Foutcode P2096 bij CJZ blok.

Cordoba

Forumguru
Gisteren ging onderweg naar huis in eens het MIL lampje (oranje icoontje aandrijving), ook bij uitzetten en opnieuw starten bleef het lampje branden. Vandaag uitgelezen en alleen foutcode P209600: "Post cat. fuel trim system bank 1 to lean". Gerrit Speek geeft aan dat dit óf een kapotte G39 sensor (vóór de cat, dus de 1e lambda, dus de andere dan de foutcode aangeeft) is, óf een luchtlek tussen cilinderkop en katalysator. (en nog wat opties van kapotte zekeringen, zekeringkast en dergelijke).

Mijn vraag is, heeft er iemand ervaring met deze foutcode bij het CJZ blok (1.2 TSI met 90 pk) en wat was er echt aan de hand? Bij vervangen van de lambdasonde, welke zou het moeten zijn, en weet iemand waar deze zit bij dit blok (hoe je er bij komt).

Voor de goede orde de auto is ruim 6 jaar oud, en heeft bijna 100k km gereden. (dus ook vrij vroeg voor een kapotte lambda). Ook brandstofverbruik is al een aantal dagen 5-10% hoger dan ik zou verwachten.
 

Tees

Donateur
Geen ervaring met die foutcode, maar ik herinner me wel dat de 1e lambda een stuk moeilijker te vervangen is dan de 2e. Ook logisch, want t stukje tussen de motor en de kat is natuurlijk veel voller en minder benaderbaar dan het stuk erna.
Ik zou het zelf wel eerder zoeken in de sensor dan in een luchtlek. Tenzij je serieuze roest ergens vind, anders zou ik in dat deel niet zo snel lekkage verwachten. En een elektronisch onderdeel kan t altijd wel opgeven, ik vind 100k voor een lambdasensor wel kort, maar zeker niet onmogelijk.
 

Cordoba

Forumguru
Bij mijn Fabia I heb ik ook zelf de 1e lambda vervangen, maar daar zat het probleem vooral in het stuk metaal dat er overheen geschroefd zat, en bijna niet tussen radiateur en grill uit te manoeuvreren was (weinig ruimte). De 2e lambda kan wel eens lastig zijn vanwege de uitlaat die in rubbers hangt (dus beweegt) en weinig sleutelruimte onder de vloertunnel.
 

Tees

Donateur
@Cordoba heb je een OBDeleven of VCDS? Dan zou je namelijk nog lambda 1 en lambda 2 kunnen loggen, en kijken of één van beiden onlogische getallen geeft. Dan heb je meteen een sterkere indicatie of her de sensor is.
Misschien heb ik vanmiddag wel even tijd om in ElsaWin te kijken hoe moeilijk de voorste lambdasensor te vervangen is. Al is ElsaWin natuurlijk de officiële methode, soms kan t (veel) makkelijker dan dat.

Edit: helaas, mijn versie van ElsaWin gaat tot 2016, de F3 staat er wel in vermeld, maar heeft geen reparatiehandleidingen daarvoor.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Tees Bedankt voor zover, ik denk dat in principe de 2015 versie gelijk is. Vandaag de hele dag op pad geweest voor een surpriseparty in Someren, dus weinig meer gedaan met de foutcodes. Nog even gedacht om even bij Vagtechniek binnen te wandelen, maar zat helaas te krap in de tijd. Ik heb overigens een ES680, ik kan nog wel eens kijken of ik in de parameters voor de lambda's kan komen daarmee.
 

Tees

Donateur
Had ik al geprobeerd, 2015 is hetzelfde. Beetje gek, de F3 staat er wel in dus, maar met een onvolledige set gegevens (wel onderhoudsgegevens (wat ik zelden gebruik), maar geen reparatiebrochure (wat juist het belangrijkste is). Dus tenzij de F2 of O3 er erg op lijkt, zul je elders moeten zoeken (in ErWin online bijcoorbeeld?).
 

Cordoba

Forumguru
Bedankt voor je moeite @Tees. Morgen op het werk in de parkeergarage even kijken of ik verder kom met de ES680 (ding is langzaam, en weinig zin om nu weer een kwartier in de auto te gaan zitten, op het werk redelijk warm en uit de wind, en wat meer ruimte om deur goed te openen om in te pluggen).
 

Tees

Donateur
Ik heb nog eens wat verder uitgeprobeerd in ElsaWin, maar alles na de O2 en F2 pakt 'ie bij mij niet. Lijkt een soort extra beveiliging op zitten oid (of ik mis gewoon een update voor na die tijd).
Maar ik was toch benieuwd, en heb eens even gekeken waar de lambdasensor bij mijn O2 1.2 TSI zit, en die zit verrassend hoog. Dus op YouTube eens wat gezocht, en ik denk dat de lambdasensor bij jou te bereiken is van bovenaf, linksachter het blok. Zie bijvoorbeeld deze Polo of deze O3
 

Cordoba

Forumguru
Tees Hartelijk bedankt voor alle moeite. Ik kon niet zo snel de waardes van de lambda's terugvinden met mijn apparatuur, en daarom besloten als test de foutcode te wissen. Bij de rit naar huis (ca. 18 km) bleef niet alleen het lampje uit, maar ik zag ook dat het brandstofverbruik weer even laag was als ik zou mogen verwachten onder deze omstandigheden.

