Foam vraag

Kuikuhnek

Senior Member
Vandaag voor het eerst in mijn leven een auto in de foam gezet.
Ik heb wat vragen.
Ik gebruik bilt hamber en een speciale foam lance. Dus niet dat ding wat bij de hd zit.
Nu krijg ik alleen foam als ik de hd spuit op en neer beweeg, schud zeg maar.
Verder blijft er totaal geen schuim opliggen. Het loopt er direct vanaf.
Doe ik iets fout?
 

Cordoba

Forumguru
Ik ken Bilt hammer als leverancier van klei, maar niet van foam, maar heb vanuit het werk wel ervaring met foam lans. Blijkbaar is de mengverhouding niet goed, ik weet niet of je deze bij kunt stellen? Hogere druk levert normaal gesproken ook meer/beter schuim. Verder infoamen van onder naar boven: als je foam wat wateriger wordt, blijft de foam onderaan toch langer plakken. (als je bovenaan eenmaal waterig foam hebt gespoten, loopt ook bij het infoamen daaronder het schuim er direct af, door het water uit de waterige foam)
 

Kuikuhnek

Senior Member
Ik gebruik 200 ml foam op 800 ml water. Had ik ergens gelezen. Ik heb van boven naar onder gefoamd dus dat is vast een goeie tip.
Nu het schud verhaal nog.

Edit: lees net op een forum voor detailing dat Bilt hamber niet schuimt maar wel zeer goed reinigt. Dus dan klopt het redelijk. Volgende keer wat meer schuim gebruiken en van onder naar boven spuiten.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
De mengverhouding is per merk/type foam wat verschillend, en een andere HD of een andere lans geeft ook nog verschil, en ook de lengte en diameter van je slang van de HD-pomp naar je lans maakt uit (dat bepaald het drukverlies tussen je pomp en de lans).

Voor de duidelijkheid: moet je de lans op en neer (dus omhoog-omlaag) bewegen, of werkt links-rechts ook? Ik krijg in elk geval de indruk van een dosering die marginaal te laag is, en door bewegen neem je blijkbaar wat meer foam mee met het water. Kun je misschien een filmpje of wat foto's plaatsen, om een beter beeld te krijgen?
 

smutzkanone

Forumguru
ik heb ook 200ml foam op ik denk 800ml warm water.Geeft een goede laag foam die goed blijft "plakken"
Heb je de foamlans wel helemaal "open" staan, de stelknopde , en de nozzle goed.
Kan ook zijn dan je slangetje zich vaccuum zuigt op de bodem van je fles.misschien een beetje inkorten dat ie net de bodem van de fles raakt en dan iets schuin afsnijden.
 

Kuikuhnek

Senior Member
Ik heb de nozzle bijna dicht. Ik heb aan de stelknop gedraaid tijdens het spuiten maar er gebeurt niet veel. Maar goed, schuimlaag kan dus wel kloppen volgens een aantal forums. Die Bilt Hamber schuimt dus kennelijk niet maar reinigt wel goed.
 

Kuikuhnek

Senior Member
Goed, ik heb net even de fles open gedraaid. Om het slangetje te bekijken.
Slangetje? Slangetje? Welk slangetje? Hahahahah.
Probleem dus waarschijnlijk opgelost. Er zit helemaal geen slangetje in.
Kennelijk foutje bij de levering.
Ik ga dus zelf wel ff een slangetje produceren.
Bedankt voor alle antwoorden.
 

Joske

Forumguru
en natuurlijk met het "schudden van de lans" zoog ie af en toe wel wat product aan.. goed CSI-werk :D
 

smutzkanone

Forumguru
moest wel zoiets zijn, naast een verstopping of lek kan er weinig stuk zijn aan zon ding, zelfs met shampoo komt er een laag schuim uit, die blijft alleen niet echt liggen.
je moet gewoon ff met je mengverhouding spelen,meer foam,minder water, ff kijken hoeveel je nodig hebt dat je precies genoeg hebt om je auto helemaal dekkend te krijgen.
 

H@RM

Senior Member
Verwacht van de Bilt hammer foam sowiso geen dikke schuim sensatie. Het blijft dunne, snel aflopende foam.

De vraag is ook of je deze foam lang op je auto wil hebben gezien de ph waarde van 12,6 en het bevatten van natrium loog. Voor onderhoud zeer lage concentratie gebruiken. Met jouw mengverhouding ben je al druk bezig met het aantasten van je waxlaag
 

Cordoba

Forumguru
Dat zijn serieuze pH-waardes H@RM. Op het werk jarenlang in een vaatwasser ook een middel gebruikt met pH-waarde 13,5. Dat betekende in de praktijk dat elke 5 weken alle kunststofslangen in de doseer-installatie vervangen moesten worden, omdat ze na een week of 6 poreus werden, en gingen lekken. Ik denk dat dit laatste voorbeeld duidelijk maakt, hoe extreem dergelijk basische pH-waardes zijn.
 

Noord26

Forumguru
@Cordoba: naar mijn weten is 1 volle pH waarde nog altijd een factor 10 verschil? Dus 12,6 of 13,5 is nog een gigantisch verschil.
 

Cordoba

Forumguru
@Noord26 Je hebt gelijk dat de pH-schaal logaritmisch is, maar ik dacht niet met grondtal 10, maar de natuurlijke logaritme met grondtal e (ongeveer 2,71). Ik heb het even gecheckt, maar het grondtal is inderdaad 10 en niet e zoals ik dacht. Het verschil in sterkte van de base, is inderdaad fors, maar pH-waardes boven de 12 zijn volgens mijn inschatting allemaal bijzondere sterk, en gevaarlijk als je er verkeerd mee omgaat. Een beetje als snelheidsovertredingen op de snelweg uitdrukken in het Machgetal: of je nu 0.2M of 0.3M haalt, lijkt op deze schaal weinig verschil te maken, als je het terugrekent naar km/u, ziet het er wel anders uit (pakweg 250 km/u resp. 370 km/u).
 
Bovenaan Onderaan