonde kan niet gemeten worden. De weerstandswaarde kan via een scoopmeter gemeten worden en bij foute waardes wordt er een foutcode in de computer opgeslagen. Meer controles kunnen er niet op uitgeoefend worden.
Bron: marcovw’s website

Ik kan dus alleen de werking van de 2e lambda (zelf) meten.... en die waarden moeten tussen de 0,1 en de 0,9 volt liggen. Is dat in mijn filmpje die “O-15-0 Oxy sensor spanning bank1 sensor2”?

Oja nog iets over de foutcode P0130. Er is een hele ‘range’ van P013x en P014x - codes die allemaal gaan over storingen mbt de lambda sensoren. De P0130 geeft specifiek aan dat de storing om een ‘malfunction’ in het circuit gaat van de 1e lambda sensor.

Ik vond nog dit problemcar topic met hetzelfde probleem met dezelfde 2 foutcodes. Is helaas nooit opgelost, zelfs niet na vervangen beide sondes én katalysator :nailbiting:
https://www.problemcar.nl/nl/professional/skoda/220657-fabia-14-aqw-te-rijk.html

Daaruit las ik wel dat mijn aanname, dat de 2e sonde evt mankeren van de 1e sonde nog iets kan proberen bij te regelen, klopt:
VAG regelt het mengsel OOK met de achterste lambdasonde.
Als het signaal te laag is wordt verrijking geprobeert om het toch goed te krijgen.
Je hebt daar ook al eens een foutcode (P1176) op gehad.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
bank1 staat in foutcode-taal, voor de 1e cilinderrij (en dat is dus alles wat je hebt bij een 3- of een 4-cilinder), en sensor 2 zal de sensor ná de kat zijn, dus je aanname lijkt me correct. Je kunt ook nog even kijken wat er gebeurt, als je de plug van de eerste lambda er uit trekt, of dit invloed heeft op de 2e sensor. (moet je waarschijnlijk wel even een rondje rijden, omdat de eerste minuten de verwarming van de lambda op moet warmen voor ie normaal werkt).
 

turboturbo

Forumguru
Oke dank dat is al m'n grootste verwarring opgelost met die verschillende 'banken'.

Wie weet waar sonde nr. 1 precies zit?
 

Antera

Donateur
sensor 1 zit voor de kat in je buis naar beneden en dan net voor je kat,,.

let op als je er een koopt koop een originele bosch anders heb je kans dat je binnen een jaar weer dezelfde problemen krijgt
 

turboturbo

Forumguru
Weet je van welke kant je erbij kan of zou moeten zien? Onder of boven?

Wat de sensor zelf betreft:
Kan ik in de Bosch automotive catalogus zoeken en online ergens de Bosch bestellen of is een OEM versie via de dealer nodig? Ik lees her en der dat bij VAG geadviseerd wordt een OEM te nemen. Maar ja dan lees ik dat Bosch de uitvinder is van die dingen.... :)
 

turboturbo

Forumguru
Dankjewel voor de extra info!

M'n Haynes liet het op deze vraag helaas ook afweten qua precieze info en foto's..... :tongue:

Downpipe los halen. Ga ik me daar eens in verdiepen!

Ik denk dat ik meteen beide sensoren ga vervangen, overigens...
 
Is het opgelost nu, met je lambda sondes? Welke heb je uiteindelijk gebruikt? Wat kostte dat?
Ik zit hier ook met terugkerende foutcodes op de lambda sondes, ik overweeg ook om ze te vervangen.
 

turboturbo

Forumguru
Hoi @IvoBreda nee ik ben er nog niet aan toe gekomen. Het motorstoringslampje is na een paar honderd km weer uit gegaan. Als ik foutcodes uitlees blijft nu alleen nog P1176 tevoorschijn komen (max. adaptie sonde 2 bereikt)

Mijn plan is om beide sondes te gaan vervangen (wanneer je het zelf doet zijn het de kosten immers niet) Alvorens ik de sondes ga bestellen, wil ik éérst gaan onderzoeken of ik sonde 1 (die vóór de katalysator zit) zelf kan vervangen. Van bovenaf zie ik 'm niet zitten, dus ik moet eerst nog een doe-het-zelf garage dag inplannen om dat vanonder een brug te gaan bekijken om in te schatten of ik dat enigszins zelf kan doen.

