Fool proof middel te vinden?

BenMW

Lid
Ben niet zo'n poetser en ben dus op zoek naar middel met goede resultaten en makkelijk te verwerken zonder problemen op kunstof (witte aanslag). Is zo'n middel er? Het gast gebruikt worden voor een 2,5 jaar oude gele Seat Mii en een nieuwe metalgrey Octavia.

kansberg

Forumguru
In mei komt Meguires op de markt met een nieuw product:

Paint Protect

Langdurige bescherming voor uw auto? Het is nu mogelijk met Paint Protect. Dit product werkt als een coating op de lak van de auto. Hierdoor is de autolak tot wel 365 dagen of 52 wasbeurten beschermd! Ook perfect aan te brengen bovenop een wax (toppen) voor een maximale bescherming. De formule is puur synthetisch en bevat Hydrophobic Polymer Technology. Slaat niet wit uit op sierlijsten.

Wellicht wat voor jou?

newwolf84

Forumguru
Ik gebruik zelf nog wel eens bumper care van Autoglym op mijn ouwe trouwe clio en dan met name op de kunststof bumpers ( zijn zwart, evenals de spiegels en de ruitenwssers, kunststof delen, alles wat een beetje verkleurt is haalt deze mooi op. Echter is het wel zo dat dit na enig tijd herhaald dient te worden. Dus nee het is niet een wondermiddel, maar voldoet voor wat ik er mee wil doen goed.

Cordoba

Forumguru
De produkten Meguiar's vind ik absoluut geen aanrader, niet omdat ze slecht zijn, maar omdat de prijs/kwaliteit verhouding een beetje zoek is.

@BenMW Heel makkelijk en snel te verwerken produkten met een absoluut topresultaat zijn er niet, als die er wel waren dan waren alle andere produkten overbodig. Als je een relatief simpel programma wil, met behoorlijke resultaten zou ik je het volgende aanraden:
- begin allereerst jezelf aan te leren om de auto volgens het 2-emmer-systeem te wassen: dat voorkomt krasjes, en is behoud van de glans
Vervolgens het volgende 'poetsprogramma':
- kleien van de lak (dat is om vastzittend vuil, dat je er met wassen niet afkrijgt, toch af te krijgen), daarmee voel je al dat je lak veel gladder aanvoelt
Als je niet wilt gaan polijsten (krasjes wegwerken), kun je overwegen om daarna met een paint cleaner aan de gang te gaan (reinigt de lak tot in de poriën), hoewel veel paint cleaners door de fabrikanten ten onrechte als polijstmiddel worden benoemd. (Voordeel van een paint cleaner is Poorboys World Professional Polish).
Dan doe je een glaze (mag voor een donkere lak zijn, dat is voor de Octavia zonder meer goed, bij de Mii zou voor een lichte lak nog iets mooier zijn) (de glaze die ik gebruik is Black Hole van Poorboys World, voor lichte lakken zoals de Mii hebben ze eventueel White Diamond, maar Black Hole voldoet ook)
- vervolgens zet je er een sealant (synthetische wax) en/of een wax op.

Je zult zien, dat je auto meer gaat glanzen, en dat voorlopig ook wassen van de auto makkelijker/vlotter gaat.

Dit lijkt een heel uitgebreide behandeling, maar bijvoorbeeld kleien van de auto doe je in 30-50 minuten, een paint cleaner doe je waarschijnlijk in 1-2 uur, glaze in een goed half uur, en de wax ook.

Voor ongespoten (zwarte) kunststof, zijn er diverse middelen. Ik gebruik voor de buitenkant (zwarte delen van spiegelkappen, stootstrips enz) Trim restorer van Poor Boys, en voor de binnenkant (dash/kunststof panelen) gebruik ik Natural Look.

Voor een wax die geen witte aanslag achterlaat op kunststof, heeft bijvoorbeeld Chemical Guys goede spullen (zie de site van Steve, volgens mij komt ie ook met een stand op de jubileummeeting in Breda)

Laatst bewerkt:

BenMW

Lid
@Cordoba ik ben niet op zoek naar een absoluut topresultaat maar naar een goed verwerkbaar product zoals vroeger (ik ga nu vloeken in deze poetskerk) Turtle Wax maar dan beter.

BenMW

Lid
"Helaas" zit ik 9 mei op de motor in de Eifel en in September zit ik in Umbrië. Anders had ik graag eens langs gekomen om bij Steve te kijken.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Goed verwerkbare produkten zijn er genoeg, maar als je een product zoekt dat geen witte vlekken nalaat op niet-gelakte kunststof delen, dan is de keuze beperkt. Van Chemical guys weet ik dat de meeste producten geen vlekken achterlaten op kunststof. Overigens is het afplakken met tape de beste methode als je middelen gebruikt die wél vlekken nalaten.

Het kleien vóór het poetsen wil ik je echt aanbevelen, kost vrij weinig tijd, maar draagt wel behoorlijk bij aan het resultaat. Goed schoonmaken van je lak (kleien en paint cleaner) voorkomt allereerst dat je krasjes maakt tijdens het poetsen, en ten tweede verhoogt dat de standtijd van je wax. Ik heb mijn auto begin september een uitgebreide detailbeurt gegeven, en binnenkort krijgt ie de volgende, maar qua glans springt mijn auto er nog steeds uit op de parkeerplaatsen (ondanks dat het 'beestje' 12 jaar oud is).

Edit: je kunt volgens mij ook gewoon via Steve zijn webshop bestellen, en 'm een mailtje sturen voor advies.

Altos

Banned
Vandaag nog aan de gang geweest met de O3. Mixje van spullen van Monello, Poorboys World, Collinite en Gyeon...resultaat mag er weer zijn! Ik plak ook altijd het kunsstof af en behandel het daarna met Rivive van Auto Finesse. Mooier dan nieuw. Na wat speurwerk zijn er voldoende makkelijk verwerkbare combi's te maken. Swirls weg, lak schoon, diepe glans en reflectie en het geheel is super waterafstotend...all in one bestaat volgens mij niet...

kansberg

Forumguru
@jonbongoofy : Helaas, Meguires is erg knieperig op dit punt. Zelfs wat promotiemateriaal moet betaald worden bij hen. Ik zit er wel over te denken om dit product zelf te kopen, ben wel benieuwd naar het resultaat en ga het eerst proberen op de (ook) zwarte 107 van ma femme. Vind de shampoo van Meguires erg goed, maar is, zoals @Cordoba ook al schrijft, niet goedkoop.

Taffy

Forumguru
Het is hetzelfde als een pizza eten. De één gooit een diepvries pizza van €1 in de oven en de ander gaat een hele middag in de keuken staan om zelfs t deeg te bereiden.
Natuurlijk zal de 2e beter smaken maar deze is duurder,arbeidsintensiever ( tijd en moeite )

Misschien is de één wel tevreden met de pizza van een € ondanks dat de purist zal zeggen dat t geen echte pizza is....

Wat betreft Meguiar's , ja is niet goedkoop, maar ik doe letterlijk iedere week m'n wagen hiermee en doe met 1 fles 1 jaar...
Is dus nog geen € per week.
Resultaat en gebruiksgemak geven voor mij de doorslag om bij dit product te zweren.

Maar nogmaals, ieder moet z'n pizza kiezen waar hij zelf tevreden mee is

Cordoba

Forumguru
Meguiar's is absoluut niet beter dan andere (goede) merken, alleen door de hoeveelheid reclame is het bekend en ook duurder. Elk merk heeft er minder goede producten tussen zitten, en hele goede producten. Net als Altos gebruik ik ook een mix van merken. Shampoo van Meguiar's een paar keer gebruikt (proefsamples die bij een promotie demo heb gehad) maar het is beslist niet beter dan de andere goede shampoo's(Poorboys, Dodo Juice, en Gyeon Bathe) die ik heb gebruikt, wel duurder.

Alles in één producten zijn er wel volgens de claims van sommige fabrikanten, maar het werkt gewoon niet goed, omdat de verschillende stappen tegengestelde eisen hebben. Het eigenlijk net zoiets als schilderen waarbij producent X een verf op de markt brengt, die:
- schuurt/oppervlak schoonmaakt-opruwt
- grondlak aanbrengt (met goede roestwerendheid en ruwheid voor de grip van de volgende laklaag en zelf voldoende hecht aan de ondergrond)
- kleurlak (die bij geringe dikte al dekkend is, glanzend glad oppervlak)
- blanke lak ter bescherming van de onderliggende laklagen
Als een fabrikant een dergelijke lak op de markt brengt, vindt je het dan geloofwaardig of valt het in de categorie 'Tell Sell'?

Taffy

Forumguru
@Cordoba Ik zeg ook niet dat Meguiar's beter is dan de rest , wie ben ik tenslotte....
Ik gaf alleen mijn bevindingen hiermee......

Jewepe

Forumguru
@BenMW
Wellicht is Autoglym Aquawax een product voor jou. Het werkt als volgt: je wast je auto, laat de druppels erop liggen, je spuit wat Aquawax (kosten € 29,- inclusief twee microfiber doekjes) op het plaatwerk, je neemt het af met de bijgeleverde microfiber doek nummer 1, je wrijft het na met meegeleverde microvezeldoek nummer 2 en je auto glimt (of is het glymt) als een beest. Natuurlijk minder dan met de eerder aangegeven methodes, maar wel zo comfortabel. Ik gebruik het al een jaar of zes op vijf verschillende auto's (variërend in kleur van uni-geel tot metallic zwart) en telkens met een meer dan prima resultaat.

Bovenaan Onderaan