Misschien dat er bij iets te hard over een verkeersdrempel rijden een bitje is omgevallen, maar ik ben ook niet verbaasd als de melding later deze week weer terug komt. Ik ga de filmpjes nog even bestuderen, en kijken of ik daarmee de plek van de lambda terug kan vinden.

Edit: De Polo lijkt het juiste blok te zijn, en zo te zien wisselt ie zowel de 1e als de 2e lambdasonde op bijna dezelfde plek. Bij de Octavia zie je in het begin van het filmpje "TDI" bovenop het blok staan, dus dat zal anders zijn.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik hoop dat ik morgen of overmorgen mezelf niet moet corrigeren, maar al enkele dagen en zo'n 90 km zonder foutcode gereden, en ook het brandstofverbruik is normaal.

Opvallend net voor het wissen had ik 2 foutcodes P209600, waarbij de 'nieuwe' versie een iets andere omschrijving had, iets van 'sensor value stuck' of iets in die geest.

Heeft iemand ooit gezien dat je bij dezelfde foutcode op hetzelfde apparaat toch een andere omschrijving hebt?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dat zou niet moeten, tenzij de laatste 2 getallen anders zijn. Die geven namelijk soms een soort subklasse van een foutcode weer. Weet je zeker dat t dezelfde foutcode was, niet 1 getalletje anders oid?
 

Cordoba

Forumguru
Dat vond ik dus juist ook zo bijzonder, en was er ook behoorlijk verbaasd over. Ik had verwacht dat de 2e foutcode een andere zou zijn die met de 1e foutcode samenhing. Helaas gewist, en de 2e foutcode niet vastgelegd. :rolleyes:
 
Ik hoop dat ik morgen of overmorgen mezelf niet moet corrigeren,
Oh.. joh.. das maar een paar dagen., weet je nog hoeveel tijd er bij de O3 erover is gegaan 39C0E572-19DC-4430-8D79-6E2F4A63D1E7.gif
Maar jii hebt geen OBD11..? En voor t wisselen van lambda sondes is er een speciale dop met half duims opname.. kunnje meer kracht zetten want die krengen zitten altijd muurvast
 

Cordoba

Forumguru
Voorlopig al zo'n 160 km en 5 dagen verder, ik begin zachtjes te hopen dat ik voorlopig nog niet hoef te gaan sleutelen. Bij de Fabia I ook wel eens een lambdasonde gewisseld en had meer problemen met de beschikbare ruimte dan met vastzitten van de lambda (misschien geluk gehad).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Fab3 Theo

Nieuw lid
Hallo Cordoba, is het probleem van code P2096 al opgelost? ik heb ook dit probleem en kan niet de oorzaak hiervan vinden, intussen de bougies, het luchtfilter en de 1e lambdasonde vervangen en na ca. 400 Km gaat het motormanagement lampje weer oranje branden met de code P2096. Ik heb een simpele OBD2 lezer waarmee ik de code kan wissen maar ik wil hem graag goed hebben. 1.2 TSI uit 2016, c.a. 135000Km, ik merk niet aan de motor dat er iets niet goed is. Bedankt alvast.
 

Tees

Donateur
Volgens mij is t bij @Cordoba vanzelf weggegaan met wissen foutcode. Als ie bij jou wel terugkomt, dan is er meer aan de hand, maar heb je dat al geprobeerd?

Als ie terugkomt en je hebt de eerste lambdasensor al vervangen, dan zou ik eens zoeken naar een luchtlek. Dat is tenslotte mogelijke oorzaak nr 2 van Gerrit Speek.
 
Bij de O3 is was destijds deze foutcode op de lambda die voor de catalysator zit. Er zit nog een tweede na de cat. En die was bij mij defect, maar die gaf dus een storing op de eerste. Was voor de O3 ook een TPI over vanuit de fabriek waar dat in stond, zo bleek bij diagnose door de dealer. 220 euro voor een nieuwe.. dat ging ik toch echt even niet doen.

Ik heb ermee zitte tobben een beetje wel, maar vooral ook omdat er veel tijd zat tussen de foutcode wissen en dat hij weer terug kwam.., eerst iig die voor de cat vervangen door een tweedehands. Hielp niet, originele erin terug. Toen de sensor na de cat vervangen, ook 2e hands. Toen was het over voor wel helemaal 9 maanden. Toen ging ie weer kapot...

Was er toen wel klaar mee en heb toen bij autosloperij Ronald Morien 2 zgan besteld, origineel vw, en tot het moment van inruilen geen lamda errors meer met de auto.. Dus mocht je een andere sensor willen monteren zou ik even bij hen informeren. Zij schijnen blokken en bakken te demonteren die bijv nog geen 500km gelopen hebben.. Die van mij zagen er echt nog spik en span uit en was echt een fractie van de nieuwprijs.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan