Fluitend, piepend geluid vanuit rechtsvoor bij insturen naar links

OscarB

Nieuw lid
Goedemiddag allemaal,

hopelijk herkennen jullie het volgende bij een Skoda Octavia Combij 1.0 DSG uit 2016.

Als ik naar links instuur hoor ik een hoogfrequent fluitend/piepend geluid. Het geluid lijkt te komen vanuit het wiel rechtsvoor (en wat erachter zit). Het staat los van de snelheid, los van wel of geen gas geven, maar ik hoor het het duidelijkst als ik langzamer rijd, maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de kleinere stuuruitslagen als je sneller rijdt en de aanwezigheid van andere rijgeluiden. Geen trillingen of iets dergelijks.

Kortom, rechtdoor rijden geen piep. Naar rechts sturen geen piep. Naar links sturen dus de piep, vanaf het moment dat ik het stuur een graad of 20 heb gedraaid tot 90 graden.

Ik heb deze auto nu een jaar of 4 en sinds 2 jaar hoor ik dit. Ik ben al een keer met de auto naar mijn garage gereden en een rondje gereden met de monteur. Hij hoorde het geluid wel, heeft alles gecontroleerd rechtsvoor maar kon niks vinden.

Afgelopen vrijdag zijn de distributieriem en waterpomp vervangen (bij 202000km) en het viel me net op dat het lijkt alsof het geluid iets luider is geworden. Ik zie niet direct een verband tussen dit onderhoud en het geluid wat ik hoor, maar het viel me gewoon op.

Ik probeer een MP3 bestand met het geluid toe te voegen maar dat lukt/mag niet. Iemand hier een idee voor?

Iemand een idee waarmee ik weer naar de garage kan? Of heeft iemand een vergelijkbare ervaring?

Alvast bedankt.

Groet Oscar

Tees

Donateur
Eerste waar ik aan denk is de stuurbekrachtiging, alleen komt dat meestal voor aan beide kanten en dan bij maximale uitslag. Dus dat komt niet helemaal overeen met jouw symptomen :pieker:

OscarB

Nieuw lid
Vooral het feit dat het zich alleen maar laat horen als ik naar links stuur en het geluid duidelijk van rechtsvoor komt doet mij vermoeden dat het niet uit de motor komt en echt iets bij het rechtervoorwiel zou moeten zijn. Ik heb verder geen technische kennis van auto's, maar zou het kunnen komen uit bijvoorbeeld de homokineet of aandrijfas? Dat zijn toch onderdelen die specifiek naar 1 wiel gaan, maar tegelijkertijd, waarom is het geluid dan niet constant en aanwezig bij het insturen en hoogfrequent (10-20x per seconde)?

PizzaPieter

Donateur
Moet je tussen 20 en 90gr blijven draaien/bewegen om het geluid te horen of is het geluid weg als je, bijvoorbeeld op 30gr je stuur stil houdt?

PizzaPieter

Donateur
Kan het zijn dat er iets is dat 'blokkeert' waardoor de STB-motor extra hard moet werken en het geluid maakt als een mixer die moeilijk door het deeg heen kan komen?

OscarB

Nieuw lid
Moet je tussen 20 en 90gr blijven draaien/bewegen om het geluid te horen of is het geluid weg als je, bijvoorbeeld op 30gr je stuur stil houdt?
Ik zal het zo even testen maar volgens mij is het contant. Ik kom er op terug.

STB? Stuurbekrachtiging? Zo ja, waarom dan alleen bij naar links insturen en niet naar rechts? En zit de stuurbekrachtiging toevallig aan de rechterzijde van de motor?

PizzaPieter

Donateur
Bij jou motor weet ik niet waar de stb-motor zit
Volgens mij wordt réchts zwaarder belast als je naar links stuurt en andersom en in dat geval zou het dus kunnen zijn dat er rechts iets niet meer helemaal lekker meedraait.
Ik ben geen techneut, he, en probeer alleen logisch mee te denken.

Hoe zeker ben je dat het geluid van rechtsvoor komt? Heb je dit ook onder de motorkap geluisterd of alleen vanaf je bestuurdersstoel?
De herkomst van het geluid is wel een goeie indicatie om de veroorzaker verder te vinden of juist uit te sluiten.

OscarB

Nieuw lid
Top dat je meedenkt! Daarom gebruik ik ook dit forum.

Nee, ik hoor het vanuit de bestuurdersstoel. Bij stilstand hoor ik het dan ook niet. Dat zal ik zo nog even bewust testen. Bij stilstand naar links draaien hoor ik het dan ook niet volgens mij. Wordt vervolgd. Over een half uur de volgende post. Zal kijken of ik het geluid op een filmpje hoorbaar kan krijgen.

PizzaPieter

Donateur
En als je het wél bij stilstand kunt horen, probeer het dan onder de motorkap te zoeken.
Dit is tijdens het rijden érg onverstandig en onhandig, dus alleen bij stilstand doen.
Ben ook benieuwd of het toerenafhankelijk is én of je kunt kijken of het lukt om met ingedraaid wiel (én de zoem) over een drempel te rijden en te kijken of het geluid verandert als je dat doet (en het wiel dus anders belast wordt)

• Leuk
Waarderingen: Tees

OscarB

Nieuw lid
Net terug van de proefrit.
Bij de start, vanuit stilstand niet te horen. Toen gaan rijden, geen geluid meer, dus de hoop opgegeven en naar huis. Na 13 minuten was ik bijna thuis en toen kwam het geluid weer. Dat doet mij vermoeden dat er eerst 'iets' warm moet worden (uitzetten?) voordat het geluid zich openbaart.

Het geluid was gisteren ook iets harder en minder constant dan vandaag. Het komt ook vandaag meer als het stuur richting 80 à 90 graden gaat.
Geluid wel bij langzaam insturen, niet bij snelle draaibeweging.

Mijn dochter (passagiersstoel) hoorde tijdens het rijden het geluid vanuit het midden/links. Dus zoektocht verbreden en specifiek het rechtervoorwiel 'loslaten'.

Na de proefrit ook nog bij stilstand gedraaid aan het stuur maar toen geen geluid.

Wel een filmpje gemaakt met iPhone maar bij conversie van het bestand van .mov naar .mp4 (voor het uploaden op deze site) gaat het geluid verloren helaas.

Het lijkt het er op dat je het beter hoort met gas 'erop' dan tijdens het uitrollen.

Nog niet gecheckt bij een drempel.

PizzaPieter

Donateur
Hmmmm. Er gaan nog even geen lampjes branden bij mij.
Zoeken naar het geluid dat bij stilstand niet te horen is maar het wel vervelender localiseren.
Succes !

Hoi hoi,

Ik heb hetzelfde gehad bij mijn Superb. Zet je ventilator eens uit, en kijken of je het dan nog hebt. Grote kans dat het uit je kachelventilator komt. Heb het geluid niet gehoord, maar hier gaat mijn eerste idee naar uit.

Groetjes

Bovenaan Onderaan