Helaas heb ik het op dit moment te druk en is het ook wel erg koud (dat sleutelt niet fijn) dus dat doe ik ergens in maart is nu mijn plan. Tegen die tijd moet ik ook weer een oliewissel doen dus dan combineer ik die twee met elkaar.

Omdat het motorstoringslampje weer uit is, durf ik het aan om hiermee door te rijden. Als het goed is, sloop ik niet mijn katalysator op deze manier.

Welke foutcodes heb jij precies? Idee om anders samen tegelijk een dagje te gaan sleutelen? Kunnen we elkaar helpen :)
 
Bij mij brandt het motormanagementlampje continu. Als ik de meldingen uit het systeem laat halen dan zijn ze binnen een week terug. Soms dezelfde dag nog.

De auto rijdt normaal en komt gewoon door de keuring. Ik twijfel alleen of het op de lange termijn slecht is voor de auto.

Mijn garage adviseert om er niets aan te doen. De exacte foutcode weet ik niet maar het gaat om de lambda sondes. Welke van de 2 weet ik niet. Op deze site lees ik ook verhalen over de MAF-sensor (Luchtmassa) en de kathalysator. Zo maar lukraak wat vervangen voel ik niet zo veel voor. Zeker niet als de auto normaal rijdt.

Maar ja, zo'n storingslampje dat de hele tijd brandt, dat voelt niet zo lekker he.

Ik ben zelf niet zo handig maar als je in de buurt woont is het misschien wel aardig om een keer samen te kijken.
 

oco1979

Forumguru
Deze "voor" de katalysator moet schommelen.
Deze "Na" de katalysator moet gelijk blijven,dat is voor de katalysator zijn werk doe en/of niet defect is.
Beide vervangen na zo kmsstand lijk me wel goed.
Pas op !!!! kan gerust zijn dat je geen goeie verbranding hebt, dan zal de waarde van lambda ook niet kloppen.
Neem als voorbeeld : je kan pijn aan je voet hebben, deze vervangen,maar het komt van je hoofd.
(zo versta de meesten dat wel)

Geen voldoende lucht(verstopte filter)
Geen goeie bougies,kabels.
Injectoren niet voldoende of te weinig inspuiten.
Valse lucht
.........
Allemaal kunnen ze verkeerde lambda geven.
Ja, soms kunnen bepaalde defecten "geen" foutcode(s) geven.

Dan is het gezond ervaringsverstand die het werk zal moeten doen.
 

turboturbo

Forumguru
@IvoBreda zonder de precieze codes is het giswerk waar te beginnen (dat is het zelfs mét de codes zelfs nog tot op zekere hoogte)

Wel vreemd dat je door de APK bent gekomen met een motorstoringslampje. Bij mijn weten mag die niet branden en/of er een storing zijn mbt het uitlaatsysteem. Of hij moet glansrijk door de 4-gas test zijn gekomen (dat is volgens mij de volgende stap, als er een foutmelding is?) Maar misschien zit ik ernaast.

Welke motor heeft jouw Octavia precies en wat is de km stand? Ik herinner me dat de AQY 2.0 liter benzine motor van VAG last heeft van spookcodes (codes 16555/16556 en 17535/17536)
Bron: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-17536.html (helemaal onderaan de pagina)

Ik zit op ruim 2 ton en vervangingstermijn van de sondes zijn rond de 180dKM. Dus vandaar dat ik ze sowieso wil vervangen.

@oco1979 bougies en bobines heb ik afgelopen zomer al (preventief) vervangen. Zou idd wel kunnen dat er nog ergens een vacuüm lek zit. Visuele inspectie levert mij niets op dus daar laat ik de garage tzt nog eens op testen voor de zekerheid.
 
Laatst bewerkt:
Deze "voor" de katalysator moet schommelen.
Deze "Na" de katalysator moet gelijk blijven,dat is voor de katalysator zijn werk doe en/of niet defect is.
Beide vervangen na zo kmsstand lijk me wel goed.
Pas op !!!! kan gerust zijn dat je geen goeie verbranding hebt, dan zal de waarde van lambda ook niet kloppen.
Neem als voorbeeld : je kan pijn aan je voet hebben, deze vervangen,maar het komt van je hoofd.
(zo versta de meesten dat wel)

Geen voldoende lucht(verstopte filter)
Geen goeie bougies,kabels.
Injectoren niet voldoende of te weinig inspuiten.
Valse lucht
.........
Allemaal kunnen ze verkeerde lambda geven.
Ja, soms kunnen bepaalde defecten "geen" foutcode(s) geven.

