De produkten Meguiar's vind ik absoluut geen aanrader, niet omdat ze slecht zijn, maar omdat de prijs/kwaliteit verhouding een beetje zoek is.
@BenMW Heel makkelijk en snel te verwerken produkten met een absoluut topresultaat zijn er niet, als die er wel waren dan waren alle andere produkten overbodig. Als je een relatief simpel programma wil, met behoorlijke resultaten zou ik je het volgende aanraden:
- begin allereerst jezelf aan te leren om de auto volgens het 2-emmer-systeem te wassen: dat voorkomt krasjes, en is behoud van de glans
Vervolgens het volgende 'poetsprogramma':
- kleien van de lak (dat is om vastzittend vuil, dat je er met wassen niet afkrijgt, toch af te krijgen), daarmee voel je al dat je lak veel gladder aanvoelt
Als je niet wilt gaan polijsten (krasjes wegwerken), kun je overwegen om daarna met een paint cleaner aan de gang te gaan (reinigt de lak tot in de poriën), hoewel veel paint cleaners door de fabrikanten ten onrechte als polijstmiddel worden benoemd. (Voordeel van een paint cleaner is Poorboys World Professional Polish).
Dan doe je een glaze (mag voor een donkere lak zijn, dat is voor de Octavia zonder meer goed, bij de Mii zou voor een lichte lak nog iets mooier zijn) (de glaze die ik gebruik is Black Hole van Poorboys World, voor lichte lakken zoals de Mii hebben ze eventueel White Diamond, maar Black Hole voldoet ook)
- vervolgens zet je er een sealant (synthetische wax) en/of een wax op.
Je zult zien, dat je auto meer gaat glanzen, en dat voorlopig ook wassen van de auto makkelijker/vlotter gaat.
Dit lijkt een heel uitgebreide behandeling, maar bijvoorbeeld kleien van de auto doe je in 30-50 minuten, een paint cleaner doe je waarschijnlijk in 1-2 uur, glaze in een goed half uur, en de wax ook.
Voor ongespoten (zwarte) kunststof, zijn er diverse middelen. Ik gebruik voor de buitenkant (zwarte delen van spiegelkappen, stootstrips enz) Trim restorer van Poor Boys, en voor de binnenkant (dash/kunststof panelen) gebruik ik Natural Look.
Voor een wax die geen witte aanslag achterlaat op kunststof, heeft bijvoorbeeld Chemical Guys goede spullen (zie de site van
Steve, volgens mij komt ie ook met een stand op de jubileummeeting in Breda)