Foutcode

PizzaPieter

Donateur
Dan is de beste tip om bij een ándere garage een diagnose te laten stellen, vóór dat ze beginnen met vervangen.

Hopelijk kostte dit uitstapje geen rib uit je lijf en kun je een betrouwbare partij vinden die t voor je kan regelen.

martijn v o

Forumguru
Wat ik heb gedaan, want ik had het ook, maar na een paar keer spoelen en alleen de kachelradiateur vervangen bleef het lauw.
Toen heb ik de volgende zaken vervangen:
1- koelradiateur in de grille
2- laadluchtradiateur in de grille
3- Spruitstukkoeler op het blok
4- oliekoeler op het blok
5- kachelradiateur binnen
6- expansievat

Eerst alles gedemonteerd en met de tuinslang de slangen gespoeld, er zitten in je koelcircuit ook kleine terugslagkleppen (althans bij mijn 1.6 TDI) en die zaten ook dicht. Er zitten (bij mij dan) ook twee electrische pompen, eentje voor de binnekachel en eentje voor de laadluchtkoeler.

De spoelprocedure van VAG is zelf niet uit te voeren tenzij je de apparatuur hebt, en ik vraag me af of je dan alles eruit krijgt.

Vervolgens alles gevacumeerd en gevuld met G12 evo (met een speciaal apparaat)

Sinsdien heb ik geen problemen meer gehad.

Ik heb het vermoeden dat in G13 omdat er glycerine in zit, dit gaat vlokken bij hogere temperaturen, dan gaat het in je kachelradiateur en in je oliekoeler zitten waardoor de warmtewisseld vermogen afneemt. Het gaat ook in je radiateur zitten maar het circuleert ook rond totdat het een kanaaltje tegenkomt waar het niet doorheen kan. Ik heb de oliekoeler losgenomen en het is kleverig spul zie dit:

Ik had voor het vervangen te hoge olietemperaturen van met auto+belading+caravan van 150 graden en met gewoon rijden van 120 graden. Na het vervangen zijn deze 120 en 90 graden.

Bijlagen

• images.jpg
    images.jpg
    8,2 KB · Weergaven: 9

martijn v o

Forumguru
klopt. voor de twee pompen of een kun je als de bodemplaat verwijderd is dit zo zien, vaak krijg je in de auto ook een foutmelding als deze pompen niet meer werken. En of je een laadluchtkoeler op water of lucht hebt kun je ook makkelijk zien aan het front als je de motorkap oen hebt, hoeveel radiateurs zitten daar en zitten er waterslangen op (die zijn 25mm) of zitten er luchtslangen op (die zijn veel dikker) of je inlaatbekijken ziet er dan zo uit met laadluchtkoeler: (het metalen ding waar de twee slangen al vanaf zijn) 1000015864.jpg

Bovenaan Onderaan