Dan is het gezond ervaringsverstand die het werk zal moeten doen.

Precies, dat maakt het lastig. Mijn garage zegt dat de LPG-installatie mogelijk ook een rol speelt.
Dus lukraak dingen vervangen (die lambdasondes zijn best duur) zie ik niet zo zitten. Voor je het weet ben je 500 euro armer en geen stap verder.
 

Antera

Donateur
je rijd op gas? Dan zou ik eens op benzine gaan rijden en kijken of dit uit maakt. Niet alle onderdelen kunnen tegen op gas rijden en dus kan het zeer goed je lambda kosten zeker op langere duur. Gas moet je op koken niet op rijden :-)
 

turboturbo

Forumguru
Nou ja, lukraak - ze hebben een vervangings interval van 180dKm dus in zoverre is het niet lukraak.
Die dingen zijn ook alweer 15 jaar oud he, het is gewoon een slijtage onderdeel...
 

oco1979

Forumguru
Moet zeggen dat 180.000km met lambdasonde wel al deftig is, oke die zal nog werken maar lijk me toch niet echt ideaal.
Zeg nu dat deze op lpg draaid, dat is iets anders.
Moet je eerst zien dat deze perfect op benzine rijd, dan kan je overstappen naar de lpg indien nodig.
 

turboturbo

Forumguru
Vandaag de auto op de brug gehad, ik weet nu waar de sondes zitten. Beiden zitten aan de voorste uitlaat, 'gewoon' onder de auto. Ze zitten vlak bij elkaar en bovenop de uitlaat. Hier zie je het op de foto (excuus voor de slechte kwaliteit)

Kennelijk is het dikke stuk uitlaat ertussen de katalysator.
image-2018-01-02.jpg

De vóórste sonde, nr. 1 (links op de foto) heb ik los gekregen met behulp van wat kruipolie en steeksleutel 22. De achterste sonde, de zgn. regelsonde, kan je zo niet bij. Hiervoor moet de uitlaat een stuk zakken. In het midden van de uitlaat, voor de middendemper zit een verbindingsstuk; een zgn. mof. Die kon ik vrij makkelijk los schroeven (want is pas 2 jaar geleden vervangen) en opzij schuiven. Daarna kan het voorste stuk uitlaat iets zakken waardoor je er net, maar eigenlijk net niet, bij kan met een steeksleutel.

Deze 2e sonde gaf zich echter niet gewonnen. Na een aantal pogingen knapte of brak er iets in het flexibele stuk uitlaat (waar de voorste uitlaat aan vast zit) Vanwege de kracht draait de uitlaat telkens iets en op een gegeven sloeg dat los. Ik ben er maar mee gestopt uit angst dat de uitlaat daar helemaal af zou breken....:nailbiting: Weet iemand of dat daadwerkelijk kan gebeuren, dat dat flexibele deel intern kan breken oid?

Ik had sonde nr. 1 nog niet besteld, maar ik weet dus nu dat ik die kan bestellen en zelf vervangen. Sonde 2 zou ik dan nog een poging kunnen wagen, maar ik ik ben bang dat ik de uitlaat nog verder beschadig bij het flexibele stuk, dus als dat dan alsnog niet lukt, breng ik 'm weg.

Hier nog iets betere foto's van beide sondes apart.

Voorste lambda:
image-2018-01-02-2.jpg

achterste lambda:
image-2018-01-02-3.jpg

Kortom; binnenkort weer wordt vervolgd hopelijk...
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Houder van de sonde even heet stoken en dan proberen los te draaien.
Een toepassing die ik vaak toepas als ik ook in werk bouten en moeren heb die niet loskomen.
En dan probeer ik vaak hem eerst nog een slagje vaster te draaien en dan pas losdraaien.
Vind het vaak beter werken dan met WD40 of iets dergelijks..
 
Bovenaan Onderaan